13 квітня 2017

ЗВТ з Канадою: що вигідно експортувати? Із перших вуст

ЗВТ з Канадою: що вигідно експортувати? Із перших вуст

7851

Третього квітня 2017 року  підпис Петра Порошенка ратифікував з українського боку угоду про створення Зони вільної торгівлі між Україною та Канадою. Варто зазначити, що така співпраця з Канадою може відкрити українським виробникам ринки США.  У пресі подейкують, що цей крок став ще одним заходом стримання агресивної Росії. Але це найменше, що турбує українських підприємців. Які саме можливості принесе ЗВТ з Канадою? Що саме експортувати? Коли Зона вільної торгівлі стане чинною? Докладніше про  це розповіли керівники Канадсько – Української Торгової Палати у бесіді  з журналістом TradeMaster.UA

Що готує канадська ЗВТ?

Минуло вже майже 7 років від початку перемовин між Україною та Канадою щодо створення Зони вільної торгівлі. Тепер розмови перейшли до справ. Журналісти та деякі інсайдери стверджують, що навіть в ці стосунки Росія змогла поставити свою ногу. Але керівництво Канадсько-Української Торгової Палати відхилило це твердження.

«Звичайно, що російська агресія стала каталізатором  багатьох процесів», - у бесіді з  журналістом TradeMaster.UA  зазначила Емма Турос, виконавчий директор Канадсько-Української Торгової Палати. Доволі  важко назвати підписання угоди про ЗВТ кроком проти Росії, адже перемовини про неї почалися більше, ніж 7 років тому. Тож, які  перспективи та  правила отримують  вітчизняні виробники?

В першу чергу, ця угода є політичним  та вельми статусним документом. Українські фахівці  вважають, що угода про  ЗВТ  підвищить інвестиційну привабливість України. Крім того, важливий той факт, що цей Договір є  першим торговельно-економічним документом, між  Україною та окремою державою (а не з цілим альянсом), що входить у Велику Сімку. Тепер для України Канада  не лише розширений ринок  збуту, але й можливість доступу до ринків США. Принаймні, так стверджують деякі політики, на це сподіваються численні виробники. Президент Канадсько-Української Торгової Палати Зенон Потічний у бесіді з журналістом TradeMaster.UA пояснив, що легкого транзиту  товарів до Штатів не буде. Причина в тому, що продукція повинна мати канадське походження. Проте, це цілком можливо здійснити. Для цього українському підприємцю доведеться відкрити виробництво у Канаді, або постачати канадському заводу напівсировинні матеріали. Зенон Потічний також повідомив, що канадські виробники також можуть потрапити до ринків ЄС, організувавши своє виробництво на території України.

Напевно, що друге реальніше ніж  перше, оскільки українська робоча сила є дешевшою, ніж канадська.  Така співпраця стане вигідною як для Канади, так і для України та ЄС. Хоча, українські виробники мають всі шанси залучитись партнерством з канадськими колегами та разом виготовляти продукцію до США. Ця вірогідність посилюється сильними етнічними зв’язками. Як відомо, українська діаспора в Канаді налічує близько 1,3 млн осіб.  До речі, завдячуючи великою мірою цим зв’язкам угода про ЗВТ України з Канадою стала дійсністю. Її підписання канадською стороною старанно стимулювало місцеве українське лобі.

Говорячи про текст документу,  його сутність принципово не відрізняється від  аналогічної угоди України з ЄС. Зенон Потічний відзначає, що цей Договір стирає тарифні  бар’єри, а також гарантує захист праці та інтелектуальної власності. Важливим  чинником є те, що українські виробники  та постачальники послуг зможуть брати участь в канадських тендерах та претендувати на  державні контракти.  До речі, такі ж можливості відкриваються канадським колегам.

В ЄС назвали цю угоду найамбітнішою, оскільки серед низки привілеїв є пункт про скасування майже 99% в’їзних мит. Віктор Вовк, керівник групи з міжпарламентських  зв’язків з Канадою вважає цю угоду  вигіднішою, ніж  аналогічний договір з ЄС. Причина в тім, що з 7000 позицій  Митного Кодексу Канади  українські виробники отримують 6900 позицій  для безмитної торгівлі. Ці умови передбачаються вже з моменту набуття чинності договору. Разом з тим, внутрішній ринок України захищатиметься від канадської конкуренції тарифними обмеженнями. Щоправда,  вони поступово знижуватимуться до нуля.

Важливою відмінністю є  канадські стандарти якості. Вони дещо відрізняються, від  європейських.  Варто зазначити, що маркування етикеток на товарах, призначених канадському ринку, мають бути двома мовами: англійською та французькою. Ще одним бар’єром є логістика. Але, як стверджує Президент Канадсько-Української Торгової Палати, подібна дистанція не стане  принциповою завадою. Українські підприємці, які вже мають торговельний досвід в Канаді повідомляють, що витрати на транспортування товарів з України до Канади, чи США на 15% нижчі, ніж до Італії.

Як водиться, нові можливості для мікроекономіки  позитивно впливають на макроекономічний  стан держави. Яскравим прикладом слугує саме Канада. Майже 2/3 ВВП складає загальна торгівля. Це забезпечує країні друге місце за показником  серед  держав Великої Сімки. У найближчий час Україна не зможе наздогнати таких результатів, хоча розширення торговельних можливостей має  позитивно відбитися  на фінансових  потоках у секторі  приватного підприємництва та на показниках державної економіки. Проте, деякі політики вважають,  що ЗВТ з Канадою не дасть підприємцям ніяких нових ресурсів.

Мармелад на  нитці, або реальні вигоди?

Ратифікація ЗВТ з українського боку не могла обійтися без виступів Президента.

«Ця Угода започатковує символічний трансатлантичний місток вільної торгівлі. Відтак, український бізнес отримає доступ до північноамериканського ринку. А це – і зростання українського експорту. І зростання прямих іноземних інвестицій в Україну - на рівні 36 мільйонів доларів», - Сказав Петро Порошенко.

«Нам не потрібен символізм без змісту», - заявив Віктор Галасюк, голова Парламентського комітету з промислової політики та підприємництва.

Парламентар також зазначив, що для повноцінної співпраці необхідно ввести низку законів, які нормалізують умови ведення бізнесу на Україні. Також, депутат вважає необхідним заборонити підвищення тарифів на електроенергію та зберегти мораторій на експорт лісу кругляка. В. Галасюк підкреслює, що угода про ЗВТ з Канадою є прекрасною можливістю, але не гарантією відкриття нових робочих місць та збільшення експорту до канадських ринків. Варто нагадати, що до цих пір сальдо  експорту до Канади залишається від’ємним.  У 2016-му році український експорт склав 30 млн доларів. Водночас канадський імпорт до України значно перевищив наш експорт, склавши 206 млн доларів. Різниця продовжує рости щороку. Проте, виконавчий директор Канадсько – Української Торгової Палати Емма Турос зазначає, що українська статистика дещо спотворена:

«Варто звернутися до канадської статистики. Ми бачимо, що від’ємне торгове сальдо України з Канадою зменшується, а якщо додати експорт послуг з України в Канаду – то різниця незначна. Така зміна відбувається останнім часом і це свідчення, що укріплення української продукції на канадському ринку – не перспектива, а реальність, яка відбувається на наших очах та за нашої активної участі».

Голова Парламентського комітету також наголосив, що Україна повинна стояти на збереженні своїх природних ресурсів і не перетворюватися на сировинну базу для інших країн.

Важливим кроком є створення привабливого інвестиційного клімату та теплого середовища для розвитку бізнесу. Для цього доречно розвинути мережу інвестиційних парків та ввести податкові пільги. Поки депутати правлячої партії повідомляють, що зменшення податків не слід  очікувати. Причина в слабкій економіці та низькому фінансовому обігу всередині країни. Зниження податків лише ускладнить ситуацію.

Втім, середовище вимагає прилаштовуватись, або виходити із гри. Чимало українських підприємців вже мають успішний досвід  на канадських ринках.

Що експортувати в Канаду?

 Не зважаючи на всі перепони, українські підприємці вже мають тривалу практику торговельних відносин з Канадою. Зокрема, найбільшу частку у структурі експорту займають недорогоцінні метали – 36%. Від українських виробників до Канади також надходять частини до рухомого складу. Цей тип товару налічує 12%. Крім того,  експортуються машини та устаткування (9%), дубильні екстракти (8%), іграшки (6%) та деревина (5%).

«Україна може запропонувати те, що канадському виробнику важче отримати через дуже високу вартість робочої сили», - пояснює Емма Турос, виконавчий директор Канадсько – Української Торгової Палати в Україні – «Україна може запропонувати індивідуальні рішення, індивідуальний підхід, речі які потребують багато людської праці, розуму, таланту. Я б навіть сказала, що це можуть бути якісь нішеві продукти, але ці ніші треба шукати на ринку».

Зенон Потічний повідомив, що  у найближчий час закінчиться  довготривале дослідження Канадсько-Українського Проекту з Підтримки Торгівлі та Інвестицій (CUTIS), яке виділить 5 основних товарних груп, що слід розвивати на Україні, та в контексті яких варто почати співпрацю в рамках ЗВТ з Канадою. Поки  з практики, можна визначити, що  доречним стане експортування товарів металургійної та хімічної промисловості, зокрема пігментів, таких як двоокис титану, який використовується у виробництві білил. Слід зазначити, що  в Канаді зростає попит на   українські товари легкої промисловості, зокрема на швейні вироби, взуття, посуд, годинники, ювелірну продукція  та  ін. Прогнозується гарний попит на товари сільського господарства та харчову продукцію. З цього сегменту доцільніше за все експортувати соуси, соки, заморожені та консервовані овочі, фрукти та деякі кондитерські вироби.  З. Потічний вважає, що аграрний комплекс України має  гарні перспективи у сегменті органічної продукції.  Ця галузь  вже стала  трендом, а її продукція має високий попит в західних країнах. Проте, як відомо, зараз на  західному продовольчому ринку поширена продукція з великим вмістом хімічних домішок, що забезпечують тривале зберігання та привабливий вигляд. На Україні такі традиції не стали поширеними. На думку З. Потічного, це сприяє розвитку  сегменту органічних продуктів саме на Україні.

Українські виробники автомобілів мають почекати нових перспектив. Спеціально для них угодою передбачений 7-річний  перехідний період, під час якого зберігається ввізне мито.

Варто зазначити, що нерідко «можна» означає «заборонено». За рамки угоди про ЗВТ винесено понад 100 товарів, які будуть експортуватися  до Канади за попереднім режимом. До них відносяться окремі продукти птахівництва, м’ясо-молочної та цукрової промисловостей. Такі обмеження щодо експортних квот існують з усіма країнами, з якими Канада має угоди про вільну торгівлю.

Очікується, що посилення імпорту канадської продукції в Україну збільшить конкуренцію  на внутрішньому ринку. Що ж  саме постачатимуть українським споживачам?

Зенон Потічний повідомляє, що першочерговою продукцією для імпорту стануть вироби аерокосмічної галузі. До речі,  в цьому напрямку планується поглиблена двостороння співпраця. Українські ритейлери можуть  очікувати на постачання канадської риби  та фармацевтичної продукції. До   потоку імпорту також  потраплять нафтопереробні продукти, високі технології та інфраструктурні матеріали. Слід зауважити, що найбільшу частку у структурі канадського імпорту до України  останнім часом складала продукція вугільної промисловості. Очевидно, що ці товари надалі масово постачатимуться на наш ринок.

Окрім ринку товарів, розвиватиметься ринок послуг. Планується поглиблення співпраці у сфері ІТ.

Як зменшити ризики у торгівлі з Канадою?

Варто зазначити, що Канада та Україна вже давно  покращують правове підґрунтя  для зміцнення ділових зв’язків.  Зокрема, ще в 1995-му році була підписана угода  FIPA (Foreign Investment Promotion and Protection Agreement).  Цей документ  сприяє іноземним інвестиціям та забезпечує їхній захист.

Щоб мінімізувати ризики та забезпечити успішність торгового процесу, Канадсько – Українська Торгова Палата та проект CUTIS проводять ряд  заходів для підприємців, які  планують експортувати товари до Канади. Окрім виставок та семінарів передбачено створення експортного та інвестиційного порталів, а також посібника для експортера. Професійні консультації також надає експортний офіс при Міністерстві економіки та торгівлі України.

Варто пам’ятати, що успішність партнерства забезпечує перше враження. Для того, щоб воно  стало найкращим, треба мати повну сертифікацію.

«Це дуже-дуже важливо виходити на західний світ, чи це Європа, чи це Канада. Очевидно, треба мати всі відповідні сертифікати», - коментує Зенон Потічний, Канадсько-Української Торгової Палати.

 Для деяких канадських партнерів  принципове значення має внутрішня політика підприємства. Наявність дискримінації, чи недобросовісне виконання зобов’язань перед  працівниками можуть звести вірогідність співпраці нанівець. З. Потічний додає:

«Треба перш за все розказувати про свій продукт не тільки з точки зору ціни, а і про те, що ви маєте можливість виробляти органічну продукцію. Зараз це дуже цікаво в світі. Треба вказувати, на ті якості, яких бракує в західному світі».

Емма Турос також зазначає, що перш, ніж розпочати пошук партнерів у Канаді, треба дослідити тамтешній  ринок та  вподобання споживачів. Виконавчий директор Канадсько-Української Торгової Палати радить чітко оцінити власну продукцію та можливості, визначитися з каналом збуту, надавши перевагу більш ефективним, наприклад віртуальним майданчикам, чи ритейлерським мережам, і відштовхуючись від цього будувати подальшу стратегію:

«Взагалі, найбільше, що я би порадила українським виробникам – звернути увагу на обов’язковість виконання своїх обіцянок та зобов’язань, а також приготуватися до змін».

Глобалізація світу  знищує кордони. Це змушує нас змінюватися. Стандарти стають загальними і тим, хто не може відповідати ним доведеться покинути ринок. Як показала практика, низка українських компаній вже успішно експортує до Канади, вміло відповідаючи світовим стандартам та вподобанням вибагливих покупців.

Як повідомляє Зенон Потічний, режим ЗВТ може увійти в дію вже в червні цього року. Тож, не зволікаймо та почнімо готуватися!

Портал про роздрібну та гуртову торгівлю TradeMaster.UA

Приєднуйтесь до професіоналів торгівлі на нашій сторінці в FB!

Автор: Юлія Мостова

Коментарі

Ваш коментар буде першим.

Додати коментар

Ваше імя*


Захист від спаму

Повідомлення*