Оптимізація та гнучкість: Логістичний підхід компанії «ТОВ «АЛЬЯНС УКРАЇНА ЛТД»

ТОВ«АЛЬЯНС УКРАЇНА ЛТД» — одна з провідних компаній на ринку дистрибуції продуктів харчування, зоотоварів та побутової хімії в Україні. Завдяки багаторічному досвіду та масштабній мережі постачання, вона імпортує продукцію з усього світу та активно працює як із великими мережами, так і з дрібними роздрібними точками. У часи змін, зокрема у зв'язку з повномасштабною війною, компанія адаптувалася до нових умов та оптимізувала свою діяльність, зберігаючи стабільність поставок і високу якість обслуговування.
У цьому інтерв'ю ми поговорили з Вадимом Ярославським, керівником відділу логістики «ТОВ«АЛЬЯНС УКРАЇНА ЛТД», про стратегії оптимізації логістичних процесів, покращення ефективності доставки та подолання викликів у сфері транспорту.
— Яких змін зазнала транспортна логістика вашої компанії та сам транспортний відділ? Що виявилося найскладнішим у цьому процесі?
— Із початком повномасштабної війни ми відчули серйозні зміни у транспортному відділі. Якщо раніше в нас працювало до 25 водіїв, то зараз залишилось лише 14. Частина з них пішла до лав Збройних Сил. Це створило серйозну проблему — гостру нестачу кваліфікованих водіїв.
Ситуацію ускладнює й те, що в умовах загальної мобілізації ми не маємо статусу критично важливого підприємства, тому поки що не можемо бронювати водіїв. Як буде надалі — побачимо, але на сьогодні це залишається викликом. До того ж нам потрібні не просто водії, а відповідальні працівники, які стежать за технічним станом автівок і мінімізують ризики ДТП. На жаль, у нашій практиці є приклади і безвідповідального ставлення.
За останній рік ми також оновили та розширили автопарк. Додали великі вантажівки з тентованими напівпричипами об’ємом 88 м3 вантажопід’ємністю 22 тони, тандеми об’ємом 120 м3 та паливовози з бочками об’ємом 40 м3 вантажопід’ємністю 25 тон. Ці траки обслуговують як внутрішні перевезення по Україні, так і міжнародну логістику. Для забезпечення логістичних потреб було створено нову компанію ТОВ «Альянс Логістик Лтд», яка займається міжнародними імпортними поставками вантажів від виробників в Європі отримувачам в Україні, та також експортом вантажів за кордон від вітчизняних виробників. Крім того, ми частково відмовилися від послуг зовнішніх перевізників і почали активніше використовувати власний транспорт. Наразі наш автопарк налічує близько 30 одиниць техніки.
— Якою є географія вашої діяльності? Ви співпрацюєте переважно з регіональними чи національними мережами? Це в основному Київ і область, чи маєте покриття по всій Україні?
— Основна частина нашої діяльності наразі зосереджена в Києві та Київській області — я особисто контролюю всі замовлення в цьому регіоні. Інший відділ компанії відповідає за роботу по Україні, а також за міжнародний напрям. Якщо говорити у відсотковому співвідношенні, приблизно 70% наших операцій припадає саме на Київську область, а решта 30% — на інші регіони України. Ми працюємо з низкою торговельних мереж і розподільчих центрів, постачаючи продукцію за чітким графіком — щотижня відправляємо замовлення. Відділ міжнародної логістики імпортує та експортує вантажі будь якого виду та складності в більшість країн Європи та на Близький Схід.
— Якщо говорити про оптимізацію транспортної роботи саме в Київській області, які заходи, окрім кадрових змін, ви впровадили для зниження витрат і підвищення ефективності?
— Ще за часів пікових обсягів замовлень, коли логістика працювала в хаотичному режимі, ми запровадили чітку систему графіків доставок. Тепер кожен регіон або напрямок обслуговується у визначені дні — наприклад, Лівий берег Києва отримує продукцію у понеділок, середу та п’ятницю. Ми синхронізували ці графіки з клієнтами, і вони вже звикли до такого формату співпраці.
Цей підхід дозволив нам значно краще завантажувати власний автотранспорт і уникнути ситуацій, коли доводиться виконувати додаткові рейси наступного дня — наприклад, довозити ще одну чи п’ять заявок. Тепер усе планово та злагоджено. Завдяки цьому ми не лише оптимізували використання пального, а й підвищили ефективність кожного рейсу — машини їдуть повністю завантажені, без простоїв і зайвих витрат.
— Крім співпраці з великими мережами, ви також працюєте з невеликими роздрібними точками. Це окрема специфіка, адже, як правило, мова йде про дрібні замовлення?
— Ми працюємо як з великими мережами, такими як «Аврора», «Епіцентр», «Велика Кишеня» та мережами АЗС, так і з невеликими торговими точками — ФОПами, кав’ярнями, ринками. Тобто, це малі роздрібні бізнеси, які реалізують нашу продукцію безпосередньо від себе. Такий клієнтський мікс вимагає гнучкішої логістики.
Ми створили системний підхід. Клієнт залишає заявку, наприклад, у середу, і вже точно знає, коли отримає замовлення. Це не автоматизована система, але вона дуже чітко структурована. Менеджер погоджує замовлення з клієнтом, далі оператори готують його до відправлення, формується реєстр для водія. Якщо все узгоджено, клієнт отримує продукцію, наприклад, у п’ятницю — і так відбувається стабільно. У випадку форс-мажору ми завжди попереджаємо й вирішуємо ситуацію індивідуально.
— Тобто, ви поступово привчили клієнтів до планового графіка? Наскільки складно було організувати цю систему?
— Так, ми свідомо вчили клієнтів працювати за чіткими графіками, і це дало свій результат. Але, звісно, велике значення має й робота складу. Якщо замовлення не зібране вчасно, машина затримується — відповідно, страждає весь ланцюг. І хоча ми розуміємо, чому сталася затримка, клієнта це не цікавить — він хоче отримати товар у визначений термін. Наступного разу він просто очікує, що йому привезуть усе вчасно, без пояснень. І саме так ми налаштували систему, аби клієнт не помічав внутрішніх труднощів.
— Як саме ви оптимізували логістичні процеси всередині компанії? Адже, якщо подивитися, то між клієнтом і фінальною доставкою задіяно щонайменше п’ять ланок.
— Так, це справді цілий ланцюг: клієнт робить замовлення, далі оператори, логісти, склад — і в кінці водій, який не лише доставляє товар, а й є учасником процесу документообігу, закриваючи цикл замовлення. Усе це має бути максимально злагоджено.
Для порядку у доставках ми використовуємо CRM — яка адаптована під наші потреби. Ввели внутрішню класифікацію: кожен район отримав цифровий код, наприклад, Лівий берег — 22, центр — 24. Це значно спростило орієнтування водіїв. Далі ми розробили маршрути й чіткий графік виїздів по днях і регіонах. Усе систематизовано, і кожен знає свою зону відповідальності.
— Що робите, коли різко зростає навантаження — наприклад, перед святами?
— Ми підготувалися й до цього. У нас є основний автопарк — приблизно 23–24 авто. Але коли бачимо, що не справляємося, проводимо невеликі внутрішні тендери серед перевізників і залучаємо ще 3–4 машини. Наприклад, у четвер-п’ятницю в нас пік навантаження — тоді телефонуємо партнерським компаніям. Також ми збільшили кількість людей, щоб не було затримок.
Найбільше навантаження було в COVID — обсяги зросли вдвічі. Люди активно закуповувалися — сіль, печиво, продукти. Ми тоді працювали по 12 годин, аби все довезти вчасно.
— Як ви ставитеся до моделі, де кур'єр або водій самостійно оптимізує маршрут задля підвищення ефективності доставки?
— У нас саме так і побудовано Адже саме водій найкраще знає, де який клієнт, у кого які графіки роботи, і як краще об’їхати пробки чи ремонтні зони.
Тому водій отримує маршрутний лист, переглядає його, і вже сам вирішує: сюди поїду першим, тут буде зручно зупинитися, а там магазин відкривається пізніше. І така модель чудово працює в нас на практиці.
— Які виклики виникають при роботі з власним автопарком, та як ви вирішуєте питання технічного обслуговування і управління?
— Виклики є, але основна перевага власного автопарку — це контроль над ціною доставки та своєчасністю виконання замовлень. Коли працюєш з перевізниками, часто стикаєшся з непередбачуваними змінами, наприклад, підвищенням цін на паливо чи зміною умов. У нашому випадку, ми можемо оптимізувати процеси всередині компанії. Ми купуємо нові автомобілі в лізинг та обслуговуємо їх на фірмових СТО, що дозволяє підтримувати високий рівень надійності транспорту. Для екстрених ситуацій у нас є підмінні автомобілі, що дозволяє уникнути затримок. Автопарк ми оновлюємо кожні 4 роки, щоб підтримувати автомобілі в хорошому стані.
Водночас, ми можемо ефективно контролювати споживання палива та оптимізувати маршрути, що дає додаткову економію. Завдяки системі моніторингу, ми завжди знаємо місцезнаходження машин, на відміну від перевізників, де для цього потрібні додаткові витрати на обладнання.
Відповідальні водії теж грають важливу роль: якщо водій ретельно стежить за автомобілем, він може працювати з новим автомобілем два роки без значних витрат на ремонт.
— Чи відчуваєте нестачу кваліфікованих кадрів для транспорту?
— Так, нестача дуже велика. Я навіть помітив, що в деяких компаніях на великих траках працюють жінки, чого раніше не було. Чоловіків на цей момент дуже мало, і проблема ще загострилася через війну. Водіїв бракує, особливо чоловічої статі.
— Чи розглядаєте ви можливість залучення жінок до роботи?
— Так, ми розглядаємо. Наприклад, на сьогодні штат співробітників на складі складається з 50% жінок. Вони займаються обов'язками, які не потребують надмірних фізичних зусиль, наприклад, працюють з товарами, які не є важкими, збирають їх та перевіряють. Але водійська робота значно складніша, і я сумніваюся, що для жінки вона буде зручною. Це фізично важка праця, яка включає розвантаження і перенесення вантажів — не кожен чоловік витримує таке навантаження. Тому для жінок це буде ще складніше.
Звісно, якщо робота передбачає довгі маршрути на великих автомобілях, де не потрібно часто виходити з машини, це вже інша справа. Я бачив, як жінки працюють на великих траках, де завантаження і транспортування вантажу відбувається на великих відстанях. А ось у нашій сфері, де потрібно не раз вийти з машини, перенести коробки, паркуватися біля торгових центрів або розвантажити товар у складних умовах, це буде дуже важко.
— Як ви мотивуєте свою команду? Які підходи використовуєте для створення ефективного колективу?
— Перш за все, я вважаю, що основа — це довіра. Я завжди кажу своїм співробітникам, що ми маємо довіряти одне одному. Також я завжди спостерігаю за тим, як працює кожен. Якщо я бачу, що людина докладає більше зусиль, наприклад, працює у вихідні або звертається з ініціативою, то я завжди заохочую це додатковою мотивацією.
Я вірю, що поєднання довіри з винагородою за додаткові зусилля є найбільш ефективним способом мотивації. Якщо водій працює понаднормово, він отримує грошову нагороду за це. Я завжди навчаю свою команду, що робота не закінчується, поки не виконано завдання. Це формує відповідальність не лише у мене, але й у кожного члена команди.
— Які ще фактори важливі для успішної мотивації та ефективності роботи?
— Важлива атмосфера в колективі. Люди мають відчувати, що їхні зусилля помічають. Якщо працівник вкладається в роботу, а це не цінується, то з часом він може втратити мотивацію. У нашій команді завжди є відчуття, що твої старання не залишаються непоміченими. Це створює правильний клімат для роботи і дозволяє компанії досягати високих результатів.
— Як ваша особиста відповідальність впливає на роботу команди?
— Я завжди намагаюсь бути прикладом для своєї команди. Якщо я можу залишатись після робочого дня, щоб завершити завдання, то й водії мають розуміти, що їх робочий день також не закінчується, поки не виконано всю роботу. Моя відповідальність за команду і за результат — це те, що мотивує моїх працівників працювати так само відповідально.
— Які ваші рекомендації колегам по бізнесу для зниження витрат та оптимізації логістики?
— По-перше, хочу побажати всім мати чудову команду, тому що без злагодженого колективу важко досягти успіху. Якщо команда працює як єдиний механізм, коли всі ланки правильно вибудовані, то цей процес працює ефективно і приносить компанії не тільки економічні вигоди, а й гарну мотивацію для розвитку.
Також дуже важливе керівництво. Від того, як керівник ставиться до своїх працівників, залежить атмосфера в компанії та її подальший розвиток. Підтримка і заохочення з боку керівництва — це не просто важливо, це необхідно для досягнення високих результатів. Важливо, щоб керівник чув своїх працівників і підтримував їхні ідеї.
Читайте також: Оптимізація ланцюга постачань в умовах нестабільності: як компанія «Євромікс» будує майбутнє логістики
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
З приводу розміщення новин пишіть на press@trademaster.com.ua
Раздел: Керівнику ЗЕД >
Теги: новини логістики, логістика україни, інновації в логістиці
Коментарі
Ваш коментар буде першим.Додати коментар