Від повної втрати залишків до побудови нового логістичного ланцюжка у Watsons
Роздрібна мережа втратила єдиний склад, на якому були запаси, що могли забезпечити функціонування магазинів до 4 місяців. В інтерв’ю ви дізнаєтеся, як відновлювала команда логістичні ланцюги від гібридної моделі постачання продукції до роботи з одного складу в Києві, а також як змінились підходи до планування закупівель та формування залишків, особисто від Максима Скрипника, начальника відділу ланцюгів постачання Watsons Ukraine
– У вас був єдиний склад у с. Стоянка, який втратили в перший тиждень повномасштабного вторгнення росії. Чи готувались ви до вторгнення і мали значні запаси на той момент? У скільки ви оцінюєте втрати?
– Так, у перші тижні наша компанія втратила свій основний та єдиний склад загальною площею майже 18 тис. кв. метрів на території логістичного комплексу West Gate Logistics у с. Стоянка Київської області, що належить компанії Dragon Capital. Інформація широко висвітлювалась у ЗМІ, так як багато інших торгівельних компаній втратили свої складські площі та великі залишки товарів саме в цьому логістичному центрі.
Ми втратили увесь багатомільйонний товарний залишок на 2–4 місяці (залежно від позицій) безперебійної роботи мережі, коштовне обладнання інтернет магазину, обладнання та меблі для магазинів роздрібної мережі, безпосередньо складське обладнання і техніку. Також ми втратили унікальний автоматизований склад площею 3 000 кв.м, розроблений разом із компанією Kapelou, та фактично усі інвестиції, що були нами зроблені за останні 18 місяців до початку повномасштабного вторгнення.
Якщо казати про підготовку до вторгнення, ми, як і більшість компаній, були більше сфокусовані на підготовці першочергових координаційних рішень. І, як показав подальший розвиток ситуації, це був достатньо дієвий план. Але, незважаючи на усі труднощі та трагічність моменту втрати складу, завдяки своєчасним координаційним діям нашої компаній нам вдалось зберегти найголовніше та найважливіше – життя колег.
– Як відреагував персонал на такі події?
– Безперечно, для кожного представника нашої команди, як і будь для кого в Україні, це був величезний стрес. Перші два тижні масових воєнних дій були дуже сумбурні та важкі.
Наш головний пріоритет був, є і надалі буде – це безпека наших колег. Саме тому в перші дні та тижні війни головний посил від генерального директора Watsons Ukraine Юріса Вербіцкаса й від представників топ-менеджменту центрального офісу був таким, щоб кожен залишався в безпечному місці, по можливості дістався до більш спокійних від бойових дій зон та робив усе необхідне, щоб зберегти своє життя.
Коли почала ширитись інформація про активні бої у районі складу, а згодом з’явились у соціальних мережах відео із палаючим складським комплексом, нам спочатку було важко повірити. Але ми недовго приходили до тями, підкотили рукави та почали відновлювати роботу. Загалом чітке усвідомлення прийшло, мабуть, через кілька тижнів, коли спала перша хвиля атак і ми почали потроху поновлювати роботу магазинів.
– Наскільки легко організувати людей починати все з нуля і чи були проблеми з наявністю персоналу у зв’язку з мобілізацією і переміщенням?
– Ми кожен день з усіма колегами залишались на зв’язку, перевіряли місцезнаходження та надавали одне одному підтримку, проводили по можливості дзвінки у режимі відео-конференції. Найважче, мабуть, було кожному стабілізувати власний психологічно-емоційний стан. Але наявність роботи та самої необхідності активно працювати, подіяло як певний якір і дало можливість концентруватись та знаходити в собі сили. Морально дуже сильно підтримало рішення генерального директора: виплатити заробітну плату усім співробітниками наперед за два місяці роботи.
Частина наших мужніх колег у перші дні долучились до територіальної оборони Києва, у багатьох колег були проблеми зі зв’язком через постійні переміщення та виїзд частини співробітників компанії за кордон, але вже до середини березня приблизно 95% усієї команди були готові працювати.
– Скільки вам знадобилось часу для запуску нового складу й налагодження логістики?
– Постачання перших палет у магазини ми виконали у другій половині квітня. Враховуючи, що питанням поновлення логістики ми почали активно займатись із другої декади березня, ми витратили трохи менше календарного місяця. На сьогодні за дев’ять місяців війни ми пройшли шлях від радості постачання в магазини першої палети товару у квітні до більш стабільного регулярного щотижневого поповнення усіх працюючих магазинів роздрібної мережі, починаючи із серпня.
Водночас ми все ще знаходимось у процесі налагодження логістичних процесів компанії і пошуку найбільш ефективних рішень. Цей процес – безперервний.
– У перші дні мережа Watsons не працювала, як і деякі інші мережі України, але потім магазини не припиняли роботу, не зважаючи на знищення складу і всіх залишків. Яким чином у цей період забезпечували наявність товарів на полицях?
– Заздалегідь скажу, що це стало можливим лише через високий професіоналізм, завзятість і десь надмірний ентузіазм кожного представника команди ланцюгів постачань та усього колективу Watsons Ukraine. Враховуючи усі ризики на той час і повну відсутність розуміння, як будуть розвиватись події на фронті, ми вирішили зосередитись на гібридній моделі постачання продукції без накопичення залишків товару та з максимальним збільшенням кількості ланцюгів постачань з метою забезпечити магазини можливим до закупівлі асортиментом.
За підтримки наших локальних партнерів нам вдалось знайти невелику площу на одному з діючих складів, на якій ми змогли у дуже короткий термін (менше тижня) розгорнути власну систему управління складом. Там ми забезпечили функціонування крос-докінгового хабу й почати отримувати продукцію від постачальників, які були готові поновити роботу. Паралельно ми отримали величезну підтримку від наших партнерів із Rossman Poland, які люб’язно допомогли нам із комплектацією мікс-палет та забезпеченням прямих постачань товарів першочергової потреби в магазини роздрібної мережі. Також додатково були розгорнуті невеликі крос-докінгові площі на складах у Польщі та Німеччині для акумуляції та комплектування мікс-палет із товарами імпортних постачальників.
Ближче до початку травня почали поновлювати роботу дистриб`ютори, що надавали сервіс прямих поставок товарів у магазини. Вони також були залучені нами до поповнення залишків. Усі залучені ресурси та поновлені ланцюги постачань дали змогу зберегти достатній рівень залишків на період від початку повномасштабного вторгнення до серпня, коли ми змогли перезапустити роботу складу в м. Київ.
– Яка була ситуація із забезпеченням торгових точок на т.о. територіях і наближених до лінії фронту?
– Усі магазини мережі Watsons Ukraine в тимчасово окупованому місті Херсон та Херсонській області зачинені й не відновлюють свою роботу. Наразі контроль над діяльністю магазинів втрачено і здійснюється не за правилами чинного законодавства України. Зі сторони окупантів можуть проводитись протизаконні дії з експлуатацією та продажу товару, втім компанія не може вплинути на непідконтрольні магазини та гарантувати дотримання прав наших споживачів, адже вони вже порушені окупантами.
Відносно магазинів, що наближені до лінії фронту, ми постійно переглядали та переглядаємо підхід і приймаємо відповідні рішення, виходячи із актуальності подій. Якщо ситуація більш-менш стабільна, є достатньо безпечною для наших співробітників, магазини працюють та постачання виконуються згідно з встановленими графіками відвантажень зі складу.
– Як на сьогодні у вас побудований ланцюг постачання? Завдяки чому оптимізуєте бізнес-процеси?
– Наразі ми повернулись до системи роботи з одним складом у Києві, але в режимі гібридного крос-доку із мінімізацією залишків на складі. Товар, що приймається на склад, протягом перших годин розподіляється по магазинах із формуванням мікс-палет. Відвантаження відбувається за графіком щоденно, окрім неділі. Таким чином, кожного тижня кожен магазин отримує поставку товару.
Оптимізація логістичних бізнес-процесів зараз відбувається за рахунок постійного підвищення ефективності використання площі складу (вона наразі у 5 разів менша ніж до війни). Обраний підхід дає можливість комплектувати та в середньому відвантажувати достатню кількість зібраного товару, виходячи з потреби магазинів у такому товарі. Також важливою складовою є оптимізація роботи транспортної логістики із пошуком та впровадженням найменш витратних моделей доставки.
– Що стосується операційної логістики. Наскільки вона виявилася стійкою? Якими системами послуговувалися?
– Ми користуємось власною корпоративною WMS системою, що називається WINS і розроблена під потреби мереж магазинів A.S. Watsons Group. Можна сказати, що для нашого ринку вона вже пройшла випробування вогнем і показала стабільну роботу із забезпечення усього необхідного функціоналу. Надалі вона буде для нас незамінним помічником в роботі.
– Що варто враховувати бізнесам зараз під час запровадження та використання логістичних ІТ-систем?
– Не скажу нічого нового. Усе досить класично, навіть під час війни: краще витратити більше часу і зробити фундаментальний та комплексний аналіз усіх логістичних процесів бізнесу з усіма деталями та проблеми – «як є». Потім, враховувати вже зрозумілі поточні і стратегічні потреби бізнесу, знову витратити час та чітко описати усі деталі процесу «як має бути». Це дасть змогу в більшості випадків зрозуміти, що дійсно необхідно, та вийти на ринок із конкретним запитом. Скоріше за все потрібне рішення вже існує. Такий підхід заощадить час і кошти, бо, наприклад, маленькі компанії, навіть дуже амбіційні, можуть зрозуміти, що старий добрий Excel дозволить покрити усі потреби.
Лише у крайньому випадку варто запускати проєкт із написання власної логістичної IT-системи, але це буде, по-перше, дорожче, по-друге, довше, по-третє, складніше. Краще до цього варіанту переходити за наявності часу та вільних грошей.
Загальна рекомендація на час війни – рахувати витрати, особливо на IT-рішення, але для кожного бізнесу підхід буде індивідуальним.
– Як на сьогодні змінились підходи до планування закупівель та формування залишків?
– У поточній моделі роботи складу відсутня можливість класичного формату роботи із накопичення залишків, тому на сьогодні ми виконуємо закупівлю товарів виходячи із загальних потреб магазинів на значно меншу кількість прогнозованих тижнів продажів ніж до масштабних воєнних дій. Як було зазначено, товар після поставки на склад відразу відвантажується в магазини мережі. Головна мета – забезпечити достатню кількість товарів у магазинах для покриття потреб наших відвідувачів та мінімізацію залишків товарів як на складі, так і в магазинах. Такий підхід дає можливість нам забезпечити пришвидшений рух коштів та зменшити ризики повторної втрати усіх залишків товару.
Водночас закупівельні плани по кожному постачальнику переглядаються та коригуються кожного тижня, виходячи із рівня поточних та прогнозованих продажів, а також із наявності необхідного асортименту товарів на залишках наших постачальників.
– Які шляхи розвитку плануєте на майбутнє?
– Загальний план на найближчі місяці – це забезпечити рівномірне поповнення та наявність усього активного асортименту в усіх магазинах мережі, подальше поступове розширення асортименту, який через втрату усіх складських залишків вимушено скоротився майже у три рази, але зараз поступово починає збільшуватись. Обов’язково одним із пріоритетних шляхів розвитку на найближче майбутнє є поновлення роботи інтернет- магазину.
Ми знаходимось на шляху постійного пошуку та впровадження рішень, що забезпечують зменшення витрат на доставку товарів від постачальника в магазини. Якщо забігати наперед, то в довготривалій перспективі, звичайно, плануємо перехід на більші складські потужності, коли з’явиться така потреба.
– Що, на вашу думку, буде характерне для ринку логістики України протягом наступного року?
– Скоріше за все протягом місяців, що залишаються в поточному році та протягом перших кварталів наступного року, будуть продовжувати зростати загальні витрати на транспортну логістику. У майбутньому все буде залежати від загального розвитку подій на фронті та швидкості завершення війни.
Великий вплив на загальний тренд у вартості та ефективності роботи ринку логістики буде мати процес розблокування морських портів Миколаївської та Одеської областей для перезапуску важкої та сільськогосподарської промисловості, а також контейнерних перевезень. Я вважаю, що після нашої перемоги ринок логістики буде швидко оживати, навіть швидше за інших, бо логістичні процеси – це завжди кровоносна система розвитку як окремих бізнесів, так і економіки країни загалом. Поновлення роботи аеропортів та масовий перезапуск авіадоставок слід очікувати не раніше кінця 2023 – початку 2024 року.
Маю велику надію, що нас чекають великі інфраструктурні проєкти з відбудови залізничних та автомобільних шляхів, відбудови й перезавантаження сучасних складських комплексів, нові проєкти із розбудови портів та впровадження інфраструктурних рішень для збільшення пропускної здатності західних пунктів пропуску автомобільних і залізничних доріг.
Станом на сьогодні уся країна згуртовано працює на перемогу: кожен на своєму місці, кожен за своїми можливостями. Тому платимо податки, підтримуємо економіку країни у цей складний час та рухаємось до загальної мети.
РЕЄСТРАЦІЯ на єдиній наймасштабніший в Україні логістичній виставці –VVXIII День Логіста.
Логістичну виставку будемо проводити 8-9 червня 2023 року , м. Київ, Берестейський, 40-Б, ВЦ «АККО Інтернешнл»
З приводу розміщення новин пишіть на press@trademaster.com.ua
Раздел: Статті >
Коментарі
Ваш коментар буде першим.Додати коментар