Війна та зміни купівельної поведінки
Війна завдала потужного удару по національному ритейлу – деякі бізнеси зупинились, попит знизився, величезна кількість складів і логістичні ланцюги були знищені, про ведення бізнесу в зоні бойових дій взагалі не могло бути й мови, міграція населення і персоналу, неможливість виконання контрактів, накопичення дебіторської заборгованості окремими мережами тощо. Зрозуміло, що різні канали продажів зазнали впливу, але хтось швидше зміг адаптуватись, оперативно реагуючи на зміну поведінки своїх споживачів.
Перші місяці війни стали справжнім викликом для українського ритейлу. Кількість торгових точок для покупки товарів повсякденного вжитку (FMCG) в репертуарі споживача зменшилась на 7%. З одного боку, це було викликано об’єктивними чинниками – деякі магазини не працювали, але і самі споживачі вибирали більш досяжні місця для покупок, що знаходяться недалеко від дому. Частота покупок порівняно з минулим роком теж помітно впала – у березні на 17%, а в квітні – 12%. Але традиційні канали, особливо традиційні магазинчики біля дому та вулична торгівля, у перші місяці вторгнення почували себе більш впевнено порівняно із сучасними форматами (гіпермаркетами, C&C, супермаркетами та дискаунтерами), збільшивши свою частку ринку в березні – квітні 2022, як порівняно із січнем – лютим 2022 року, так і відповідним періодом минулого року. Вперше за багато років темп приросту традиційних форматів (+19% в грошовому вимірі) випередив сучасні формати (+4%).
Тріумфатор останніх років за темпами зростання – онлайн канал, хоча він і втратив половину своїх покупців у перші місяці війни (-56% в березні порівняно з відповідним періодом минулого року та -18% у квітні), продовжував зростати за рахунок збільшення лояльності (частоти покупки та її розміру) серед покупців онлайну, яких вдалося зберегти.
В останні роки український споживач переживає потрясіння за потрясінням – революції, початок війни у 2014 році, пов'язані з пандемією обмеження – усе це суттєво впливало на його вподобання та купівельну поведінку. З іншого боку, із кожним разом адаптування до нових умов відбувалося дедалі швидше і швидше. Досвід пандемії, що справді шоково вразила споживачів, змінила їх щоденні звички, цінності, ставлення до здоров’я, вибір продуктів та місць для покупки, ще раз засвідчив неймовірну здатність українців швидко пристосовуватись до нових умов.
На початку цього року, базуючись на багаторічному спостереженні за споживачами (GfK Consumer Panel), аналітики GfK звертали увагу на суттєве скорочення точок дотику із споживачем: покупці стали проводити якомога менше часу в магазинах, бажають відвідувати якомога менше місць, ретельно плануючи заздалегідь свої витрати. Деякі покупці взагалі перестали ходити в магазини та перемістили частину своїх покупок в інтернет. Лояльність до магазинів росла, а от до торгівельних марок зменшувалася. «Помітність» марки як у процесі планування покупки, так і в виборі торговельної точки стало одним із головних ключів до успіху. Окрім того, це потребувало добре знати шлях свого споживача, його вподобання щодо торгівельних каналів чи мереж, щоб якомога ефективніше використати свій шанс попасти до його кошика.
Війна лише підсилила важливість цього тренду. Як виробники товарів та послуг, так і ритейлери вимушені трансформувати свої пропозиції. Саме від швидкості адаптуватися до нових умов залежить їх успіх на ринку.
Читайте також: Огляд автомобільних і контейнерних перевезень під час війни
Раздел: Статті >
Коментарі
Ваш коментар буде першим.Додати коментар