01 липня 2022

Огляд автомобільних і контейнерних перевезень під час війни

Огляд автомобільних і контейнерних перевезень під час війни

6431

Війна, яку розпочала росія, змінила не лише життя кожного українця, а й вплинула на весь бізнес. Налагоджені ланцюги поставок перестали працювати. Закриті порти, відсутність авіасполучення, постійні ризики із автодоставкою, з одного боку, та брак персоналу (через мобілізацію і міграцію), фізичні втрати, проблеми з паливом, з іншого, – і це далеко не все, що спонукало компанії з налагодженою логістикою переорієнтовуватись за лічені дні. Волонтерам та усім, хто активно долучився до гуманітарного фронту, щоб допомогти Україні, взагалі потрібно було налагоджувати логістичні процеси вперше. Але логістика навіть в умовах війни працює і є критично важливою. Ситуацію на логістичному ринку коментує Олександр Павлюкевич, власник компанії ONYX TRADE.

На сьогодні в умовах війни в Україні всі логістичні компанії змушені оперативно розбудовувати логістичну систему. Наразі робота ведеться над забезпеченням ланцюгів доставки вантажів, зміною напрямку торгових потоків через блокаду українських морських портів та втрату близько 23% залізничної мережі.

Автомобільні перевезення і виклики, з якими зіштовхнулись логістичні оператори

На сьогодні критично постало питання перед багатьма керівниками взагалі про збереження бізнесу/компанії. Є багато умов, через які робота транспортних та логістичних компаній збиткова, саме тому багато власників приймають рішення взагалі нічого не робити: транспорт консервується на складі, співробітників відправляють у вимушену відпусту чи звільняють. Можна виокремити кілька глобальних проблем на сьогодні:

1. Знайти вільний автомобіль. Основне навантаження прийняла на себе галузь автоперевезень у зв’язку з блокуванням морських портів та бомбардуванням залізничних вузлів. Багато вантажівок було знищено внаслідок військових дій або вони залишаються на сході країни – в промислових регіонах. Таким чином, із вільними машинами значні проблеми.

2. Заправити автомобіль. Суттєве підвищення ціни на пальне, дефіцит його в Україні та лімітована видача на АЗС пального для заправки вантажних автомобілів, «розтягують» заправку вантажівки на кілька днів, що зумовлює збільшення часу доставки та затримку вантажів.

3. Знайти водія. Відчувається брак водіїв на міжнародні перевезення. Багато водіїв вступили добровольцями до ЗСУ. Зрозуміло, що мобілізація – це вимушена міра, й місцями цей процес був більш інтенсивним. Але галузь втрачає цінних фахівців, й не лише водіїв, а й комірників та навіть директорів напрямів. Значна частина водіїв – це чоловіки призивного віку, вони не можуть перетинати кордон України. Крім того, процедура оформлення виїзду для багатьох здається дуже складною, тому що більшість є приватними підприємцями і пасують перед процедурою оформлення документів та певними обмеженнями з боку держави (обов’язково бути завантаженим на експорт, перевезення гуманітарної допомоги тощо).

4. Отримати/зробити оплату за перевезення. Зараз більшість логістичних компаній перейшли на передоплату, адже почастішали випадки, коли замовники не розраховуються за послуги після вивантаження замовлення, а в умовах воєнного стану перевізник не має можливості стягнути борг. Також неможливо купити валюту для оплати платежів міжнародним авіакомпаніям – авіапослуг не має в переліку Постанови Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2022 р. № 153 «Про перелік товарів критичного імпорту», також діють обмеження на оплату доставки товарів не критичного імпорту будь-яким видом транспорту.

Контейнерні перевезення

Через блокаду морських портів значно ускладнилась робота в цьому секторі. Проблеми розпочинаються вже на території України, бо на південь, у бік Румунії та Болгарії, особливо великі черги на прикордонних пунктах пропуску. До того ж самі порти у Варні та Констанці перевантажені, не можуть упоратися з усім обсягом вантажів. Водіям фур доводиться чекати на вивантаження кілька днів, а то й тиждень. Тому логістичні компанії в Україні масово відмовляються брати замовлення на доставку до портів. Серед варіантів, що залишилися, – порти Польщі. Там краще налагоджено процедурні моменти, тому вивантаження товару відбувається швидше.

До війни 75% зовнішнього українського товарообігу припадало саме на морські порти, які з 24 лютого 2022 року заблоковані. Але це не стало вироком, компанії почали шукати альтернативні шляхи для налагодження логістичних ланцюгів. У перші два тижні з початку повномасштабної війни контейнерний бізнес в Україні потребував альтернативних шляхів доставки імпортних контейнерів, які були уже в дорозі до України. На початок війни тисячі імпортних контейнерів були заблоковані, але до середини березня більшість представників галузі зосередились на пошуку альтернативних рішень. Так виникли кілька шляхів доставки цих вантажів із портів Констанци, Гданська та Гдині. Оскільки спочатку не було маршрутних поїздів, які пов’язують ці порти з Україною, зокрема із західною частиною, фокус був на автоперевезеннях.

Зараз працюють лише 4 порти: Усть-Дунайський, Кілійський, Ізмаїльський, Ренійський. Але вони забезпечують лише десяту частину довоєнної потужності перевалки всього обсягу, тому зовнішні перевезення просіли. Порти «Рені» та «Ізмаїл» максимально завантажені, але, щоб потрапити в Ізмаїльський порт, потрібно проїхати через територію Молдови, а через неритмічне навантаження по Рені в портах є затримки. На сьогодні портові термінали просто не справляються із навантаженням. Крім того, щоб дістатися до Ізмаїла залізницею, потрібно проїхати Дністровським мостом, який вже п’ять разів пошкоджений агресором.

Якщо ж говорити про залізничний транспорт, то контейнерні лінії стикнулися з відсутністю маршрутних поїздів із Констанци. Також виникли технічні проблеми – різна ширина колій в Україні та Європі. Хоча рішення знайшли і Західний термінал запустив регулярний поїзд із Тернополя на Констанцу, що допомогло вивезти багато контейнерів, зокрема критичного імпорту та продуктів першої необхідності. Але виникла проблема під час перевантаження в порту Констанци, який не очікував таких обсягів. Термінал «DP World» перевантажений на 80% і вже кілька тижнів поспіль компанії намагаються вирішити цю проблему.

Серед альтернативних шляхів – кілька терміналів, котрі, здебільшого, перебувають у західній Україні, зокрема в Тернополі. Зараз частково використовують Ізмаїльський порт із сервісом барж на Констанцу й розглядають вихід на Адріатику до порту Трієст, щоб через Словаччину чи Угорщину поєднати логістику з Одеського порту, де знаходиться дуже багато експортних контейнерів, які необхідно доставити одержувачам. Але найближчим часом ми можемо стикнутися з нестачею залізничної інфраструктури – регулярних маршрутних поїздів на Гданськ, Гдиню і Констанцу.

Що стосується експорту, то додаткові проблеми пов’язані з нестачею обладнання для експорту, адже контейнерний імпорт дуже сильно впав у обсягах. Є великий попит на експорт с/г вантажів, проте кількості контейнерів, які є в обороті, недостатньо для забезпечення нормальних обсягів експорту з України. Дуже великий обсяг імпорту було вивантажено в інших портах по всьому світу, адже спочатку клієнти не могли зрозуміти, що зробити з цими вантажами, а потім виникали дуже великі витрати з перенаправлення цих вантажів в інші країни.

На сьогодні залізницею Україна доставляє вантажі до Ґданська, Ґдині, Свіноуйсьце (Польща) та Констанци (Румунія), а далі уже товари морем прямують до своєї точки призначення. Недавно запустили перший контейнерний потяг у литовську Клайпеду, тому ситуація покращується.

Перспективи логістичної галузі. Чи можливе її відновлення у звичному режимі?

«Звичний режим» для логістики взагалі не характерний. Логістика – дуже жива галузь, що має високу чутливість і швидку адаптацію до макроекономічних, соціальних чи політичних змін. Лише за останні пару років логістика пережила контейнерну кризу, подорожчання палива, коронавірус, нестачу ємностей, а зараз ще й війна. Але кожен раз логістика як галузь із усіма людьми, що працюють в цій ніші, спроможна задовільнити попит на свої послуги. Навіть зараз, коли сталось найбільше із можливих лих, кожен хто потребує здійснити перевезення, знайде для себе виконавця. Не зважаючи на те, що всі морські та авіаційні перевезення заблоковані, тягачів у рази менше ніж потрібно, ціни на паливо потроїлись, пресування на багатьох територіях пов’язано із небезпекою, все одно логістика демонструє стійкість і знаходить завжди альтернативні шляхи.

Так, спочатку складно, але зрештою галузь розквітне. І щоб це післязавтра настало, необхідно й надалі активно працювати, звернути увагу на ті напрями діяльності, які в мирний час були непріоритетними. Варто розвивати експортні логістичні рішення, сучасні центри та електронні сервіси. Війна показала, що ці чинники є критично важливими для роботи. Усі впевнені, Україна переможе, а з нею і весь бізнес, зокрема й логістика.

Якщо вам необхідний якісний логістичний оператор, страхування вантажу чи допомога у митному оформленні, звертайтеся за телефоном +38(044) 331-14-10.

Сайт компанії: https://onyx-trade.com/ua/

Читайте також: Як стати найактивнішою логістичною компанією в конкурентному середовищі й вирости втричі за рік?

 

Портал о розничной и оптовой торговле TradeMaster.UA 
 

 

TradeMaster в социальных сетях 

Коментарі

Ваш коментар буде першим.

Додати коментар

Ваше імя*


Захист від спаму

Повідомлення*