Розвиток ринків роздрібної торгівлі в Східній Європі триває
19 травня 2009
Розвиток ринків роздрібної торгівлі в Східній Європі триває
4687
Дослідження «Моніторинг уподобань споживачів у країнах Центральної та Східної Європи 2009»[1], що базується на репрезентативному міжнародному опитуванні споживачів, проведеному компаніями INCOMA Research та GfK, свідчить про те, що концентрація ринків у регіоні Східної Європи все ще триває як шляхом розширення, так і за рахунок злиття та придбання компаній.Це щорічне дослідження звичок й уподобань споживачів було проведене в 12 країнах ЦСЄ – Болгарії, Боснії та Герцеговині, Польщі, Росії (лише в Москві та Санкт-Петербурзі), Румунії, Сербії, Словаччині, Словенії, Угорщині, Україні, Хорватії та Чехії. Ринок роздрібної торгівлі є найбільш концентрованим у Словенії, де 99% споживачів своїм основним місцем придбання продуктів харчування та щоденних непродовольчих товарів вважають одну з десяти найбільших мереж роздрібної торгівлі. В Угорщині та Словаччині частка десяти найбільших мереж роздрібної торгівлі також є дуже високою (88% у кожній країні). Найменш концентрованими є ринки України (50%) та Болгарії (43%): вони ще не досягли зрілості, хоча і спостерігаються помітні зміни в насиченості ринків цих країн. В Хорватії, Польщі та Сербії ринок характеризується домінуванням однієї мережі роздрібної торгівлі (Konzum у Хорватії, Biedronka в Польщі, Maxi в Сербії). Решта країн, як правило, має більш збалансовану структуру роздрібної торгівлі. Деякі з найбільших міжнародних мереж роздрібної торгівлі вже добре представлені у низці країн, що вивчались: Metro/Makro у 10 країнах, Billa та Spar/Interspar в 7 країнах, Kaufland та Lidl в 6 країнах, Auchan та CBA у 5 країнах.Вибір основного місця купівлі харчових продуктів визначається передусім наявної пропозицією форматів роздрібної торгівлі. Гіпермаркет є одним із найпопулярніших форматів роздрібної торгівлі в Румунії, Чехії, а також у російських найбільших містах (Москві та Санкт-Петербурзі). Супермаркети найбільш популярні в Україні, Хорватії та Словенії. Невеликі магазини самообслуговування («магазини біля дому») займають міцні позиції переважно в Словаччині, Сербії та Угорщині. Мережі дискаунтерів досягли дуже високого показника споживацьких уподобань у Польщі, Росії, Чехії та Угорщині. Маленькі крамниці (з торгівлею через прилавок) продовжують домінувати у роздрібній торгівлі Болгарії, хоча вже поступаються супермаркетам.Щодо критеріїв вибору основного місця для здійснення покупок, то майже в усіх країнах ключовими факторами є близькість розташування до дому або до місця роботи, рівень цін і асортимент товарів. Хоча і тут спостерігаються деякі специфічні відмінності між країнами. Рівню цін особливо великої уваги надають в Боснії та Герцеговині, Польщі, Румунії та Сербії. Хорвати в першу чергу звертають увагу на наявний асортимент товарів, тоді як для споживачів у Словенії та Україні близькість розташування та рівень цін мають практично однакове значення.Такий фактор як використання автомобіля під час придбання товарів набуває все більшої важливості в країнах ЦСЄ. Так у Словенії частка домогосподарств, які регулярно користуються автомобілем під час придбання продуктів харчування, сягає позначки 80%, в Хорватії – 68%, Боснії та Герцеговині – 64%. Проте в Україні зафіксований найнижчий показник: лише 19% українських домогосподарств регулярно використовують автомобіль для здійснення покупок.
За докладнішою інформацією звертайтеся до Тетяни Яблоновської, старшого дослідника відділу досліджень ринків послуг, GfK Ukraine (тел.: (044) 230-0260).
ДодаткиГрафік 1. Частка 10 найбільших мереж роздрібної торгівлі, % респондентів (натисніть на зображенні для перегляду)
Примітка: для Росії наведені дані для Москви та Санкт-Петербурга, для Румунії – місцеве населення
Графік 2. Основне місце покупок продовольчих товарів, % респондентів Примітка: для Росії наведені дані для Москви та Санкт-Петербурга, для Румунії – місцеве населенняГрафік 3. Використання автомобілю для здійснення покупок продовольчих товарів, % респондентів Примітка: для Росії наведені дані для Москви та Санкт-Петербурга, для Румунії – місцеве населення
GfK Ukraine – українська дослідницька компанія, яка пропонує повний перелік послуг з опитувань та досліджень ринків в Україні, Молдові та Бєларусі. GfK Ukraine входить до міжнародної дослідницької мережі GfK Group – четвертої за розмірами дослідницької групи в світі. GfK Group об’єднує 115 компаній у більше ніж 100 країнах світу.
Контактна особа: Євгенія ЄгороваGfK Ukraine (ГФК Юкрейн)бул. Лесі Українки, 34, оф.601Київ, 01601, УкраїнаАдреса для кореспонденції:а/с 153, Київ, 01010, УкраїнаТел.: (044) 230-0260Факс: (044) 230-0262info.ukraine@gfk.comwww.gfk.uaЗареєстровано в УкраїніКод: #23512435
[1] Технічні параметри дослідження «Моніторинг уподобань споживачів у країнах ЦСЄ 2009»
Виконавці – INCOMA Research та компанії GfK Group в країнах ЦСЄ; репрезентативне національне опитування, проведене протягом листопада-грудня 2008 року; особисті інтерв’ю в домогосподарствах/CATI/CAPI; респондент є особою, що робить найбільше покупок у домогосподарстві; репрезентативна вибірка в кожній країні.