Склад-автомат навиворіт. Чи є сенс?
Ігор Валентинович Гриша, керівник операційної логістики компанії Imperial Tobacco в Україні, розповідає про досвід впровадження інноваційного складського комплексу й розмірковує, чому український бізнес вже сьогодні має зайнятися будівництвом подібних споруд.
У 2015 році InterFax розмістив невеличку статтю про те, що Imperial Tobacco ввела в експлуатацію новітній автоматизований складський комплекс. Потім був виступ на «День логіста» та й усе. З тих пір не публікувалось нічого. А між тим команда з 12 спеціалістів з логістики Imperial Tobacco з партнерами по бізнесу протягом 6 років успішно здобувала безцінний досвід у керуванні логістикою ключовим елементом якої став АВС – автоматичний висотний склад. Займати досвід не було в кого.
АВС став другим в України (перший належить ПрАТ «Фармацевтична компанія «Дарниця») автоматизованим центром для зберігання матеріалів на палетах.
Це результат чотирирічних зусиль міжнародної команди проектувальників, інженерів, спеціалістів з логістики та відомих виробників складського обладнання, що мали досвід у будуванні як самої несучої конструкції, так і у складових обладнання, що наповнює комплекс.
Це дійсно комплекс з двох незалежних споруд, одна з котрих і є тим самим «висотно-стелажним» складом, місцем зберігання запасів, а друга виконує функцію операційної зони, де обробляються вантажі.
На теренах інтернету небагато інформації щодо діючих комплексів подібних до АВС. Загалом на пострадянському просторі окремі великі компанії, здебільшого фармацевтичні, мають досвід з експлуатації автоматизованих рішень у складський сфері, а в інформаційному просторі або зовсім відсутня інформація, або вона носить загальний характер. Автори цих статей – здебільшого консультанти з різних питань, девелопери, спеціалісти з інформаційних технологій. Якщо додати закордонні джерела, то там більшість – це компанії, що пропонують свої послуги з будівництва, або виробники спеціалізованого обладнання та WMS.
Я не належу ні до одної з наведених категорій. Понад 16 років я є керівником логістики Imperial Tobacco, а з 2015 року займаюсь повсякденною експлуатацією автоматизованого складського господарства, що входить до складу відділу операційної логістики підприємства. Свого часу я входив до складу технічної групи, яка готувала технічне завдання на проектування, а на етапі підготовки до запуску брав участь у підготовці вимог до розробників WMS і тестуванні та запуску всього комплексу.
Але спершу розберемося, про що власне йде мова. Що таке автоматизований складський комплекс і чому власне комплекс? Спробуємо подивитися на АВС зі зворотнього боку.
Конструктивна особливість – це стелажі, загорнуті у сандвіч-панелі, тобто склад навпаки. На відміну від звичайного складського приміщення, де спершу будується будинок, а потім його наповнюють стелажами, у даному випадку все будується в зворотньому порядку. Будують каркас, який і є стелажною решіткою. Для захисту цієї конструкції від атмосферних явищ і надання певної архітектурної форми на неї навішуються панелі. Під час будівництва всередині складу монтуються крани-штабелери і частина конвеєрного обладнання. Будівля довжиною понад 100 м, завширшки близько 50 і заввишки 34 метри є термосом, у ній немає вікон, вентиляції й освітлення. Приміщення не призначене для постійного знаходження в ньому виробничого персоналу. Для функціонування до висотної частині добудовується операційний зал, обладнання для завантаження і вивантаження палет, конвеєри, приймальні станції з палетообмотувачами, вагові термінали, устаткування для перевірки палет, габаритний контроль. Так з'являється комплекс висотного зберігання. Додатково він обладнаний власною станцією пожежогасіння та димовидалення, а також через специфіку нашого продукту, системою підтримки вологості.
Управління ТМЦ здійснюється інтерактивно шляхом подачі команд через ERP підприємства системі управління складом (СУС). СУС у свою чергу реагує на ці команди, маніпулює палетами і надає зворотній зв'язок через систему інтерфейсів.
У частині управління запасами немає ніякого ноу-хау. Більшість сучасних складських комплексів не може працювати без систем управління, які дозволяють враховувати товари, рухати їх, збирати замовлення, обслуговувати клієнтів.
Відмінною особливістю АВС є факт автоматизованого переміщення палет, завантаження та вивантаження стелажів без участі оператора штабелера. Розподіл палет по стелажах, призначення місця зберігання, дотримання ФІФО, облік місця розташування всередині, а також логіка розстановки палет в осередках складу - це функції СУС, зумовленого алгоритму, і все це відбувається без участі людини.
Потрібно віддати належне інженерам-проектувальникам – система за 6 років безперервної експлуатації показала себе надійною і працює стійко.
Відмінною особливістю АВС є стелажі системи «дабл-діп» та використання кранів-штабелерів зі спеціально сконструйованими телескопічним лапами для розміщення палет у два ряди, один за одним. Разом с 12 ярусними стелажами це дало можливість зробити АВС достатньо компактним на площині. Загалом його площа в цілому менша, ніж площа ділянки приміського котеджу.
Ще одна особливість використання АВС полягає в «незонованому» розміщенні палет. На відміну від традиційного складу, схема розміщення палет формується на підставі «самостійного рішення» СУС, яка вираховує найбільш доцільне місце розташування конкретної палети, виходячи з частоти звертань до конкретного артикулу й аналізу швидкості обертання того чи іншого продукту. Координати місця зберігання СУС «занотовує» до спеціального журналу.
Є й інші особливості, враховуючи відсутність доступу персоналу до зони зберігання та відсутності можливості візуального контролю, традиційного для «звичайного» складу.
Але це звісно не є проблемою, а тільки новими навичками керування запасами, коли на перше місце виходять навички, так би мовити, «польоту за приборами», коли персонал змушений підвищувати рівень своєї кваліфікації до рівня техніки, що ним використовується.
Так що все таки автоматизований склад в логістиці підприємства? На теренах інтернету час від часу з’являються статті в яких аналізуються перспективи автоматизованих складів. Виходячи з поточної ситуації, складається враження, що їх час ще не настав. Це там, за кордоном, з оборотами Amazon чи високою ціною ресурсів, чи дуже дорогою землею, мають рацію ті, хто вкладає гроші в це недешеве задоволення.
Та чи так це насправді? Якщо ми йдемо до інтеграції з Європейською спільнотою, то логічно припустити, що з часом ми теж матимемо ті ж «проблеми». Високопрофесійний і якісний персонал уже зараз готовий емігрувати на певний термін за кордон, де він запропонує свої навички за більші гроші. І в першу чергу місцеву логістику залишають водії, що роками тренували навички обслуговування висотних стелажних конструкцій. Затрати на використання землі також зростають з року в рік. А ще побудова комплексу традиційного типу потребує більшої земельної ділянки. І якщо при будівництві АВС ми маємо «два-в-одному», будівлю-стелаж, то при традиційному підході, будемо мати теж саме, тільки окремо. Інші витрати – на енергозабезпечення, опалення, систему пожежогасіння, офіси, вентиляцію тощо – не мають сильно відрізнятися, бо залежать не від типу самого складського приміщення, а більше від того, що ми плануємо зберігати.
Дійсно, рішення за бізнесом. Якщо воно потрібно, то гроші знайдуться. З моєї точки зору, АВС має певні «мінуси». Він потребує іншої культури виробництва й особливо іншого формату кваліфікації керуючих кадрів. На «фронтлайн» виходять люди, з навичками «спілкування» за допомогою ERP. Комірник в традиційному сенсі, «учетчик», стає раритетом. Але за 6 років, що в нас працює АВС, ми не мали жодного випадку хоча б маленького «пересорту», жодної помилки, жодного випадку аварійних ситуацій. Нас кожний рік перевіряють незалежні та внутрішні аудитори – чи ми відповідаємо британським нормам обліку, місцеві фіскальні службі нас також не забувають. Жодного разу жодної претензії.
Високий рівень захищеності запасів від несанкціонованого проникнення, система контрольованого доступу як до запасів, так і до даних систем. Фізична неможливість завдати шкоди чи то матеріальних збитків із-за відсутності можливості проникнення до приміщення зберігання матеріальних цінностей. І зазвичай повний доступ до даних у тих, кому це потрібно знати. Система самостійно генерує звіти в належних випадках та не вимагає ніяких дій від персоналу. Облік прозорий і надійний, бо машина працює завжди за правилами, і це великий «плюс».
По поводу размещения Ваших материалов на портале пишите на press@trademaster.com.ua
Попередня | Весь список | Наступна |
Комментарии
Ваш коментар буде першим.Додати коментар