Альянс ОСНОВА: Гнучкість – це перевага на сучасному агресивному ринку
*До війни редакція готувала журнал «Новинки. Просування брендів FMCG», що мав вийти друком у березні, але, на жаль, цього не сталось. У виданні провідні ритейлери мали б підбити підсумки 2021 року й поділитись планами на майбутнє. Ми пропонуємо ознайомитись із матеріалами, які були підготовлені, з доповненням вкінці про зміну ситуації з початку вторгнення росії.
«Альянс Основа» – це об’єднання продуктових різноформатних магазинів, що функціонують під торговельними марками OSNOVA, «Домашній маркет», PRO – просто продукти. Мережа продемонструвала активний розвиток у минулому році й цього року планувала зосередитися на роботі з асортиментом, адже асортимент – один із ключових складових успішного функціонування на шляху до завоювання лояльності споживачів. В планах був розвиток категорії, що не були представлені раніше, – креативні подарунки, книги, екологічні товари, БАДи, здорове харчування, а також товари власного виробництва. Про роботу і зміни в мережі розповідає Наталія Варшавська, амбасадор, співвласник та керівник департаменту стратегічного маркетингу «Альянсу Основа».
– Яким для Вас видався 2021 рік? Наскільки вдалось зміцнити свої позиції на ринку України?
– 2021 рік був досить насичений у розвитку мережі. Команда активно нарощувала темпи та розширювала свою присутність. Тому мережа увійшла у ТОП-5 FMCG операторів України за кількістю відкритих магазинів у І півріччі 2021 року (за даними GT Partners Ukraine), відкривши 33 магазини. А до кінця року ця цифра збільшилась до 54 нових об’єктів різних форматів, територіально розташованих у м. Вінниця, Вінницькій області, м. Житомир та м. Київ. Можемо однозначно стверджувати, що 2021 рік став успішним для розвитку мережі.
– Мережі «Домашній маркет» не властивий єдиний формат. Розкажіть про специфіку форматів ваших магазинів. Багато мереж під час розвитку іншого формату дають цим торговим точкам нові назви, бо в уявленні партнерів та споживачів назва = формат = певні очікування.
– «Альянс Основа» працює у різних форматах. OSNOVA – це великий формат супермаркету з пекарнею, кулінарією та власним виробництвом, OSNOVA mini – зручний магазин біля дому площею до 150 м2; «Домашній маркет» – формат магазину винятково біля дому, площа становить від 60 до 250 м2, PRO – просто продукти – це формат біля дому площею до 120 м2. Ми намагаємось дотримуватись концепту саме таких ТМ, проте часто корективи у формат вносить конкуренція, ми досить гнучкі у прийнятті рішень і відстоюванні локальної конкурентоспроможності, тому дійсно можна бачити нестандартність в усіх торговельних точках. Але також важко не помітити і стандартизованість основних процесів, товарного розміщення, обслуговування. Ми вважаємо, що гнучкість – це перевага на сучасному агресивному ринку.
– Тестуючи різні формати, як Ви гадаєте, за якими із них майбутнє ринку України?
– Гадаємо, що два формати будуть існувати паралельно – супермаркети із широким і глибоким асортиментом та магазини біля дому просто з широким асортиментом. Але конкуренція посилюється, частка e-commerce росте, тому на ринку залишаться ті, хто буде виконувати свою роботу якісніше й надаватиме споживачу кращу вигоду.
– Як Ви підходите до формування асортименту залежно від формату? Наскільки він різниться в різних магазинах?
– Ми намагаємось, наскільки це можливо, робити магазини із широким асортиментом, проте асортимент різниться і залежить від декількох чинників:
- площі торгової точки;
- розміщення (спальний район, трафікова точка, місто, район);
- профіль споживача (намагаємось визначати, під кого налаштовувати асортимент)
- аналіз конкурентів;
- технічні умови приміщення.
У 2022 році особливо гаряче стоїть питання дослідження необхідного асортименту для мережі. Робимо акцент зокрема на торгівельних точках малого формату, де працюємо над збільшенням частки товарів категорій готові страви й напівфабрикати, а також особливу увагу приділяємо продуктам нішевих локальних товаровиробників. На етапі змін знаходяться категорії кава з собою, упаковка товарів (одноразові пакети, бокси), нон-фуд та побутова хімія. Ріст частки продажів у категорії кава із собою спонукають давати ще кращий продукт для утримання та збільшення продажів. У категоріях нон-фуд шукаємо нестандартні товари, яких потребує наш споживач. А категорія побутова хімія потребує нових товарів, що зараз у тренді.
– Якщо взяти мінімаркет біля дому та великий супермаркет, то можливості зберігати товар та специфіка поповнення запасів у них абсолютно різна. Завдяки яким інструментам Вам вдається забезпечити наявність товару та однакову ефективність у різних форматах?
– Специфіка абсолютно різна. Легше налаштувати системне поповнення товару у великому супермаркеті, де вивантаження товару здійснюється через рампу та є великі складські приміщення. У магазинах біля дому інша специфіка – товар потрібен часто й у невеликій кількості. Для того, щоб система працювала без збоїв, аналіз відповідності постачальника проводиться на етапі переговорів, якщо постачальник не в змозі виконати умови мережі, його продукцію можемо взяти на власний розподільчий центр або договір із таким постачальником не підписується. Свіжість продукції, якісний товар, системне постачання, відсутність перебоїв, найкращі умови для нашої мережі – основа співпраці з постачальником. Такий підхід дає можливість надавати нашим покупцям найкращі товари в найзручніших локаціях і бути завжди поруч із нашим споживачем. Щодо інструментів, то системну роботу в магазинах будь-якого формату дає можливість вирішити програмне забезпечення, адже без ІТ-рішень неможливо зберігати конкурентоспроможність, внутрішня логістика, РЦ і співпраця з надійними та відповідальними постачальниками.
– Формат магазину тісно переплетений із маркетинговою стратегією. Яка у Вас на сьогодні маркетингова стратегія? Чи плануєте якісь трансформації?
– Так, 2022 рік – це рік великих маркетингових змін для нас, що стосуватимуться не лише форматів. Серед основного – зміна та впровадження нової корпоративної культури в HR-департаменті – створення телеграм-боту, де відбувається навчання та комунікація з продавцями, покращення комунікації з нашими гостями, розвиток власних торговельних марок та власного виробництва, тестування нових форматів магазинів.
– Як у Вас вибудувані взаємовідносини з постачальниками? Яким є ідеальний постачальник мережі «Домашній маркет»?
– В основі нашої співпраці не лише з постачальниками, а й з підрядниками, лежить колаборація. Для нас насамперед важливо, щоб усі були зацікавлені в розвитку мережі. Ми активно розвиваємось, весь прибуток мережі інвестується в розвиток та відкриття нових об’єктів, тому нам важливі великі відтермінування, гнучкість під час оплат, маркетингові ініціативи з боку постачальника для мережі, розвиток та зміна товару під потреби споживача.
– Які Ваші плани щодо подальшого розвитку? Які із направлень роздрібним мережам варто удосконалювати, щоб мати конкурентну перевагу в майбутньому?
– 2022 рік, крім змін у політиках департаментів, передбачає також активний розвиток, який припаде на друге півріччя. Розвиватись будемо в усіх форматах, але основна частина інвестицій розрахована на формат магазинів біля дому. Вважаємо, що усім зараз необхідно удосконалювати програмне забезпечення, впроваджувати digital marketing і робити усе, за допомогою чого можна знати й чути свого клієнта, розуміти, чого він потребує саме зараз. Місія «Домашнього маркету» – Ваш комфорт у щоденній покупці! Наша команда, розвиваючись, працює над постійними змінами й покращеннями для того, щоб стати ближчим до споживача і задовольняти усі потреби з комфортом та любов’ю.
***
– Які зміни відбулися в компанії з початком війни?
– Компанія змінилась… У багатьох напрямах відбулись кардинальні зміни. Це стосується не лише розвитку, а й насамперед співпраці із постачальниками. Частина постачальників втратила свої можливості забезпечувати безперебійні поставки та представлення товару на полицях. Частина товару була перенаправлена на власний розподільчий центр, який у перші дні війни прийняв на себе функції основного дистриб’ютора критичних груп товарів. Велике навантаження прийняли саме торгівельний, операційний відділи, яким вдалось забезпечити безперебійну роботу навіть у перші дні. Окрема ситуація була в м. Київ, там робота відновлена й команда максимально намагалась забезпечувати населення продуктами харчування. Ця ситуація продемонструвала стійкість і міцність, за що ми вдячні кожному працівникові, який виконував свою роботу, незважаючи ні на що.
– Як всі ці події вплинули на Ваші грандіозні плани? Наскільки на сьогодні довелось змінити курс розвитку?
– Плани щодо розвитку скорочені, але є частина нових торгових точок, що відкрились і будуть відкриватись. Це ті торгові точки, договори про оренду яких були підписані ще до війни, частина обладнання була закуплена і стояла на складах. Тому частково напрям розвитку ми підтримуємо. Вибір локації і можливість відкриття залежить від умов орендарів та місця розташування кожного магазину.
– До яких викликів, на Вашу думку, варто бути готовим бізнесу уже сьогодні й над чим варто працювати в перспективі?
– Основні виклики не лише для бізнесу, а й для кожного українця – це необхідність домовлятись між собою і рухатись малими кроками. Війна в країні порушила усі плани та довоєнні комерційні домовленості, бізнес ніколи не працював у таких умовах. Окрема ситуація стосується орендарів, які не враховують чинник повної зміни моделі функціонування будь-якого бізнесу. Деякі сприймають функціонування ритейлу як незмінну ситуацію, тому орендні ставки хочуть залишати на рівні довоєнного періоду. Насправді ситуація не така, як може здаватися на перший погляд. Кожен ритейлер втратив свою довоєнну рентабельність, закупки товару із відтермінуванням перейшли частково на факт, що спричиняє касові розриви. Тому усім бізнесам без винятку потрібно готуватись до діалогу, продовжувати працювати, сплачувати податки, створювати робочі місця та розвивати економіку.
Читайте також: Ринок персоналу й війна: нові реалії та перспективи
новости ритейла украины, Рынок ритейла Украины, интервью от ритейла украины, статьи от ритейла украины
Попередня | Весь список | Наступна |
Комментарии
Ваш коментар буде першим.Додати коментар