27 лютого 2023

Війна & Ритейл

Війна & Ритейл

2546

Війна в 2022 році  вдарила по економіці України, що суттєво відобразилося на всіх важливих індустріях, зокрема й на ритейлі. Найбільш сильним впливом для цієї сфери можна вважати масову міграцію населення в інші країни. Для українського ритейлу 5 млн споживачів, які виїхали за кордон і витрачають там приблизно $400–500 щомісяця, означає втрату потенційного доходу у розмірі $2,5 млрд щомісяця, або $30 млрд на рік. Проте, через успішні дії ЗСУ ситуація на фронті стабілізувалася, в результаті чого люди починають повертатися в Україну. Серед інших важливих чинників впливу на ритейл можна виділити високу інфляцію, підвищений рівень безробіття серед населення, що спровокувало зниження купівельної спроможності. Перебої з постачанням електрики та тепла в кінці року призвели до зниження доходу торгових мереж через обмеженість функціонування та додаткові витрати на генератори.

Згідно з базовими прогнозами 2023 рік буде періодом відновлення економіки та інфраструктури. Рівень ВВП у грошовому вираженні (який є найбільш важливим для ритейлу, оскільки відкидає курсові коливання) продемонструє зростання приблизно на 10–15%.

Діаграма 1

ВВП у натуральному вираженні, млрд доларів

 

 

Джерело: UkraineEconomicOutlook,оцінка Pro-Consulting

Основними причинами зростання ВВП буде повернення населення в Україну, банківські перекази із-за кордону та відновлення функціонування українського виробництва.

Рівень інфляції буде суттєво залежати від ходу військових дій. За умови продовження обстрілів по енергетичним або промисловим об’єктам, виробники будуть вимушені піднімати ціни. Хоча, відповідно до прогнозу, найвищий рівень інфляції близько 25–30% припадає на кінець 2022 та початок 2023 року, а приблизно з ІІ кварталу поточного року він почне знижуватися. На кінець 2023 року прогнозується рівень інфляції в межах 20–25%. Проте даний показник є досить позитивним, враховуючи умови, що існують в країні сьогодні.

Діаграма 2

Рівень інфляції, %

 

Джерело: UkraineEconomicOutlook,оцінка Pro-Consulting

Зростання цін на товари на фоні низької купівельної спроможності населення суттєво впливають на обсяги реалізації продукції. Стабільний дохід зберегли далеко не всі українці. Середня заробітна плата в Україні  впала у 2022 році з 520 до 365 доларів. Протягом поточного року прогнозується зростання середньої заробітної плати до понад 400 доларів.

Діаграма 3

Рівень середньої заробітної плати в Україні, доларів

 

Джерело: Ukraine Economic Outlook, оцінка Pro-Consulting

Одним з чинників зростання доходів населення стало працевлаштування на віддалену роботу до іноземних компаній спеціалістів, що втратили роботу через війну та мігрували в безпечні регіони країни. Співпраця з іноземними компаніями суттєво підвищила фінансову забезпеченість окремої категорії споживачів, завдяки чому навіть у період війни вони можуть дозволити собі дорогі покупки.

Додатковим чинником підвищення обсягів продажів у ритейлі буде повернення українців із-за кордону. За даними опитування, 81 % українців, які виїхали з країни, сподіваються повернутися.

Для логістики и ритейлу дуже важлива «сила» національної валюти по відношенню до іноземної. Експортери української продукції незадоволенні через фіксований курс гривні до долара 36,57 грн/$ (на кінець 2022 року) та будуть бажати або підвищення фіксованого курсу, за прогнозами до 41,07 грн/$, або переходу до «гнучкого» курсу. Це позитивно вплине на доходи логістів та експортерів, проте з погляду макроекономіки таке рішення створить додаткове навантаження на фінансову систему.

Протягом 2022 р. більшість  мереж змінили свою маркетингову стратегію просування серед населення. Впроваджуються заходи безпечного сервісу. Наприклад, «Наша Ряба» публікує мапу працюючих магазинів у додатку програми лояльності «ЇМО», мережа магазинів «Novus» впровадила онлайн замовлення з доставкою по Києву за невелику плату із зарахуванням бонусів на картку лояльності. «Епіцентр», «Розетка» запустили мобільні точки видачі товарів, зокрема в містах, що постраждали на початку війни. Майже усі мережі підключилися до просування української продукції, що позначають написами на цінниках. Такі заходи сприяють зацікавленості споживачів та зростанню обсягів реалізації товарів.

Останні три місяці 2022 р. відзначилися для ритейлу додатковими збитками через обстріли енергетичної інфраструктури та відключення електроенергії. Під час відключень світла в середньому за день втрачена середньоденна виручка магазинів біля дому становила 15-150 тис. грн. Через відсутність належних умов зберігання списувалось та поверталось продукції молочної та м’ясної групи на суму до 32 тис. грн. Встановлення генераторів стало вимушеним кроком для ритейлу, проте це призвело до  запровадження «магазинів незламності». Торгівельні мережі наразі не лише забезпечують продовольчу безпеку, а й допомагають українцям за необхідності зігрітися та підзарядити телефони.

Також слід зазначити вимушений географічний перерозподіл концентрації ритейлу. По всій території  Україні залишаються закритими приблизно 5% ТРЦ, більшість із яких знаходиться в окупації або в прифронтовій зоні Луганська, Донецька, Херсонської області. Іншими причинами закриття став вихід орендаторів або зв'язок об’єкта із росією (ситуація із Ocean Plaza у 2022 році).  На північному сході країни ТРЦ повернулися до функціонування лише в середині літа в результаті звільнення території та зниження небезпеки для функціонування.

Протягом усього 2022 року західні регіони України були концентрацією всіх роздрібних продаж. Основною причиною цьому стали евакуація населення в безпечні області та базові покупки для життя (одяг, засоби гігієни, їжа). Відповідно було відчутним збільшення попиту в цьому регіоні й мережі почали відкривати нові магазини.

Повномасштабна війна також змінила частоту відвідуваності магазинів і розмір середнього чека. Порівняно з 2021 роком розмір середнього чеку зріс у всіх містах країни через зростання цін на товари.

Діаграма 4

Розмір середнього чеку в різних містах України, грн

 

Джерело: UkraineEconomicOutlook,оцінка Pro-Consulting

На початку війни можна було помітити тенденцію на панічні покупки серед населення. При цьому кількість походів у магазин і кількість транзакцій просіли через значне збільшення розміру середнього чека.

Діаграма 5

Кількість транзакцій у різних містах України, тис. шт.

 

Джерело: UkraineEconomicOutlook,оцінка Pro-Consulting

На початку 2023 року населення відноситься до шопінгу більш обачливо та зважує доцільність покупок у військовий час. Збільшився попит на одяг, фармацевтичні вироби, повербанки, на їжу з тривалим терміном зберігання (консерви, макарони, крупи, вода, засоби гігієни). Населення намагається відкладати гроші або конвертувати в іноземну валюту. Ці тенденції будуть зберігатися до весни, оскільки пов’язані із регулярними ракетними обстрілами по енергетичній інфраструктурі. Надалі зміни в тенденціях будуть більше залежати від подій на фронті.

 Євген Бондаренко, консультант компанії «Про-консалтинг».

 

Читайте також: Food&NonFoodMaster-2023 та CatMаnMaster-2023 зберуть разом провідних фахівців ритейлерів і постачальників

РЕЄСТРАЦІЯ на єдиній наймасштабніший в Україні логістичній виставці –VVXIII День Логіста.

Логістичну виставку будемо проводити 8-9 червня 2023 року , м. Київ, Берестейський, 40-Б, ВЦ «АККО Інтернешнл»

 
 

 

TradeMaster в соціальних мережах

 

З приводу розміщення новин пишіть на press@trademaster.com.ua

Коментарі

Ваш коментар буде першим.

Додати коментар

Ваше імя*


Захист від спаму

Повідомлення*