PrivateLabel-2023: Нові вектори в розвитку ВТМ — український і зарубіжний досвід
8 вересня в Києві відбулася щорічна, 15-та за рахунком Міжнародна конференція «PrivateLabel-2023: Нові вектори в розвитку ВТМ — український та зарубіжний досвід».
Це щорічна міжнародна практична зустріч, яка дозволяє відділам ВТМ роздрібних мереж і компаній-постачальників почати та/або продовжити співпрацю, визначити стратегії й тактики ефективного розвитку бізнесу.
Організатором конференцій виступила В2В медіа-група TradeMasterGroup, а учасниками стали понад 550 власників і топ-менеджерів роздрібних мереж України, провідні виробники й імпортери.
Розподіл учасників за галузями мав такий вигляд:
- виробники — 57%;
- ритейлери — 21%;
- суміжні галузі — 18%;
- дистриб’ютори — 3%;
- ЗМІ — 1%.
Розподіл аудиторії за рівнем менеджменту виглядав наступним чином:
- керівники відділів продажів — 17%;
- керівники відділів ВТМ — 16%;
- комерційні директори — 15%;
- генеральні директори, директори, заступники директорів — 11%;
- КАМ — 9%;
- керівники відділів, категорійні менеджери, менеджери з логістики — 7%;
- власники, директори з маркетингу — 6%;
- менеджери зі збуту — 6%;
- бренд-менеджери, маркетологи — 5%;
- керівники проектів — 2%;
- керівники відділів закупівель — 2%.
Партнерами конференції стали компанії:
Генеральний партнер - Терра
Офіційний партнер конференції - ProCare
Паперовий партнер - ТК Альбатрос
DIGITAL-партнер - 4Service Group
ІТ партнер – Спілка Автоматизації Бізнесу
Ваш eco-friendly Партнер - Rendpacoeco
Трансформаційний Партнер - YouCoach
Партнер з виробництва хлібобулочних напівфабрикатів – Мантінга Україна
Наш Сильний Партнер - Батарейки НАША СИЛА
Партнер з виробництва сублімованої продукції №1 в Україні - Ledova
Глобальний Логістичний Партнер - Global Logistics
Партнер Кава-Брейк – торгова марка MacCoffee
Партнер з Контрактного виробництва - Крайтекс
Фарро Партнер – Кременчукм’ясо
Партнер з виробництва м'ясних консервів - Борисфен-Трейд
Партнер з обміну електронними документами в галузі рітейлу - Вчасно
Партнер з аутсорсингу персоналу- Fillin
Партнер з пакування - ПАКАДО
Вітчизняний партнер з виробництва продуктів харчування - Дніпропетровський комбінат харчових концентратів
Технологічний Партнер - Listex
Офіційний Партер з безпеки - Sheriff
Партнер з виробництва авторських хлібобулочних та кулінарних виробів - ДОБРА ВЕЧЕРЯ & ЗЛАТА ПІЧ
Енергетичний Партнер - Енергум
Ваш партнер здоров'я від природи- Фітосвіт
Молочний Партнер - Zinka
Девелопмент партнер - Альтерра Груп
Партнер за Підтримки - Агроспецпроект
Відкрила серію в серію виступів Катерина Калюжна, аккаунт директорка, експертка з дослідження брендів в міжнародній компанії Kantar Україна. Вона презентувала огляд «Цільова аудиторія і ринкове дослідження для власної торгової марки: як розуміти своїх споживачів».
Спікерка розповіла, що відбувається зі споживачем в Україні — 62% були змушені відмовитися від багатьох життєвих планів, а 58% вважають, що економічне становище не буде покращуватися. У порівнянні з груднем 2021 року збільшилася частка споживачів з низьким фінансовим статусом (з 14% до 37%) та зменшилася частка людей з заробітком вище середнього ( з 38% до 14%).
У той же час, високі показники інфляції у світі призводять до змін в купівельній поведінці і за межами України. Ключовими стратегіями економії стали перехід на більш дешевий бренд або ВТМ і покупка меншої кількості продуктів.
Катерина Калюжна навела приклади успішних українських брендів та проаналізувала їх за ключовими параметрами: значущістю, відмінністю та помітністю.
Наприкінці доповіді спікера дала декілька порад з розвитку власних торгових марок — робити релевантну пропозицію, пропонувати високу якість за гарну ціну, винагороджувати покупців тощо.
Продовжив серію оглядів Олександр Ясинський, співвласник і комерційний директор ТОВ «ТЕРРА». Тема його доповіді значилася як «Private label у Рітейлі: Вигоди та Виклики».
Спікер розповів, що сьогодні в Україні попри воєнний час напрям Private Label утримує свою частку ринку та зростає. Він навів тенденцію, як за останні п’ять років зростала частка ВТМ у портфелі виробництва ТОВ «ТЕРРА» — з 0,42% у 2018 році до майже 75% у 2023-му.
Наостанок Олександр Ясинський познайомив учасників заходу з успішно реалізованими проєктами Private Label і розповів, на що потрібно звернути увагу виробникам, щоб їхня участь у проєкті Private Label була прибутковою.
Наталія Петрик, керівниця відділу бренд менеджменту ProCare, виступила з темою «Поетапна стратегія створення ВТМ косметики: від ідеї до готового продукту на полиці ритейлу».
Спікерка розповіла на прикладі своєї компанії, як «з нуля» створити популярний продукт ВТМ. Виробник допоможе зробити унікальний продукт, визначитися з цільовою аудиторією, побудувати канали збуту тощо.
Фахівці підберуть індивідуальні інгредієнти та випробують їх у власній лабораторії, створять дизайн і забезпечать якісний контроль продукту на всіх етапах виробництва.
Максим Машляковський, CEO Foresight & Predictive Analytics, виступив із темою «Головні тренди: від ВВП до ВТМ».
На початку спікер окреслив економічну ситуацію в Україні. Так, реальний ВВП у 2022 році рекордно впав, хоча й не так сильно, як очікувалося. Імпорт продовжує зростати, і експорт — падати, хоча темпи падіння й уповільнилися. Поточний стан українського бізнесу дещо покращився, він очікує на пожвавлення ділової активності та зростання виробництва. Позитивний тренд демонструють і індекси споживчих настроїв.
Що стосується споживача, спікав зазначив, що покупці адаптувалися до поточної ситуації й ведуть себе «доросліше» за європейців. Український споживач з огляду на зростання цін скоріше оптимізує кількість, а не якість. Таким чином, ринок споживчих товарів зростає за рахунок цін, тоді як реальне споживання дещо скоротилося. Це зумовлює зростання конкуренції за споживача.
Максим Машляковський закінчив доповідь аналізом справ в категорії ВТМ. Зокрема, частка ВТМ на ринках FMCG дещо зменшилася, хоча на ринках решти європейських країн переважно росте. Між брендами та ВТМ в Україні зберігається минуле цінове співвідношення. Цінова чутливість попиту на ВТМ 2023 року зросла.
Наступний доповідач, Ремі Медіна, презентував доповідь «Від інновацій до оновлення. Як розвивається власна торгова марка».
Спікер розповів, що в основі злету популярності ВТМ у світі є інфляція, яка прискорилася з появою Covid-19. Інфляція впливає на поведінку споживачів і змушує їх купляти дешевші товари Private Label.
Особливо сильні позиції ВТМ у категоріях їжі та напоїв. Задля підтримки прибутковості та збереження клієнтів дискаунтери змушені розширювати портфель Private Label.
Таким чином, підсумував спікер, товари власних торгових марок стали наріжним каменем стратегії роздрібної торгівлі.
Вікторія Ільченко, бізнес-аналітик Всеукраїнської Спілки Автоматизаторів Бізнесу, розповіла про «Підвищення керованості виробництва для забезпечення вимог роботи з власною торговою маркою».
Спікерка зазначила, що коли підприємство виробляє товар під торгову марку мережі-замовника, то єдиним способом контролю є звітність, яка має бути зрозумілою, вичерпною і достовірною, аби не зіпсувати довіру клієнта.
І забезпечити вирішення цієї потреби може добре впроваджена ERP система, яка або в комплекті поставки вже включає особливості виробництва конкретного типу продукції, або досить гнучка для адаптації в зрозумілі терміни.
Вікторія Ільченко презентувала низку рішень комплексної автоматизації виробничих підприємств і розповіла про етапи їх впровадження та приклади ефективної роботи.
Сесію продовжив Денис Василюк, менеджер проєктів з інноваційних рішень для бізнесу Київстар. Його доповідь мала назву «Як ефективно будувати аналітику: кейси».
Спікер навів перелік проблем бізнесу в роботі з аналітикою, серед яких: незручне та незрозуміле подання даних у звітах, відсутність оперативного оновлення, неузгодженість даних між системами, їхня низька якість та вплив людського фактору. Це призводить до того, що аналітики витрачають 80% часу на підготовку аналітики і лише 20% на аналіз і пошук інсайтів.
Денис Василюк познайомив аудиторію з перевагами дата-платформи від Київстар та на практичних кейсах показав її ефективність.
Євгенія Родіна, керівниця центру розвитку ритейлу МХП, виступила з темою «Секрети Шефа для своєї мережі: як власна торгова марка може бути додатковою цінністю й відповіддю на потреби споживачів».
За словами спікери, товари Private Label є додатковою цінністю та відповіддю на потреби споживачів. Вона розповіла про секрети позиціонування ВТМ в магазинах мереж «Наша Ряба», «Їжа свіжа» та «Döner Маркет».
Наприкінці виступу Євгенія Родіна навела критерії вибору категорій продуктів для ВТМ. Це: ціль відповідно до стратегії ВТМ; динаміка розвитку категорії продуктів та основні фінансові показники успішності згідно з бізнес-моделлю ВТМ.
Альона Руденко, комерційна директорка ТОВ «НАША СИЛА» презентувала доповідь «ВТМ в категорії батарейки. 25 років досвіду від НАША СИЛА».
Перш за все спікера озвучила цілі та задачі ВТМ: зниження вартості за рахунок скорочення шляху товару від виробника в обхід посередників, зниження маркетингових витрат, приваблива ціна для кінцевого споживача та більший заробіток.
На прикладі товарів власної компанії, Альона Руденко показала, що в категорії високотехнологічних товарів різниця в ціні між ВТМ і брендованими продуктами зростає у 2-3 рази. Це зумовило популярність на ринку батарейок «Наша сила», які за якістю не відрізняються від відомих брендів.
Дмитро Базаров, генеральний менеджер ТОВ «Рендпако-Еко», висвітлив питання «Сучасні тенденції українського ринку упаковки в порівнянні з ринками Європи: розбір закону України №1489 про обмеження обігу пластикових пакетів на території України».
Спікер навів тривожну статистику: щороку у світі виробляється 5 трлн поліетиленових пакетів, термін розкладання яких становить 100-400 років. При цьому тривалість життя одного пакету — біля 20 хв, а один споживач використовує понад 500 пакетів щороку. Оскільки лише 1-3% поліетилену підлягає вторинній переробці, склалася ситуація, коли 10% від усього сміття на планеті становлять пластикові пакети.
Задля боротьби із забрудненням Землі, в ЄС зобов'язалися зменшити використання пакетів до 40 штук на людину у 2025 році, а 33 країни повністю заборонили використання пластикових пакетів.
В Україні прийнято закон, який обмежує використання поліетиленових пакетів. З 1 січня 2023 року в Україні дозволені лише біорозкладні пакунки та пластикові пакети товще 50 мкм. Усі інші пластикові пакети заборонені.
Це призвело до того, що українці зменшили використання пластикових пакетів на 40-90% та більш ніж удвічі збільшили споживання біорозкладних пакетів.
Наприкінці доповіді Дмитро Базаров навів дієву альтернативу пластиковим пакетам — екосумка зі спанбонду. Вона має низку переваг: ефективний маркетинговий інструмент, прибутковий продукт, привабливість для споживачів, заміняє 300 пластикових пакетів і підлягає повторній переробці.
Наступну доповідь презентувала Галина Ободець, керівниця департаменту власних торгових марок EVA. Вона поділилася з учасниками заходу досвідом, Як створити ефективну привабливу Private Label у сучасних умовах.
На думку спікери, COVID та війна в Україні стали викликом для напрямку ВТМ і одночасно поштовхом для розвитку власних проєктів, адже не всі бренди, до яких звикли споживачі, залишились доступними.
Наразі зусилля її команди сконцентровані на пошуку раціональних рішень, які дозволяють клієнтам не зменшувати споживання, не збільшуючи при цьому витрати. Паралельно в EVA розвивається абсолютно весь товарний портфель. Зокрема, вже незабаром на полицях магазинів мережі мають з’явитися власний бренд декоративної косметики, виготовлений у Південній Кореї, та професійні засоби для фарбування нігтів. Також розвиватиметься панчішно-шкарпетковий напрям та доповнюватиметься портфель товарів з догляду за волоссям і шкірою.
Данил Іванов, Business Development Manager Listex, виступив із доповіддю «Вплив інформаційних технологій на операційну ефективність роздрібної торгівлі: використання платформи Listex в контексті цифрової трансформації».
Спікер презентував інноваційну технологічну платформу Listex.info, яка забезпечує автоматизацію робочих процесів у роздрібній торгівлі. Технологія Listex допомагає спростити, оптимізувати та прискорити робочі процеси завдяки таким перевагам: постійне наповнення каталогу та передача актуалізованих даних, швидкий доступ до цифрового контенту 24/7, відповідність міжнародним стандартам GS1, безпечне зберігання даних у хмарних сховищах AWS, індивідуальна технічна підтримка тощо.
Данил Іванов розповів про основні функціональні можливості технологічного рішення Listex і наприкінці доповіді навів приклади його практичного застосування.
Олександр Кустреюк, керівник проєкту Вчасно.EDI, розповів про «Цифрові інструменти для автоматизації роботи роздрібних мереж та постачальників».
Спікер познайомив учасників Конференції з цифровими сервісами для бізнесу — обмін електронними документами Вчасно та Вчасно.EDI, програмний РРО Вчасно. Каса, товарно-транспортні накладні Вчасно.ТТН, захищені електронні печатки та підписи Вчасно. КЕП.
Олександр Кустреюк розповів, як побудувати на підприємстві екосистему з програмних рішень і детально проаналізував етапи впровадження кожної цифрової платформи.
Бренд-менеджерка ВТМ Varus Наталія Краснощок виступила з темою «Люди купують у людей. Проєкт «Народний продукт у Varus».
Спікерка розповіла про проект зі створення трендового патріотичного дизайну пакування для ТМ Varto. Проект дав змогу підтримати українських дизайнерів, продемонструвати їхні витвори на широку публіку, а також залучити покупців до створення дизайну.
Наталія Краснощок проаналізувала етапи розробки дизайну та створення кінцевого продукту із залученням різноманітних джерел комунікацій.
У підсумку компанія ТМ Varto отримала оновлений дизайн для молочної лінійки, залучила нові ресурси для комунікацій та здобула якісний фідбек щодо тенденцій дизайну від експертів та споживачів.
Наступну доповідь презентували дві спікерки: Олена Федорова, директорка з продажів ТК «Альбатрос», і Ліна Стрельникова, керівниця відділу роботи з торговельними мережами. Їхній виступ мав назву «Усвідомлення споживача. Що таке і чому про це треба замислиться кожному. Приклад компанії повного циклу «Альбатрос».
Спікерки розповіли, що їхня компанія займається виробництвом туалетного паперу з макулатури під ВТМ замовників. На сьогодні 90% туалетного паперу на українському ринку представлений макулатурною продукцією.
Виробництво продукції з макулатури дозволяє надати споживачу якісний і дешевший продукт і одночасно піклуватися про довкілля, зменшуючи споживання природних ресурсів.
Спікерки познайомили аудиторію з технологією виробництва макулатурного паперу та надали схему співпраці для виготовлення продукції під власним брендом замовника.