Ринок морських перевезень продовжує штормити: погляд зсередини
За даними Організації об'єднаних націй, 80% усієї товарної торгівлі відбувається морем. Найпопулярніший спосіб доставки споживчих товарів – контейнерні перевезення, зокрема це стосується найбільш затребуваного напрямку - країн Азії. Щороку порти в усьому світі обробляють більше 800 мільйонів контейнерів, і ця кількість зростає із року в рік. Але на сьогодні морські перевезення переживають найгострішу кризу за останні кілька десятиліть. Транспортний колапс у цій галузі гальмує світову економіку, стабілізації найближчим часом, мабуть, не варто очікувати. Своїми думками щодо перспектив і проблем морських перевезень ділиться із редакцією Олександр Павлюкевич, власник компанії ONYX TRADE, що пропонує повний комплекс логістичних, митних, експедиторських послуг із доставки вантажу.
Зниження ставок фрахту на глобальному спотовому ринку морських контейнерних перевезень до кінця року не очікується. Причина такого становища в тому, що кількість судів і потужностей все ще менше, ніж потрібно для перевезень, зокрема з Китаю в Європу й Північну Америку. За динамікою ми очікуємо, що ця ситуація буде тривати до кінця року точно, тому що є дуже багато накопиченого вантажу, що не може виїхати. Поступове зниження ставок можливе у 2022 році, але це залежить від того, наскільки швидко країни почнуть знімати карантинні обмеження, зумовлені пандемією.
Учасники контейнерного ринку очікували, що ситуація з контейнерами, дефіцит яких спровокував різке зростання спотових фрахтових ставок у світі, стабілізується в другому кварталі 2021 року, однак цим планам завадив інцидент з блокуванням Суецького каналу, що привів до глобальних збоїв на ринку морських перевезень. Крім того, на темпи відновлення глобального ринку морських перевезень вплинула ситуація з новим спалахом коронавірусу в китайській провінції Гуандун, що спричинило перебої в роботі великих контейнерних терміналів на півдні Китаю.
Експерти прогнозують, що збої в глобальних ланцюжках поставок триватимуть до середини наступного року. Ситуацію посилює політика нульової толерантності Китаю до спалахів коронавірусу (практика припинення роботи контейнерних терміналів при виявленні коронавірусу навіть в одного з працівників). У серпні цього року Китай частково зупинив роботу найбільшого контейнерного порту країни – комплексу Нінбо-Чжоушань – через штам «Дельта». Тоді влада зупинила роботу лише терміналу Мейшань, однак саме на цей термінал припадає близько 20% контейнерного обороту комплексу.
Індекс надійності контейнерного сервісу (виконання розкладу руху судів), що в цьому році коливається в діапазоні від 35 до 40%, знизився за минулий місяць на 3,8 п. до 35,6%. Порівняно з минулим роком значення індексу в липні знизилося на 39,7%. Паралельно збільшуються середні показники тривалості затримок суден. Середня тривалість простою суден у портах минулого місяця майже досягла тижня (6,88 доби).
Із 14 найбільших перевізників найвищий індекс надійності сервісу в липні 2021 року мав Maersk Line – 47,3%. Лідерами антирейтингу стали три тайванські лінії Yang Ming, Evergreen і Wan Hai. В останньої індекс надійності дорівнював усього 16,2%.
Зараз ми спостерігаємо історичний максимум вартості контейнерних відправок. Більш того, цілком імовірно, що продовжиться подорожчання, але це покаже період «високого» сезону.
Зараз вартість відправки контейнера з Азії в Європу приблизно в 10 разів вище, ніж у травні 2020 рік. Вартість відправки контейнера з Шанхая в Лос-Анджелес виросла більш ніж у шість разів. В основі збільшення тарифів, звичайно, лежить пандемія COVID-19, що вплинула на роботу виробництв, зокрема в Китаї, адже із цієї країни виконується значний обсяг відвантажень. У міру поширення коронавірусної інфекції багато виробництв тимчасово призупинили свою діяльність, тому попит на контейнерні перевезення знизився. Морські лінії були змушені виводити судна з ротації. В Азії знизилася кількість порожнього обладнання для відправки вантажів в Європу. Під час стабілізації епідеміологічної ситуації робота виробництв в азіатських країнах була відновлена й ринок зіткнувся з дуже високим попитом на вивезення вантажів. Однак морські лінії не справлялися з ним через брак як місць на судах, так і вільних контейнерів. Це призвело до того, що ставки на перевезення пішли вгору. Ситуація з підвищеним попитом на відвантаження зберігається до цих пір, але у ліній як і раніше не вистачає потужностей, щоб повністю задовольнити його.
Безпрецедентне п'ятикратне зростання ставок вплинуло й на логістичні витрати. Однак основний удар припав на кінцевого споживача, а також замовників та імпортерів вантажів: їх витрати на логістику значно зросли. Витрати на перевезення деяких товарів з Азії зрівнялися з їх вартістю, що зробило їх імпорт в Європу й Україну просто нерентабельним.
Нами спостерігаються і складнощі з фрахтом: залежно від напрямку очікування місця на судні й вільних контейнерів становить від одного до трьох тижнів. Однак застосовуються всі заходи по мінімізації тимчасових втрат у цій ситуації і часом вдається вкластися в короткі терміни підготовки до відвантаження.
Що стосується швидкості доставки, то на неї впливають також затори, які здебільшого спостерігаються в портах через велике скупчення вантажів і нестачу порожнього обладнання. Найбільш завантаженими можна назвати порти в Азії і США. На певних напрямках спостерігається збільшення термінів доставки вантажів на три тижні або навіть місяць з урахуванням виробничих затримок і вищеописаної ситуації в портах.
Варто зазначити, що аналогічна ситуація відбувається і в залізничних перевезеннях, Їм також характерний дефіцит контейнерів і доступних до завантаження поїздів.
Нікуди не подівся і дефіцит контейнерів. Залежно від напрямків він відчувається сильніше. Загалом ситуація на ринку морських контейнерних перевезень дуже цікава з історичної точки зору. Ринок розраховує на нормалізацію ситуації в найближчій перспективі, але якщо дивитися на речі реально, то це відбудеться не раніше весни 2022 року. Лише тоді можна буде розмірковувати про можливе наближення до показників 2019 року і стабілізацію економіки.
Оцінку перспектив галузі морських перевезень читайте в наступному матеріалі через тиждень. Далі буде...
Якщо вам необхідний якісний логістичний оператор, страхування вантажу чи допомога у митному оформленні, звертайтеся за телефоном +38(044) 331-14-10.
Сайт компанії: https://onyx-trade.com/ua/
Читайте також: Міжнародна доставка «під ключ» і ніяких ризиків
По поводу размещения Ваших материалов на портале пишите на press@trademaster.com.ua
Раздел: Керівнику ЗЕД >
Теги: Міжнародна доставка, доставка під ключ, митне оформлення, планування термінів доставки, ONYX TRADE
Коментарі
Ваш коментар буде першим.Додати коментар