17 липня 2025

Від магазину до мережі: як зрозуміти, що настав час запускати франшизу


Від магазину до мережі: як зрозуміти, що настав час запускати франшизу

Успішні декілька магазинів - це не завжди фінал історії. Часто це лише початок більшого. Але як зрозуміти, що настав саме той момент, коли варто переходити від локального бізнесу до мережі через франчайзинг?

Насправді таких сигналів може бути багато, починаючи від розуміння того “що наразі - бізнес вперся в стелю своїх можливостей до запитів в Instagram “а коли ви будете і в нашому місті”. 

Тож як зрозуміти, що бізнес готовий до масштабування? Розбираємося разом Катериною Бенівською, співзасновницею MOST Franchising — інноваційною консалтинговою компанією, яка масштабує бізнеси за допомогою франчайзингу. Експерти MOST Franchising не тільки упаковують франшизи для діючих бізнесів, а займаються продажами франшиз, тому чудово розуміють, як створити франшизу, яку точно куплять.

5 факторів готовності бізнесу до масштабування через франчайзинг: 

1. Перш за все, магазин працює стабільно і вже не перший місяць. Адже бізнес, який пропрацював на ринку хоча б один чи декілька років вже має розуміння сезонності, мінливості попиту, налагоджену роботу з партнерами та постачальниками і чітко розуміє, що він може запропонувати франчайзинговому партнеру. Крім того стабільність це про досвід, який є ядром цінності франшизи. Адже партнери купують не просто логотип чи брендбук, а експертизу: як правильно відкриватися, як не зливати бюджет, як вийти в прибуток, як вижити у кризу. Тому оці помилки та складнощі, через які бізнес пройшов в минулому - це зекономлені гроші для партнера в майбутньому. Ще сильніше підкріплює досвід - наявність не однієї, а хоча б кількох локацій. Адже кожна нова точка дає розуміння як правильно масштабуватися, де можуть виникнути “вузькі місця” та як з ними працювати. Додатковим фактором готовності є розуміння математики бізнесу. Якщо є чітке уявлення про те, як працює фінансова модель – з урахуванням реальних витрат на оренду, зарплати, маркетинг і бізнес-модель показує прибутковість, то франчайзинг або інша форма масштабування базуватиметься не на інтуїції, а на точних розрахунках.

2. Попит який перевищує пропозицію. Такий попит може сформуватися через цікавий чи унікальний продукт, сервіс, “фішки”, що чіпляють – або навіть через просту, але добре продуману програму лояльності. Але якщо є попит, то вже є розуміння що ваш бізнес може бути цікавим. Це сигнал. Люди хочуть більше: більше локацій, зручності, доступності. А отже, модель працює. Це момент, коли замість того, щоб відмовляти клієнтам з інших міст, можна дати їм можливість відкрити ваш магазин у себе – і закрити запит там, де його поки що ніхто не задовольняє або роблять це не так круто, як ви.

3. Третє, вже є напрацьована система, але ви на ній ще не недозаробляєте. Наприклад, власник їде у відпустку і вже готується до десятків дзвінків, повідомлень, уточнень «що робити?», «де взяти?», «а як вирішити?». Але ні  – бізнес працює як годинник. Є керівник на місці, команда діє за інструкціями, CRM фіксує всі продажі та бронювання, ніхто не смикає по стандартним операційним питанням. Це вже високий рівень організації, але часто його недооцінюють. Хоча насправді  – це система, яку можна масштабувати, актив, який можна упакувати у франшизу й заробляти не лише на одній точці, а на десятках партнерських разом з франчайзі. І те, що сьогодні працює лише на одну точку - може працювати у всій мережі, якщо правильно упакувати поточну бізнес-модель у франшизу і передати. 

4. Про магазин знають вже далеко за межами вашого міста.  Для кожного власника його магазин – це творіння, про яке хочеться, щоб знали всі. Комусь вдається потрапити в тренди соц. мереж, що дає стрімкий ріст, а хтось працює над кожною деталлю стилістики та комунікації. Але реальність у тому, що завдяки сучасним маркетинговим інструментам навіть умовно київський магазин може стати впізнаваним у Львові, Дніпрі чи Черкасах. Він привертає увагу, в коментарях часто запитують: «А коли ви у нас?». І можливо магазин навіть щось продає онлайн, і це добре працює. Але є аудиторія, яка принципово обирає офлайн або шукає альтернативи. І якщо альтернативи в тому місті ще немає - вона обов’язково з’явиться, але вже як потенційний конкурент. А якщо конкурнети вже є, але ви чітко розумієте, чому саме ваші клієнти віддають перевагу вам - це теж вагомий показник того, чого ваш магазин буде успішним в іншому місті. 

Інший беззаперечний факт – чим більше магазинів, тим більше людей бачить бренд. А це вже ефект снігової кулі. Більше точок – більше впізнаваності. Більше впізнаваності – більше довіри й продажів, більше продажів - більше можливостей для додаткового доходу.

5. Наявне власне виробництво, тому існує потреба в розширеннях каналів збуту. Це можливість подивитися на масштабування під іншим кутом. Адже в даному випадку франчайзинг це не лише про магазин чи про сервіс, це про стратегічну можливість створити стабільний канал збуту для власної продукції через мережу фірмових точок. Коли йдеться про солодощі, напої, випічку чи напівфабрикати – і виробництво здатне забезпечити повну асортиментну лінійку – запуск франчайзингових магазинів стає природним продовженням розвитку. Це дає стабільний канал реалізації, допомагає краще планувати обсяги, масштабуватись не хаотично, а за зрозумілою моделлю.

Ще декілька причин, чому франшиза - хороший варіант для масштабування:

- Інвестиції у відкриття нових магазинів робите не ви, а партнери.

- Власник стає не просто “один у полі воїн”, а отримує велику команду однодумців підприємців, які також зацікавлені в розвитку точки.

- Паралельно можна відкривати в рази більше магазинів, а гроші вкладати в розвиток бренду та виробництва. 

- Це означає масштабування, яке не гальмує “стеля” власних ресурсів.

Що ж гальмує розвиток? 

1. Внутрішня неготовність. Масштабування - це завжди про дві речі - про ризики та можливості. І поки страх ризиків перевищує бажання розвиватися - доти бізнес буде стояти на місці. 

2. “Не на часі”. Війна, нестабільність, складні прогнози. Все звучить логічно – але тільки якщо в бізнесі немає внутрішнього плану і розуміння, куди рухатись. У кризовому менеджменті є поняття “нової реальності”– тобто не чекати стабільності, а діяти в тих умовах, які є. Бо за останні 10 років стабільність була винятком, а не правилом – економічні кризи, пандемія, війна. Доки ви говорите, що зараз не той час – бізнесмени розглядають франшизу як можливість диверсифікації діяльності та розвитку мережі за рахунок “колективних зусиль”. Так, є підприємці які запусти франшизу в 2022 році, після цього відтестували модель в Україні, запустили декілька партнерських точок і вже сьогодні вийшли на закордонний ринок, відкривши локацію в Іспанії. Це реальний кейс. 

3. Бажання довести наявну бізнес-модель до ідеалу. Це та сама пастка, коли здається – ще трохи: ось доробимо стандарти, впровадимо автоматизацію, створимо мобільний застосунок - і тоді вже точно будемо готові. Але реальність в тому - що бізнес-модель ніколи не буде ідеальною. Ринок змінюється щодня – і те, що працює сьогодні, може втратити актуальність завтра. А ще можна роками вдосконалювати не те, що справді потрібно для масштабування. А потім створити франшизу і з першими партнерами зрозуміти, що це так не працює. Франшиза – це не статичний проєкт, а гнучка система, яка живе, росте і змінюється разом із мережею.

Франшиза - це не просто про зростання, це про стратегічний рівень розвитку. Вона дає швидке масштабування, підсилює впізнаваність, відкриває нові канали збуту (особливо якщо є власне виробництво), приносить дохід не тільки з паушальних внесків чи роялті, а перш за все на поставках, навчанні, сервісах. Але головне – відкриває нові можливості: партнерства з відомими брендами, вихід на нові ринки, колаборації, капіталізацію бізнесу. Масштабування – це не ризик, якщо воно спирається на досвід та на досвідчених спеціалістів, з якими ви проходите цей шлях. Іноді бізнес вже готовий, просто ви ще цього не усвідомили.

 

 
 

 

TradeMaster в соціальних мережах

 

З приводу розміщення новин пишіть на press@trademaster.com.ua


Весь списокНаступна


Комментарии

Ваш коментар буде першим.

Додати коментар

Ваше імя*


Захист від СПАМ

Сообщение*