30-річчя та нова ера U&SLUNO
Тридцятиріччя Остравської ІТ-компанії U&SLUNO (Чеська Республіка) – це не лише святкування ювілею і радість подальшого зростання, але й фундаментальні зміни в структурі власності компанії. Відома підприємниця Марта Новакова продала компанію своєму синові Іржі Новаку. Про досягнення та плани на майбутнє, вони ділять з редакцією TradeMaster.ua.
Цього року U&SLUNO відзначає 30-річчя на ринку. Що передувало створенню компанії?
Іржі Новак: Компанія була заснована в 1991 році двома друзями й колегами, які познайомилися в якості програмістів на металургійних установках – Зденеком Слуком та Ладиславом Новаком, моїм батьком. Звідси і SLUNO. Саме тоді була заснована компанія Sluno Corporation s.r.o. Моя мати, Марта, офіційно приєдналася до них трохи пізніше, але вони разом заснували компанію. У той час як тато і Зденек були програмістами, мама була бізнесвумен і змогла організувати компанію. У кінці 1990-х років був розроблений план по об'єднанню більшості ІТ-компаній Острави. Із цією метою було створено нове акціонерне товариство, але в підсумку фактично відбулося злиття компаній Sluno і Unibase, звідки прийшов ще один партнер Іво Гавлік. Від цього походить назва U&SLUNO. Але співпраця та часті конфлікти в компанії з чотирма співвласниками призвели до певних конфліктів інтересів та розлучення моїх батьків у 2008 році, а при врегулюванні акціонерного капіталу моя мати зберегла акції і, таким чином, отримала абсолютну більшість в компанії. Потім домовилася з рештою акціонерів про викуп їх акцій і повністю очолила компанію у 2013 році.
Пані Новакова, один з ваших синів – психотерапевт, другий юрист. Тому, на перший погляд, вони не схожі на ваших послідовників у керівництві компанії. Ви думали про продаж U&SLUNO?
Марта Новакова: У 2014 році мене обрали президентом Союзу торгівлі і туризму, що є дуже відповідальною посадою, тому я поступово почала відходити від оперативного управління. Згодом почала думати про продаж, бо жоден із моїх синів не був готовий очолити компанію. Я знайшла відповідного покупця, але завершити угоду не вдалося, так як у 2018 році стала міністром промисловості і торгівлі, а продаж компанії члена уряду, більш того, міністра торгівлі, міг викликати непотрібні суперечки. Так як я не могла одночасно бути міністром і керувати великою компанією, попросила свого сина, юриста, знайти рішення. Ми розглядали рішення, пов’язане з інвестуванням компанії в трастовий фонд, але мій син прийшов до висновку, що він готовий взяти на себе компанію. Тому він став головою ради директорів, щоб глибше дізнатися, як працює компанія. А наприкінці серпня 2021 року мій син купив у мене компанію.
Наскільки для вас важливо зберегти компанію в сім’ї?
Марта Новакова: Дуже важливо. Хоча ми сильно виросли за 30 років, але в основному це сімейний бізнес. Ми дуже дбаємо про відносини між співробітниками та індивідуальний підхід до клієнтів. Це дуже важливо, тому що велика частина наших клієнтів працює з нами вже давно, а деякі навіть із часів створення компанії. Це найбільша цінність U&SLUNO, і я рада, що компанія збереже цю цінність при моєму синові.
Як важко вам було ознайомитися з компанією? Із діяльністю компанії загалом?
Іржі Новак: Я надавав юридичні послуги фірмі протягом декількох років, тому знав контракти, корпоративну структуру, продукти, клієнтів. Це був гідний фундамент, на який можна було спертися. Подробиці дізнавався на льоту. Але я прийшов в успішну і функціонуючу компанію, де в мене немає амбіцій кардинально все змінити. На першому етапі я стояв осторонь, збирав інформацію і вчився, а зі стимулами і змінами я буду приходити поступово. З часом я чітко визначив сферу, у якій хочу здійснювати повноваження і приймати рішення. Я хочу мати вирішальне слово щодо інвестицій та стратегічних питань. Повсякденною роботою компанії керують інші люди. Операційними справами займається генеральний директор.
Спочатку компанія зосередилася на ІТ-рішеннях для роздрібної торгівлі. Але з часом ви зробили крок вперед. Що ви робите сьогодні?
Іржі Новак: Загалом можна сказати, що ми зосереджені на ІТ-забезпеченні процесів у сфері роздрібної торгівлі, логістиці не лише для торгових мереж, а також для деяких процесів у виробників та дистриб’юторів швидкооборотних товарів. Наше ноу-хау пов’язане як з ІТ, так і зі знанням цих конкретних сегментів клієнтів та їхніх потреб. Наші продукти є переважно технологічною одиницею, де, окрім самого програмного забезпечення, ми також поставляємо обладнання та даємо поради щодо ефективного використання нашого рішення. Отже, програмне забезпечення — це не фокус, а інструмент, щоб зробити бізнес клієнта краще — дати можливість компаніям, які до нас звернулись, заробити більше грошей або заощадити гроші. Ми раді, що особливо в сфері роздрібної торгівлі та логістики можемо запропонувати «наскрізне» рішення, тобто розуміємо всі процеси і, якщо є можливість оптимізувати їх у якомусь програмному забезпеченні, ми ноу-хау.
А як щодо електронної комерції та інших сучасних тенденцій?
Іржі Новак: У нас є власне надійне рішення для електронної комерції Grand E-shop, що незамінне особливо для великих клієнтів. Крім того, ми також працюємо над новим асортиментом власних продуктів за допомогою машинного навчання. Зараз ми тестуємо в Україні для кількох клієнтів рішення для прогнозування обсягів замовлень на рекламні акції. Цього року ми також зосередили значні зусилля на консалтингу. У компанії є знання, які можна використовувати незалежно від того, яке програмне забезпечення десь встановлено. Ми можемо допомогти клієнтам упорядкувати їх роботу, незалежно від того, яке програмне забезпечення вони використовують для певної галузі. Для наших клієнтів ми бачимо багато перспектив у сфері аналізу даних, автоматизації та навіть роботизації деяких процесів.
Це величезний обсяг діяльності. Усі продукти мають значний попит?
Іржі Новак: Правду кажучи, ні. За останні три роки наш портфель неймовірно виріс. Ми додали все, що мало сенс для нас із погляду нашої спрямованості. Але це показало, що деякі продукти ми продали один раз і більше не продавали. Тепер маємо складне завдання – розставити пріоритети, тобто вибрати і зосередитися на тому, що має сенс у довгостроковій перспективі, і відштовхуватися від цього.
У чому ви бачите найбільшу різницю між способом керування компанією вашою мамою і вашим власним?
Іржі Новак: Мама мала чітке уявлення про те, куди прямує компанія і як вона цього досягне. Вона приймала власні рішення. Неважливо, правильні чи ні, але відповідальність лежала на ній. Вона завжди говорила, що акціонерів має бути непарна кількість, а троє в цьому випадку забагато…
Марта Новакова: Я все ще так думаю.
Іржі Новак: Я відчуваю, і це також пов’язано з набором компетенцій та обмежень, з якими я прийшов у компанію, що необхідно передати частину повноважень, а також відповідальності іншим людям у компанії. Я шукаю шляхів розвитку компанії без моєї участі в усіх справах. І одним із таких способів є делегування повноважень та відповідальності.
Які виклики чекають на компанію зараз?
Марта Новакова: Мені сподобалося, як мій син сказав, що необхідно раціоналізувати наше портфоліо. Це, безумовно, правильний шлях. Ми не можемо створювати те, що ніхто не продає… І ніхто не купує. Пандемія вказала нам, яким шляхом ринок піде. Майбутнє за електронною комерцією, адже навіть споживча кооперація вже намагається будувати власні електронні магазини. Роздрібна торгівля змінює своє обличчя, і ми повинні зайняти її шанувальників, які бачать цю зміну і можуть з нею працювати. U&SLUNO завжди був і є прихильником роздрібної торгівлі, хоча це найбільше державне регулювання бізнесу. Цим ми завжди відрізнялися від конкурентів, це наша перевага і це я б рекомендував своєму синові будувати в майбутньому.
Іржі Новак: Я згоден. Я хотів би додати, що я сам бачу проблему в тому, щоб донести нашу продукцію до більш широкого кола клієнтів, ніж раніше. Як приклад я б навів наші системи управління складом. Зазвичай у нас вони є в розподільчих центрах торгових мереж, але потенційні можливості використання у сфері зберігання, звісно, набагато ширші. Тому нам потрібно бути більш активними на ринку за межами наших звичних вертикалей. І це великий виклик, особливо для наших трейдерів. Тому що це трохи інша торгівля, ніж вони звикли.
Де на сьогодні ви присутні і які країни збираєтесь завоювати найближчим часом?
Іржі Новак: Ми працюємо на міжнародному рівні. Уже мали проекти майже в усіх країнах Центральної Європи, на Балканах і в США. Філії в Україні вже більше десяти років, і, незважаючи на те, що поки що не змогли використати потенціал місцевого ринку, ми постійно шукаємо нові шляхи, щоб почати там стрімке зростання. Крім того, я хочу, щоб ми в майбутньому були набагато активнішими й конкурентоспроможними на Заході.
U & SLUNO a.s. – це один з провідних постачальників інформаційних технологій та консалтингових послуг для торгівлі, логістики та дистрибуції. Компанія пропонує інноваційні рішення з акцентом на високу додану вартість і швидке повернення інвестицій. U & SLUNO спеціалізується на оптимізації процедур управління та контролю, центральних і бізнес-процесів, а також логістичних та розподільних операцій. Також компанія орієнтується на підвищення ефективності та ефективного використання ІТ-технологій у цих сферах, одночасно шукає шляхи зниження вартості їх експлуатації.
Якщо вам необхідні прогресивні ІТ-рішення для ефективного розвитку бізнесу та оптимізації ресурсів, звертайтеся за телефоном +38(050) 919 85 92.
Email: ashcherbakov@u-sluno.cz
Сайт компанії: www.u-sluno.cz
Читайте також: Чим може допомогти штучний інтелект під час прогнозування акцій у роздрібній торгівлі?
Раздел: Інтерв'ю >
Теги: U&Sluno, прогнозування промо, промо-акція, штучний інтелект, ІТ-технології, FORECAST AI PROMO, машинне навчання,
Коментарі
Ваш коментар буде першим.Додати коментар