18 декабря 2018

Митні ризики в логістичних процесах міжнародної торгівлі

Митні ризики в логістичних процесах міжнародної торгівлі

3994

Коли діяльність логіста виходить за межі України, спілкування з вітчизняною митницею стає звичайним робочим процесом. І щоб вантаж відразу проходив митний контроль, Валерій Губарєв з «Незалежної митної агенції» радить дотримуватися діючого законодавства та не намагатися уникнути бюрократичних моментів.

Детально про митні ризики в логістичних процесах міжнародної торгівлі, а також про те, як правильно використовувати митну логістику в зовнішньоекономічній діяльності експерт розповів під час Конференції «ХХ Всеукраїнський день логіста» 30 листопада (організатор — TradeMasterGroup).

 Митниця: як встановити ділові відносини?

Усі товари, що перетинають кордон України, підлягають митному контролю. Його форми, кількість і способи залежать від різних факторів — напрямку переміщення, виду транспорту, виду товару тощо.


Кожен учасник зовнішньоекономічних відносин перед початком спілкування з митницею повинен зареєструватися в митних органах України, тобто пройти акредитацію (Наказ Міністерства фінансів України від 15.06.15 № 552 «Про затвердження Порядку обліку осіб, які здійснюють операції з товарами», зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.07.2015 р. № 807/27252). Це можна робити в електронному вигляді й у будь-якому митному органі, не залежно від місця реєстрації самого підприємства. Валерій Губарєв радить пройти реєстрацію ще до того, як товар перетинатиме митний кордон.

Крім того, експерт рекомендує ознайомитися з Інкотермс-2000 — оновленими офіційними правилами Міжнародної торгової палати для тлумачення торговельних термінів, що полегшують ведення міжнародної торгівлі.


Коли йдеться про експорт, експертного мита майже немає, і при оформленні товарів не нараховують експертне ПДВ. Митні платежі можливі в окремих випадках — якщо потрібна експертна гарантія.

При транзиті заходи тарифного і нетарифного регулювання не застосовуються. Виключення може бути за потреби фінансової гарантії на окремі види товару.

Головний контакт з митницею відбувається, коли товар привозять на територію України (імпорт). З чого складається його митна вартість? З вартості самого товару і додаткових витрат (логістичних, транспортних тощо), що відображено в умовах поставки в контракті.

 Що робить митниця, коли товар знаходиться на митному кордоні України?


Суб’єкти зовнішньоекономічної діяльності зобов’язані повідомляти митницю про вид товару, надходження якого очікує. Кожна держава захищає свій ринок від неякісної продукції або такої, що може завдати шкоди державі та навколишньому середовищу, її громадянам. Отже, митники перевіряють не тільки сплату передбачених законодавством платежів, а й відповідність товару певним нормам.

Хто ще бере в цьому участь? Залежить від товару. Наприклад, якщо це — продукти харчування або сировина тваринного походження, будуть запрошені ветеринари. На перевірку товару рослинного походження — фітосанітарна служба. Товар, який відноситься до хімічної промисловості, обов’язково перевірятиме екологічна чи радіологічна служба. Аби на цьому етапі уникнути затримок, Валерій Губарєв звертає увагу, що всі необхідні документи варто заздалегідь запросити в контрагента та подати їх на митницю. Таким чином у митника є можливість зробити попередній документарний контроль і пропустити вантаж на територію України досить швидко.

«Звісно, не завжди виходить підготувати документи заздалегідь. Ви можете зробити митне оформлення безпосередньо на кордоні. Наразі все частіше застосовують електроне спілкування між бізнесом і митницею. Можна знаходитися в офісі в Києві та здійснити митне оформлення у Львові чи в Одесі», — пояснює Валерій Губарєв.

 Хто займається декларуванням товарів?

За словами експерта, є два варіанти:

1) логіст самостійно — якщо має відповідний фах, програмне забезпечення;

2) митний брокер (декларант).

Якщо логіст планує звертатися до брокера, краще знайти його до поставки товару та показати всі документи, щоб він прорахував ризики — по застосуванню тарифних і нетарифних методів регулювання. Ще до ввозу товару на територію України можна сказати, скільки митних платежів доведеться заплатити. Для цього потрібна інформація про товар, опис, кодування, країна-походження, напрям руху, умови поставки по Інкотермс, вартість товару, мито, ПДВ, акциз (якщо передбачений).

Митниця може засумніватися, чи правильно пораховане та сплачене мито, та перевірити, але для цього в неї мають бути підстави. Митниця зобов’язана (відповідно до законодавства) або скласти картку відмови, або ухвалити рішення про корегування митної вартості.

«Деякі підприємства намагаються занизити митну вартість товару, але я не раджу цього робити, оскільки відповідно до Митного кодексу передбачений митний постаудит протягом наступних трьох років. Відповідно, якщо в результаті перевірки буде виявлено, що митний платіж занижений, митний аудитор має право донарахувати його, а також додати 25% штрафу. Тому краще все прораховувати попередньо й правильно», — розповідає Валерій Губарєв.

 Які митні режими існують?

Експорт — вивіз із території України, імпорт (вільний обіг) — ввіз на територію України, а транзит — переміщення митною територією України.

У розуміння логістів, це — напрямки, з точки зору Митного кодексу України — митні режими.

Загалом, наше законодавство передбачає 14 митних режимів:


Наприклад, режим «Митний склад» дозволяє зберігати товар під митним контролем протягом трьох років без застосовуватися санкції тарифного й нетарифного регулювання. У цьому разі вантаж розміщують на митний ліцензійний склад, і коли виникає необхідність, розмитнюють, сплачують необхідні платежі й забирають зі складу. Будь-хто може відкрити митний склад, якщо є приміщення, яке відповідає нормам, встановленим митницею.

Крім того, варто мати на увазі так звані склади тимчасового зберігання. Тут вантаж може перебувати до трьох місяці. Вважається, що цього часу достатньо, аби підготувати документи та сплатити мита, щоб товар можна було перевести у вільне використання на території України.

Є такий митний режим, як ре-імпорт — імпортування товарів на митну територію України, які були раніше вивезені з різних причин (ремонт, брак, невідповідність тощо). Якщо вдруге завозите товар по тій самій зовнішньоторговій операції, варто пояснити це митниці й вдруге не платити. Умови ре-імпорту передбачені Митним кодексом.

Так само можна використовувати режим ре-експорту — вивіз товару, який раніше був імпортований на територію України. Заявите цей режим і зможете претендувати на повернення податків, що були сплачені при імпорті.

Режими «тимчасове ввезення», «тимчасове вивезення» діє, коли товар не є предметом купівлі-продажу, наприклад, привезений для участі у виставці. Перелік таких товарів регламентує Стамбульська конвенція. Це можна застосовувати для мінімізації оподаткування. До товарів, що не підпадають під зазначену конвенцію, застосовується часткове умовне нарахування митних платежів — 3 % від вартості за кожен місяць знаходження на території України.

«Усіма режимами варто користуватися для мінімізації витрат, пов’язаних з митним регулюванням», — говорить Валерій Губарєв.

Також експерт пояснює, що уже понад два роки в нашій країні можна оформляти товари в митниці з використанням механізму «єдине вікно», тобто подавати всі документи в одне вікно й тільки в електронному вигляді. В Україні ця система ще на етапі вдосконалення (наразі не створений єдиний реєстр дозвільних документів), однак досвід інших країн, особливо Сінгапуру, показує — все може добре працювати.

 Щоб товар не простоював на кордоні…

Зверніть увагу на такі три речі:


Це ті питання, що ставлять митники найчастіше.

Де взяти код товару:

1. Уніфікований класифікатор.

2. Ваш контрагент.

3. Українська митниця — надає безкоштовно попередні рішення по класифікації товарів.

Неправильно нарахована митна ставка — привід тримати товар на митниці дуже довго або скласти протокол про порушення митних правил.

«Наша митниця виконує ще й фіскальну функцію, тому потреба поповнювати бюджет час від часу призводить до необґрунтованого підвищення митних платежів з боку митниці», — стверджує Валерій Губарєв.

Країна-походження потрібна, щоб застосовувати преференційні ставки. До речі, сертифікат про походження товару так само видає митниця, причому безкоштовно.

Інколи від митників можна почути, що «спрацювала АСАУР», тому експерт окремо зупиняється на цій системі:


 Про уповноваженого авторизованого оператора

У світі застосовують статус «Уповноважений авторизований оператор». Що він дає? За словами експерта, дуже спрощує процедуру спілкування з митницею. Якщо підприємство має цей статус, то проходить митний контроль «по зеленому коридору». Фактично, підприємство бере на себе функції митниці, у той же час держава має право детально перевіряти роботу такого уповноваженого авторизованого оператора.


Читайте также: Lean 4.0: Почему без принципов lean мы не сможем войти в эру industry 4.0 и искусственного интеллекта

Портал о розничной и оптовой торговле TradeMaster.UA 
 

 

TradeMaster в социальных сетях 

 

По поводу размещения Ваших материалов на портале пишите на press@trademaster.com.ua

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комментарии

Ваш комментарий будет первым.

Добавить комментарий

Ваше имя*


Защита от СПАМА

Сообщение*

Лучшие компании

Личности

Блоги