21 червня 2022

Бізнес і війна: налагодження ланцюгів постачання, запуск нового РЦ і соціальна відповідальність компанії «Аврора»

Бізнес і війна: налагодження ланцюгів постачання, запуск нового РЦ і соціальна відповідальність компанії «Аврора»

4466

У кожного із партнерів мережі «Аврора Мультимаркет», що працює у форматі One Dollar, компанія асоціюється із своєчасними розрахунками за поставлені товари, співпрацею винятково в правовому полі, високими стандартами та Lean технологіями. До початку війни мережа практично досягала позначки в 1000 торгових точок і мала грандіозні плани розвитку. Про зміни в роботі, ситуацію на ринку сьогодні і виклики, із якими мережі вдалось впоратись, розповідає СЕО Тарас Панасенко. 

– Із якими проблемами Ви зіштовхнулися з початком війни та як їх вирішували, щоб забезпечити функціонування понад 80% магазинів мережі?

– Мабуть, ми стикнулися не з проблемами, а з викликами, як і більшість ритейлерів України. І на наше переконання, з більшістю з них ми впоралися. Враховуючи, що торговельна мережа «Аврора» розташована майже по всій території України, ми, починаючи з лютого 2022 р., втратили доступ до суттєвої кількості торговельних площ на тимчасово окупованих територіях, військовими діями було пошкоджено активи та майно компанії, що змусило нас коригувати ланцюги постачання, узгоджувати свої дії з військовими адміністраціями на звільнених територіях, опікуватись безпекою співробітників тощо.

Водночас, не дивлячись на пріоритет вітчизняних товарів над імпортними, якого дотримується мережа, суттєва кількість позицій, що ми реалізовуємо, мають іноземне походження, тому блокування морських портів України також призвело до певних затримок у логістиці.

Основний виклик для компанії – це налагодження та стабілізація ланцюга постачання до всіх магазинів мережі, який спричинений неготовністю деяких постачальників відвантажувати необхідні товари, браком водіїв, заторами на дорогах і високими ризиками доставки в деякі населені пункти. Завдяки створеному оперативному штабу ми відновили постачання більшості необхідних товарів на наші склади, організували їхнє розподілення та доставку в майже 80% магазинів.

Для покращення взаємодії та пошуку нових постачальників і виробників спростили й оптимізували наші процеси:

- зменшили «плече» підписання договору до одного дня;

- запустили доставку товарів напряму з Європи – це унікальний досвід для нас;

- створили окремий комітет з пошуку дефіцитних товарів;

- спростили критерії та умови для початку роботи, тепер працювати з нами є можливість майже у кожного;

- реалізували проєкт із запуску роботи з локальними постачальниками.

Звичайно, усі зазначені механізми відпрацьовувались нами і в мирний час, а початок війни лише допоміг реалізувати ці напрацювання у стислі терміни.

– Як на сьогодні змінилася частка імпортної продукції в магазині? Наскільки плідною виявилась співпраця з місцевими та іноземними постачальниками? Готові виробники йти на поступки, адже всі опинились у складній ситуації?

– Ще в мирний час мережа намагалась сформувати співвідношення 65% вітчизняних товарів до 35% імпортних. Ми брали на себе зобов’язання щодо підтримки невеликих українських виробників, виведення їх товарів на зовнішні ринки, надавали певну фінансову підтримку, організовували співпрацю з ними у форматі «маркетплейс». Це дало нам змогу сформувати довірчі відносини з певним «ядром» постачальників та утримати умови роботи з ними на довоєнному рівні.

З огляду на певні складнощі із імпортними операціями, ми плануємо розширювати кількість та номенклатуру товарів, що закуповуємо в Україні, готові до обговорення з постачальниками взаємовигідних умов і націлені на тривалу співпрацю.

Про правильність обраних тактик свідчить той факт, що в перші дні війни співпраця з місцевими постачальниками фактично припинилась, але вже за 15 днів було відновлено близько 70% постачання. Станом на сьогодні ми фіксуємо майже 90% від рівня довоєнних поставок в усіх товарних групах. Постачальники ідуть нам на зустріч, ми зі свого боку також спрощуємо процеси для більш швидкої взаємодії.

– Наскільки гостро в Україні стоїть проблема нестачі нових постачальників товарів першої потреби? Постачальників якої продукції шукаєте зараз?

– Специфіка сегменту ритейлу, у якому працює наша компанія, полягає в задоволенні потреб населення у якісних недорогих побутових товарах широкого асортименту. Ми намагаємось утримувати ціни на мінімальному рівні. Таким чином забезпечується доступність товарів для мільйонів українців, зокрема й тих, які вимушено залишили власні домівки без критично необхідних речей. У звільнених від тимчасової окупації населених пунктах ми відновлюємо роботу магазинів за наявності першої ж можливості.

Враховуючи наш досвід, кількість SKU в магазинах майже не знизилась, товари першої необхідності представлені практично в повному обсязі. Зараз ми фіксуємо дефіцит, але не відсутність, певних позицій, але оперативно шукаємо альтернативні варіанти. Насамперед ми зацікавлені в позиціях, що не виробляються в Україні і не входять до переліку критичного імпорту.

Як змінювався попит і вподобання Ваших покупців протягом двох місяців війни?

На початку війни, коли у суспільстві переважали панічні настрої, ми фіксували підвищений попит на товарні групи першої необхідності. У нашій мережі це сірники, ліхтарі, гігієнічні вироби тощо. Станом на сьогодні картина попиту стабілізувалась до майже довоєнного рівня. Звичайно, є незначні «просідання» в категоріях, що не виробляються в достатній кількості в Україні і не входять у перелік критичного імпорту. Але цей дефіцит не є помітним для клієнтів мережі і швидко наповнюється за рахунок нових постачальників.

– Ви будували розподільчий центр у Вінниці ще до початку війни. Чи вдалося закінчити будівельні роботи до вторгнення росії? Як оптимізували роботу складів в умовах війни та перерозподіляли складські потоки?

– На початок військової агресії рф в Україні наш розподільчий центр у Вінниці був майже готовий, а військові дії лише прискорили його повноцінне введення в роботу. Вказаний РЦ планувався як логістичний об’єкт, розрахований для задоволення потреб мережі в Західній Україні. Зі своїми функціями він справляється. У лютому 2022 р. будівництво РЦ було майже завершене, запуск процесів в екстреному режимі було здійснено у квітні цього року (у режимі крос-докінгу), а вже в кінці травня процеси на РЦ були запущені в повному обсязі. На сьогодні РЦ у Вінниці задовольняє близько 40% потреб усієї мережі.

За рахунок чого оптимізовували транспортну логістику й забезпечували доставку товарів у торгові точки з Полтавщини під час воєнних дій?

– Із самого початку війни ми відчували соціальну відповідальність за забезпечення населення товарами першої необхідності, що змушувало нас шукати механізми доставки товарів в усі регіони, зокрема й розташовані у безпосередній близькості до бойових дій та в нещодавно звільнені населені пункти. Нами було організовано крос-докінг між РЦ Полтава та РЦ Вінниця, використовувались більш вантажопідйомні автомобілі для насичення ринку Західної України, створювали більші запаси товару безпосередньо в торгових точках.

Стикнулися з тим, що певна кількість перевізників, що працюють на умовах договорів підряду, відмовлялась доставляти наші товари в «небезпечні» регіони, тому ми шукали механізми фінансового преміювання водіїв за такі рейси, забезпечення їх безпеки на маршруті тощо. Крім цього, суттєво зменшилась оборотність авто на маршруті: через комендантську годину водії не мали змоги пересуватись у нічний час (тривалість рейсу зростала з 1 доби до 3 діб), що вимагало отримання окремих дозволів від місцевих адміністрацій.

– Розкажіть про волонтерську допомогу. Як Ви підтримуєте населення на сьогодні?

– Принципова позиція власників і менеджменту нашої компанії на час дії воєнного стану – не підвищувати ціни, а на переважну частину товарів екстреної потреби ціни мають бути нижче ринкової. Ми отримуємо звернення від військових цивільних адміністрацій з проханнями про формування запасів продовольчих та непродовольчих резервів для забезпечення населення в особливий період найнеобхіднішим. У звільнених від тимчасової окупації населених пунктах ми відновлюємо роботу магазинів як тільки з’являється перша можливість. Засновники і працівники мережі «Аврора Мультимаркет» є активними учасниками і спонсорами волонтерських штабів.

Компанія «Аврора» регулярно отримує запити про допомогу. За час війни задоволено більше ніж 1300 звернень, передали на волонтерські потреби 10 сучасних вантажівок, а також надано на понад 17 млн грн волонтерської допомоги.

У межах співпраці з Міжнародними гуманітарними організаціями «Аврора» надала 2000 кв.м складів, також допомагаємо з операційною складською обробкою цих вантажів. На сьогодні за рахунок спільної роботи оброблено понад 750 тонн гуманітарної допомоги.

Із перших днів війни у магазинах мережі з’явилися «коробки допомоги», де всі охочі можуть залишати найнеобхідніші речі для тих, хто їх потребує, але не може придбати. Також для підтримки населення реалізовано можливість зняття готівки на касах магазинів.

Усвідомлюючи соціальну відповідальність, мережа утримує на мінімальному рівні ціни та системно проводить акції на потрібні товари. Команда «Аврори» з вірою в перемогу щодня працює, щоб підтримати кожного українця, та постійно шукає нові шляхи для допомоги країні.

– Як загалом змінилася бізнес модель Вашої компанії після початку війни та обов’язки членів команди?

– Сказати, що бізнес-модель компанії кардинально змінилась, мабуть, неправильно. Ще на початку її побудови менеджментом прораховувались різні критичні сценарії, вживались заходи для стійкості системи. Природньо, що війна внесла об’єктивні зміни в наші стратегії, проте ми працюємо в рамках операційної ефективності, Lean-інструменти допомагають оптимізовувати та покращувати наші процеси. Більшість проєктів розвитку перейшли на другий план, зараз менеджмент зосереджений на пристосуванні внутрішніх процесів до наявних обставин та їх покращенні. До будь-яких змін ми підходимо виважено, суттєві нововведення проходять через механізм експериментів.

– Які напрями на сьогодні в роботі є пріоритетними для Вас? Якою бачите мережу в найближчий час?

– Працюємо над удосконаленням внутрішніх процесів, покращуємо зовнішню та внутрішню логістику, забезпечуємо стабільність ланцюгів постачання товарів, розширюємо кількість SKU та базу постачальників. У найближчій перспективі бажаємо повернутись до проєктів виходу мережі на ринки Східної Європи.

 

Читайте також: Малюнки, створені серцем, – благодійний аукціон від «Аврори» та партнерів

 

Портал о розничной и оптовой торговле TradeMaster.UA 
 

 

TradeMaster в социальных сетях 

Коментарі

Ваш коментар буде першим.

Додати коментар

Ваше імя*


Захист від спаму

Повідомлення*