15 березня 2021

Ринок вантажних морських перевезень: бути чи не бути адекватним цінам на фрахт?

Ринок вантажних морських перевезень: бути чи не бути адекватним цінам на фрахт?

5193

2020 рік був найбільш непередбачуваним для контейнерної індустрії і задав тенденції на 2021 р. Очікується, що цей рік буде таким же нестабільним для морських перевезень, точних прогнозів уже ніхто не дає, адже всі сподівання на покращення після новорічних китайських свят були марними. Аномальне зростання ставок фрахту, швидше за все, збережеться на весь 2021 рік, а, можливо, і довше. Роль контейнерних вантажів залишиться важливою складовою в міжнародній торгівлі, тому редакція вирішила дізнатись у Романа Ципкунова, директора міжнародної транспортно-експедиторської компанії ТОВ «ТЕК РАС Логістик Південь», що відбувається зараз із морськими перевезеннями і чи варто очікувати зниження цін на фрахт.

 

– Ціни на фрахт сягнули рекордних позначок. Прогнозованої стабілізації після китайського нового року ми не спостерігаємо й найближчим часом малоймовірно, що вона буде. Які зараз тенденції серед морських перевозок і на що можна розраховувати?

– Нинішні тенденції зводяться до того, що вартість контейнерних перевезень із Далекого Сходу все ще тримається на високому рівні, тому що дисбаланс між експортом і наявністю вільного місця на судах та порожніх контейнерів все ще не вирішений. Більш того, ситуація тільки загострюється з кожним днем. У Китаї спостерігається найсерйозніша за останні два десятиліття нестача порожнього контейнерного обладнання. У США судна простоюють, а Австралія зіткнулася з проблемами перевантаження порожніх контейнерів. Відкладений з початку року попит на перевезення зараз значно вищий за пропозицію, а заходи щодо пом'якшення наслідків пандемії сильно уповільнили роботу портів. Це в свою чергу призвело до безпрецедентного й багаторазового зростання ставок на всіх напрямках відвантажень. За даними британського видання для логістів The Loadstar, поточні спотові ставки на маршрутах з Азії в порти Північної Європи й Середземного моря на 400% і 325% відповідно перевищують рівні минулого року.

Ще одним сюрпризом є введення надбавки доплати пікового сезону (PSS). Hapag-Lloyd оголосив про введення з 1 березня PSS в розмірі $ 875 за TEU на доставку контейнерів з Азії в Північну Європу. Рівно рік тому лінія ввела надбавки на доставку контейнерів з Європи в умовах дефіциту місткості, пов'язаної з масовими відмінами рейсів із паралізованих пандемією портів Китаю. Але в цьому році PSS вводяться на 4 місяці раніше, ніж зазвичай.

– Наскільки проблематичні морські перевозки залежно від континентів? Наприклад, якщо порівняти перевезення між країнами Азії та Північної Америки. З якими проблема найчастіше стикаєтесь залежно від напрямку?

– Проблеми спостерігаються лише під час відправлень із далекосхідної Азії. Інші напрямки труднощів не відчувають, тому що там є необхідна кількість порожніх контейнерів. Нинішні ставки фрахту дозволяють океанським лініях розвезти контейнери порожняком у будь-які порти світу без шкоди для власної кишені, адже поточна ставка більш ніж у 7 разів вище за нормальну (якщо порівнювати ціни з минулорічними), а значить покриває повернення порожнього контейнера з лишком. Але вони накопичуються в портах доставки товару (США та Європи, в основному) і звідти вже нікуди не рухаються – офіційна причина «немає товару під вивезення». На додаток до всього на розвантаженнях у портах США контейнеровози проводять до місяця, що теж не покращує оборотність.

– Контейнерообіг портів України в січні поточного року скоротився на 15,7% порівняно з аналогічним періоді минулого року. З чим це пов’язано, на вашу думку, і які може мати наслідки? Наскільки високий попит на контейнерні перевозки зараз?

– Обіг впав в основному через скорочення імпорту з Китаю та інших країн Далекого Сходу. Імпортери вирішили взяти паузу або скоротити до мінімуму ввезення товару через непередбачену високу вартість фрахту, що в підсумку буде позначатися на фінальній вартості товару. Але не дивлячись на це попит на контейнери все ще перевищує їх пропозицію, у результаті чого ми не спостерігаємо зниження вартості фрахту.

– Ми стикнулись із дефіцитом місткості на судах і високими фрахтовими ставками, що може залишити значний відбиток на економіці й купівельній спроможності населення. Які можуть бути альтернативи і шляхи вирішення цих проблем?

– Багато компаній почали шукати альтернативні ринки для закупівлі продукції. Наприклад, деякі позиції зараз вигідніше закуповувати в Європі, ніж це робити в Азії, а потім везти їх в Україну за аномальними цінами на фрахт. Деякі виробники відмовитися від експортних поставок і переорієнтуватися на внутрішній ринок. Збільшення ставок фрахту ляже на плечі споживачів, адже ціна товарів формується не лише із собівартості й націнки посередників, а й на підставі вартості транспортування. Раніше цей показник якщо і впливав на ціну, то не так критично, а зараз він стає реальною ложкою дьогтю. Крім того, дисбаланс у світовій логістиці вже призвів до появи дефіциту певних категорій товарів. Наприклад, пандемія змусила виставити пріоритети й відвести істотну частину логістичного ринку під поставки фарми, а багато перевізників зробили пріоритетними далекі напрямки, а перевезення в сусідні країни залишили за бортом своїх інтересів. Дефіцит товарів само собою породжує підвищення цін за наявності попиту, адже споживачеві нічого не залишається, окрім як придбати необхідний товар за спекулятивною ціною.

– Усі сподівались, що ситуація з рекордними ставками й дефіцитом контейнерів – це тимчасове явище, але процес затягнувся. Як довго це може тривати? І наскільки взагалі можливе повернення цін до докарантинного рівня?

– Після того, як первинні прогнози не виправдалися, вже складно робити нові. Ми не бачимо, чи приймаються якісь активні дії для вирівнювання ситуації (кількість суден-контейнеровозів на нашому напрямку не виросло). Мабуть політика така, що ситуація буде вирівнюватися поступово, без різких змін умов транспортування, що дійсно може затягнутися. Але є надія що при нинішніх цінах на фрахт на ринок можуть зайти нові гравці, щоб теж заробити на топових фрахтах, і тим самим розбавити ажіотаж.

Якщо у вас є питання щодо доставки вантажів з будь-якої точки світу, вам необхідні професійні транспортно-експедиторські послуги на вигідних умовах, звертайтесь за тел.: +38048 796 55 81, +38048 68 798 61, +38050 336 44 53.

E-mail: office_odessa@tecraslogistic.com

Сайт: http://tecraslogistic.eu/

 

Читайте також: Безпечне освітлення паркінгів ТРЦ

 

Портал о розничной и оптовой торговле TradeMaster.UA 
 

 

TradeMaster в социальных сетях 

Коментарі

Ваш коментар буде першим.

Додати коментар

Ваше імя*


Захист від спаму

Повідомлення*