16 мая 2022

Ситуація на ринку комерційної нерухомості. Що потрібно бізнесу уже сьогодні?

Ситуація на ринку комерційної нерухомості. Що потрібно бізнесу уже сьогодні?

2810

Комерційна нерухомість від початку війни зазнала значних збитків, немала частина складів повністю зруйнована, а бізнес змушений був переїжджати та змінювати бізнес моделі. З метою прокоментувати ситуацію на ринку ми звернулись до Геннадія Гриненко, керівника відділу концептології Alterra Group.

– Як Ви на сьогодні оцінюєте ситуацію на ринку комерційної нерухомості, зокрема складської?

– На сьогодні через війну комерційна нерухомість користується найбільшим попитом на Львівщині. І десь близько 80% нашої команди знаходиться саме у Львові, де ми уже об’їздили весь регіон і вивчили кожен квадратний метр. Якщо говорити про регіони, де були військові дії – Київська, Харківська, Чернігівська, Сумська області та інші, то там бізнес частково або повністю зупинився, тому розвитку в орендному бізнесі там немає. Компанії, що прийняли рішення переїхати й зберегти бізнес, логічно обрали саме Захід України.

Якщо прокоментувати ситуацію на Львівщині, вакантних складів немає. Там загальна вакантна площа складів становить 55 630 кв.м, з  яких складів класу В – 15 390 кв.м. Більшість складських приміщень у Львові та області – невеликі непрофесійні склади, приміщення колишніх заводів, що були реконструйовані під складське використання. Те, що залишилось, – це об’єкти, які непридатні для зберігання товару чи ведення виробничої діяльності, у них потрібно ще інвестувати чи реконструювати, щоб туди можна було заїхати. І таких руїн близько 70% від загальної кількості.

Така ж ситуація спостерігається в Хмельницькій, Тернопільській, Івано-Франківській і Закарпатській областях. Але проблема не лише в тому, що зріс попит, на Заході України сучасних складських об’єктів взагалі немає. У Львові лише останні 2 роки будувались нові об’єкти й то під оренду. Але їх можна перерахувати на пальцях однієї руки. Саме тому так мало об’єктів, що відповідають сучасним вимогам логістики й зберігання. Доступний лише 1% професійних складських приміщень для оренди й то ці об’єкти або щойно добудувалися, або у власника змінився вид діяльності й звільнилося приміщення.

Якщо говорити про решту України, то ми ретельно не відстежували кожен регіон, окрім Київського. Є певний відсоток підприємств, які переїжджають із Харківщини, Луганської, Донецької, Миколаївської, Херсонської областей, частина із них планує залишатися у Києві. Але це не масово, тому що з Києва продовжують виїжджати підприємства, хоч уже не так активно, як було на початку війни. У Києві близько 400 тис. кв.м складських приміщень було знищено. Це глобальна проблема й колосальні втрати бізнесів, адже приміщення були зруйновані разом із продукцією. Також дуже постраждав бізнес у Харкові, де багато об’єктів і розвинена промисловість. Так, люди повертаються до столиці, але поки що немає повернення бізнесу й повноцінного відновлення роботи. По об’єктах, якими ми управляємо, бачимо, що працює менша половина орендарів.

– Що на сьогодні потребує ринок? Із якими запитами звертаються до Вас найчастіше? Яке співвідношення пропозиції й попиту?

– Бізнес, який знаходиться у процесі релокації, потребує складських та виробничих приміщень у західних областях. Ринку потрібні сучасні об’єкти, що відповідають хоча б ключовим критеріям бізнесу. Якщо мова про складські приміщення, то вони мають певні критерії, класовість – А, В, С, більш уніфіковані. Склад зі стандартним збереженням товару на стелажах чи піддонах завантажив продукцію, перевіз і вивантажив в іншому складі, змінив локацію, але не змінив свої процеси. А з виробничими приміщеннями складніше, адже кожне виробництво має свою специфіку й у розвалений совок бізнес немає бажання переїжджати. Та й загалом зупинка виробництва, демонтування обладнання, перевезення, установка, налаштування і запуск на новому місці, де виробничий процес буде змінений чи взагалі поділений, – це колосальні витрати як коштів, так і часу. Для виробництва необхідні приміщення, у яких бізнес зможе комфортно працювати, витративши час лише на переїзд і запуск, а не на будівництво чи реконструкції. Це все додаткові витрати й тим більше непередбачувані.

На сьогодні попит десь рази в три перевищує пропозицію. Але питання в тому, що мало орендодавців зрозуміли, як свою пропозицію адаптувати під попит. Немає комплексного рішення для бізнесу, який переїжджає, що уповільнює процес прийняття рішення і задоволення попиту.

Бізнес потребує сучасних об’єктів і партнера, який швидко може побудувати під нього цей об’єкт. Ми це розуміємо, тому плануємо розширювати РОRТ ще на 50 тис. кв.м й будувати об’єкти під виробництва. Нові черги мають різні характеристики, щоб максимально задовольнити потреби бізнесу. Також ми змінюємо процеси будівництва, щоб будувати швидше без втрати якості. Наша мета – швидше допомогти бізнесу і, відповідно, підтримати економіку країни.

– Не всі Ваші об'єкти на сьогодні працюють, на жаль, але львівський PORT має практично довоєнну динаміку. Що саме в межах цього проєкту Ви можете запропонувати потенційним орендарям уже сьогодні?

– У нас на сьогодні до оренди доступні лише торгові приміщення, усі складські приміщення повністю здані. Але уже в липні ми вводимо в експлуатацію наступну складську чергу. Відповідно до графіка будівництва ми будемо вводити в експлуатацію кожні 2 місяці, починаючи з липня, від 2 до 10 тис. кв.м. На кінець року плануємо ввести в експлуатацію близько 40–50 тис. кв.м. Концепція логістичного центру РОRТ передбачає насамперед продаж приміщень, але й попередні договори оренди ми теж обговорюємо й підписуємо.

– Зараз триває будівництво VI–VIII черг. Які запити і як в логістичному центрі PORT Ви можете врахувати та задовольнити на етапі будівництва?

– VIII черга – 16000 кв.м – у нас продана повністю, її добудовуємо під потреби компанії, з якою був підписаний контракт ще до війни. VI і VII черги будуються під оренду та продаж, де частина договорів попередньої оренди уже підписана. Загалом І черга РОRТ – це 46 тис. кв.м, наступні майданчики – це ще 40–45 тис. кв.м, де ми передбачили різні характеристики приміщень для задоволення будь-якого попиту. Це і виробничі приміщення, і склади класу А та В з нульовими заїздами, з рампами, з доковими воротами, холодильники з різним температурним режимом тощо. Загалом РОRТ за характеристиками буде задовольняти точно 80% запитів, крім специфічних бізнесів, які потребують певних санітарних умов, обмежених екологічних зон, залізничної гілки чи величезного відкритого майданчика, що ми фізично не можемо організувати в логістичному центрі. Таких бізнесів небагато, але вони є.

 – Які у вас прогнози щодо здачі об'єктів? Наскільки може бути сильною загроза дефіциту будівельних матеріалів?

– Це одна з ключових загроз, яку ми потенційно бачимо й наперед намагаємося знайти шляхи вирішення поставок. Заводи-виробники залізобетонних конструкцій мають фізичні обмеження випуску продукції. Ми це розуміємо, ми це передбачаємо і вже сьогодні намагаємося відповідно реагувати й шукати постачальників, щоб не було відхилень від графіка будівництва.

– Як Ви оцінюєте розвиток комерційної нерухомості в майбутньому? Чи варто очікувати значних інвестицій для її розвитку в західних областях?

– Якщо говорити про складську та виробничу нерухомість, то станом на сьогодні західні регіони України є безпечнішими, а клієнтам, які працюють з Європою, навіть логістично зручніше знаходитись ближче до кордону. Інвестори все це розуміють і ризиків для інвестора більше в регіонах, де були активні бойові дії. Тому в західні регіони очікуються більші інвестиції. Але варто розуміти кілька речей:
1. Міжнародні інвестори не зайдуть в Україну до повного закінчення обстрілів та бойових дій;
2. Інфраструктура, житло та комерційна нерухомість буде відновлюватись по всій Україні, але активного розвитку найближчим часом ми не прогнозуємо.

Торговельна нерухомість буде розвиватись там, де є клієнт. Для офісної нерухомості найближчим часом буде характерна криза, адже люди після завершення бойових дій ще якийсь час будуть повертатись до своїх домівок і до моменту повного відчуття безпеки навряд активно вийдуть в офіси.

 

Якщо у Вас виникли питання, необхідна комерційна нерухомість або надійний управляючий партнер з нерухомості, звертайтеся за телефоном +38(067)668 28 87.

E-mail: info@alterragroup.com.ua

Сайт компанії: https://alterragroup.com.ua/

 

Читайте також: Львівський логістичний центр ПОРТ продовжує швартувати бізнеси у Львові

 

Портал о розничной и оптовой торговле TradeMaster.UA 
 

 

TradeMaster в социальных сетях 

Комментарии

Ваш комментарий будет первым.

Добавить комментарий

Ваше имя*


Защита от СПАМА

Сообщение*

Лучшие компании

 

Личности

Блоги