Як штучний інтелект допоможе рітейлерам України у 2025: розповідаємо на прикладах

Штучний інтелект продовжує активно розвиватися у всьому світі та в Україні, незважаючи на складнощі. Згідно з дослідженнями, наша країна посідає 2 місце за кількістю ШІ-бізнесів серед країн Центрально-Східної Європи: 243 компанії, які зараз працюють зі штучним інтелектом у різних галузях України.
Щоб зробити ШІ ефективнішим для бізнесу, в Україні розробили дорожню карту з регулювання цієї технології. У ній прописано, що держава та приватний бізнес співпрацюватимуть та розвиватимуть штучний інтелект разом.
На прикладі FMCG -галузі разом із директором IBA Ukraine Сергієм Байбара розберемося, як дистриб'ютори та виробники FMCG -товарів можуть використовувати ШІ та які переваги отримають. Також розберемо кілька прикладів успішної інтеграції ШІ у процеси компаній.
Штучний інтелект мінімізує ручну працю та оптимізує процес
Кінцевий споживач продукції FMCG -виробників та дистриб'юторів — звичайна людина, яка поспішає за покупками після роботи або виділяє на це свій вільний час. Кожен покупець прагне швидко знайти потрібні товари та повернутися до своїх справ. Саме тому компаніям важливо забезпечити постійну наявність продукції на полицях магазину
І тут FMCG -компанії стикаються з типовими проблемами в магазинах: неправильне викладання товарів, відсутні позиції або рекламні матеріали, невірні цінники та багато інших. Кожна з цих проблем потребує постійного контролю. Зазвичай такий контроль виконується вручну: мерчандайзер відвідує магазин, перевіряє правильність викладення товарів, коригує їхнє розташування, перевіряє рекламні матеріали та цінники. Потім робить фотозвіт для супервайзера, перевіряє складські залишки та складає звіт, після чого вирушає до наступної точки. За день таких відвідувань може бути кілька .
«Такий підхід призводить до двох основних проблем: людський фактор у роботі та величезна кількість фотографій, які супервайзери просто не встигають обробити. У результаті керівництво змушене приймати рішення на основі неповних та неактуальних даних, що може негативно вплинути на продажі та прибутки компанії. Для вирішення цих проблем та отримання точної картини ситуації на полицях компанії автоматизують процеси мерчандайзингу. Штучний інтелект став одним із ключових інструментів, який мінімізує ручну працю та оптимізує весь процес», — коментує Сергій Байбара .
Штучний інтелект можна інтегрувати в систему відеоспостереження, яка автоматично знаходитиме відсутність товарів на вітринах. Таке рішення допомагає контролювати заповненість полиць та визначати, коли і в яких категоріях найчастіше на полицях немає товарів.
Три переваги після впровадження ШІ у бізнес
Впровадження ШІ -рішень приносить компаніям три ключові переваги:
Скорочення операційних витрат та оптимізація персоналу. Штучний інтелект миттєво виявляє недоліки у викладанні товару, замінюючи тривалі ручні перевірки. Це дозволяє співробітникам сфокусуватись на інших важливих завданнях.
Комплексний аналіз даних. Система не тільки фіксує поточний стан полиць, але й аналізує весь процес продажів, пропонуючи рекомендації щодо покращення роботи торгового залу для підвищення прибутку.
Підвищення якості роботи. Система на основі штучного інтелекту безперервно відстежує правильність викладення товарів, домагаючись ідеальної відповідності планограмі
«Сьогодні штучний інтелект досягнув такого рівня розвитку у сфері мерчандайзингу, що успішно доповнює роботу людини. Система виправляє помилки, які можуть виникнути через неуважність персоналу, своєчасно сигналізує про відсутність товару або його неправильне розміщення згідно з планограмою», — коментує Сергій Байбара .
Підвищення правильності викладки, прискорення аудитів торгових точок та інші приклади, як ШІ допомагає FMCG
Вигоду від запровадження штучного інтелекту наведу на двох проектах, які ми реалізовували. Перший полягає у контролі викладення алкогольної продукції у магазинах мережі заправок. Другий – у необхідності проведення аудиту представленості преміальних цукерок для їхнього дистриб'ютора. Розберемо кожен із них.
У мережі з 500 магазинів при АЗС, розташованих у різних регіонах країни, виникла проблема з контролем викладення алкогольної продукції та планування постачання. Через різне планування приміщень використовувалося кілька видів торговельного обладнання, а операторам доводилося поєднувати обслуговування клієнтів із контролем товарів на полицях.
Для вирішення цього завдання головна компанія використала Goods Checker – ІТ-сервіс, який допомагає порівнювати планограму з реальною викладкою. Рішення працює на основі штучного інтелекту, навченого розпізнавати понад 200 найменувань алкогольної продукції та відрізняти їх від рекламних зображень у торговому залі. Програма також може сканувати QR -коди торговельного обладнання, автоматично визначаючи потрібну планограму для конкретної шафи.
В результаті впровадження Goods Checker точність дотримання планограм зросла з 50 до 90%. Категорійні менеджери отримали можливість оперативно відстежувати залишки та планувати постачання, а операторам стало простіше контролювати зміни у планограмах та підтримувати правильне викладення товару. Точність розпізнавання товарів системою становила понад 95%.
Другий кейс стосується дистриб'ютора кондитерських виробів з досвідом роботи понад 20 років та штатом 2700 осіб. Він зіткнувся з проблемою невідповідності планограм та реальної викладки товарів у торгових мережах. Існуючий додаток для мерчандайзерів не міг розпізнавати товари та перевіряти планограми. Це ускладнювало контроль за дотриманням торгово-маркетингових угод.
Для вирішення проблеми було запущено пілотного проекту з використанням сервісу Goods Checker, сфокусований на викладанні преміальних цукерок. В результаті впровадження Goods Checker правильність дотримання планограм зросла з 60% до 90%, а час аудиту торгової точки мерчандайзер істотно скоротився. Менеджери отримали прозору систему контролю викладки та змогли покращити роботу з торговельними мережами за представленістю продукції.
«Виробники та дистриб'ютори товарів зацікавлені у отриманні актуальної інформації про наявність їхньої продукції на полицях. У випадках, коли йдеться про популярні ходові товари, вони можуть бути представлені в тисячах і навіть десятках тисяч точок продажу. Організувавши збір фотографій з полиць силами основних партнерів та використовуючи ШІ систему можна отримати зріз даних по ринку за заданим регламентом для прийняття рішень», — додає Сергій Байбара .
Звичайно, можливості використання ШІ набагато ширші, ніж наведені вище приклади.
Впровадження онлайн-консультанта по товарах — це крок до збільшення продажів та покращення клієнтського досвіду! Такий інструмент дозволяє покупцям отримувати миттєві відповіді на питання, порівнювати характеристики товарів та знаходити відповідні рішення без зайвих зусиль. Це не тільки прискорює процес прийняття рішення, а й підвищує лояльність до бренду завдяки персоналізованому підходу та доступності 24/7. Онлайн-консультант допомагає скоротити кількість залишених кошиків та збільшити конверсію, перетворюючи звичайний перегляд товарів на успішну покупку. Все, що потрібно для реалізації онлайн-консультанта - це доступ до внутрішньої бази даних, що містить опис товарів. ШІ самостійно виконає запит до бази, витягне необхідні дані та конвертує їх у відповідь для користувача.
Впровадження інтелектуальної обробки документів у ритейлі дозволяє автоматизувати рутинні завдання, знижуючи витрати часу та людського ресурсу. За допомогою технологій розпізнавання тексту та машинного навчання обробка рахунків, накладних та договорів стає швидше та точніше, мінімізуючи ризик помилок. Це прискорює документообіг, підвищує прозорість процесів і спрощує аналіз даних, дозволяючи виявляти тренди і оптимізувати бізнес-процеси, що особливо важливо для ритейлу, що динамічно розвивається.
Впровадження ШІ-асистента, що автоматизує внутрішні процеси та надає єдину точку входу до них, відкриває нові можливості для ефективності та зручності в ритейлі. Такий асистент допомагає співробітникам миттєво знаходити потрібну інформацію, керувати завданнями та взаємодіяти з ключовими системами компанії через єдиний інтерфейс. Це значно скорочує час на виконання рутинних операцій, усуває дублювання роботи та знижує навантаження на IT- підтримку. ШI -асистент значно полегшує інтеграцію нових співробітників у команду, надаючи швидкий доступ до ключових внутрішніх процесів, навчальних матеріалів і відповідей на питання, що часто задаються, що прискорює адаптацію і підвищує їх залучення з перших днів роботи. Це рішення дозволяє ритейлерам зосередитися на головному — покращенні клієнтського досвіду та досягненні бізнес-цілей.
Штучний інтелект в Україні: на шляху до лідерства
Розвиток штучного інтелекту в Україні вже довело свою ефективність у реальних бізнес-проектах. Бізнесу необхідно активно розширювати сфери застосування технології, щоб підвищити свою стійкість та залишатися конкурентоспроможним. Наприклад, у ритейлі та FMCG ШІ допомагає успішно вирішувати стратегічні завдання, такі як автоматизація контролю викладення товарів, планування поставок та підвищення ефективності роботи персоналу.
Досягнуті результати показують, що за належної уваги до розвитку та утримання талантів, створення умов для навчання ШІ -моделей та реалізації великих проектів Україна має всі шанси стати одним із світових лідерів у сфері штучного інтелекту.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
З приводу розміщення новин пишіть на press@trademaster.com.ua
Раздел: Інновації у рітейлі >
Теги: новини ритейлу, інновації в ритейлі, ритейл україни, автоматизація в ритейлі
Коментарі
Ваш коментар буде першим.Додати коментар