23 грудня 2024

Інтермодальні перевезення вантажів як альтернатива автодоставки

Інтермодальні перевезення вантажів як альтернатива автодоставки

2267

Вже кілька років поспіль українська логістика перебуває у стані постійних перетворень. Причиною є ті радикальні зміни в умовах роботи, які останнім часом відбуваються через повномасштабну війну . Відтак, виникає потреба у запровадженні нових логістичних рішень.

Про те, як виглядає ситуація сьогодні, розповів директор автодорожнього департаменту компанії DSV в Україні Роман Островерх.

Дані ДМСУ за 9 місяців 2024 року говорять, що у зовнішній торгівлі України 38% вантажообігу припадало на експорт, а 62% – на імпорт. При цьому 65% перевезень було здійснено автомобільним транспортом. Однак українці вже на власному досвіді переконалися, наскільки ризикованим є покладатися переважно на автоперевезення. Достатньо було би пригадати нещодавні блокування автошляхів, що ведуть через польський кордон. Однак це – не єдина проблема.

«Ми ж пам’ятаємо, що до повномасштабного вторгнення надзвичайно актуальною була тема дозволів на автоперевезення через європейські країни, – пояснює Роман Островерх. – Ті дозволи мали «властивість» закінчуватися ще задовго до нового року. Чи мало це означати, що решту року перевезення неможливо було здійснювати взагалі? Звісно, усі шукали альтернативи, серед яких вельми цікавим рішенням виглядали інтермодальні рішення».

Однак, вже у 2022 році ситуація змінилася. Саме тоді виявилися повністю заблокованими морські порти, авіаційні перевезення зупинилися через закриття неба над країною, автотранспорт прийняв на себе весь вантажопотік. І хоч європейці тимчасово скасували дозволи для України в той період, фізично впоратися з таким об’ємом було важко.

Перекриття автодоріг, які здійснювали по черзі то польські автоперевізники, то фермери, відбувалося вже потім. Але і без цих подій фури вимушені були стояти у довжелезних чергах біля державного кордону.

«Щоб вирішити проблему що склалася, ми прийняли рішення зосередитися на інтермодальних перевезеннях та почали використовувати автомобільний і залізничний транспорт  в колаборації», – пригадує Роман. 

Переваги комбінованих перевезень

За словами Романа Островерха, існує кілька  труднощів, які насправді легко вирішити із залученням інтермодального транспорту, як альтернативи автомобільної доставки. Звичайно, можна було б покластися виключно  на залізницю. Та не варто забувати про невідповідність між українською та європейською залізничними системами.

З іншого боку, використання комбінованого транспорту вирішує ключові питання логістики:  збільшення швидкості міжнародних перевезень та фіксованості вартості перевезення в порівнянні з автоперевезеннями «від дверей до дверей».

«По-перше, знімається питання дозволів, які ЄС скасував для України поки що до середини 2025 року, – говорить Роман. – Адже, якщо вантаж перетинає державний кордон залізницею,  таких дозволів, як для автотранспорту, не потрібно. По-друге, залізничний перетин кордону дозволяє уникнути черг та затримок. Наприклад, минулої зими на митних пунктах пропуску затримки вантажівок досягали кількох діб.  Потяги ходять згідно встановлених чітких графіків.

По-третє, існує дефіцит водіїв вантажівок, які також мають труднощі  виїздом за кордон. Вантаж, який доставляється  залізницею, перетинає кордон без водія».

За підрахунками фахівців, ефективність роботи українського водія при інтермодальних перевезеннях зростає приблизно у чотири-п’ять разів.  В умовах міграції водіїв  за кордон та мобілізаційного процесу в Україні, загального дефіциту кадрів це – хороший показник.

Більше того, залучення інтермодального транспорту допомагає вирішувати екологічні проблеми. Наприклад, на відрізку від станції Мостиська-2 до німецької Форст,  доставка вантажу  залізницею від DSV в Україні, запобігає викидам в атмосферу 950 кг вуглекислого газу.

«Для багатьох компаній  екологічна логістика  поки що не на часі, в порівнянні з європейськими. Але це лише питання часу. Чимало  європейських компаній вже висувають  екологічні вимоги при організації  тендерів на перевезення. Як одна з найбільших світових транспортно-логістичних компаній, група DSV запустила «Зелену логістику» ще у 2020 році, метою якої було прискорення зеленого переходу всієї галузі та скорочення викидів для клієнтів компанії. З DSV Green Logistics ми робимо значний крок від зобов'язань до дій. Сьогодні ми пропонуємо рішення, які дозволяють нам підтримувати ланцюги поставок у більш сталий спосіб і з повагою до природи», – пояснює Роман Островерх.