03 лютого 2021

TMS ANT-Logistics. Автоматизація логістики останньої милі на прикладі STV Group

TMS ANT-Logistics. Автоматизація логістики останньої милі на прикладі STV Group

5554

Доставка вантажів на «останній милі» - це кінцева й, мабуть, найважливіша частина всього логістичного процесу, оскільки передбачає безпосередній контакт з клієнтом. Саме під час цього процесу відправник вантажу має можливість справити дійсно гарне враження на отримувача й залишити його задоволеним – а отже, мати гарантію подальшої співпраці. 

Щоб спростити й оптимізувати доставку останньої милі, багато компаній використовують систему транспортного менеджменту – TMS. Рішення TMS стануть у нагоді тим, хто прагне прискорити весь процес доставки та зробити його ефективним. Відправники вантажів, логістичні оператори, експедитори і перевізники покладаються на TMS для створення найбільш оптимальних маршрутів, щоб виграти у часі, а також зекономити на людських і матеріальних ресурсах.

Наразі ринок не відчуває дефіциту в розробниках TMS. У кожного представленого продукту є свої особливості, переваги, і навряд можна сказати, що одна платформа краща, а інша гірша. Нюанс полягає в тому, щоб підібрати програмне забезпечення, яке максимально відповідає потребам конкретної компанії. 

Одним із провідних постачальників інтегрованих системних рішень в Україні є компанія «Мурашина логістика», яка просуває власний програмний комплекс ANT-Logistics. 

Хмарна TMS ANT-Logistics від «Мурашиної логістики» з’явилася у 2012 році. За роки роботи "Мурашина логістика" зарекомендувала себе як сервіс, що постійно розвивається у відповідності з потребами клієнтів та вимогами часу.

Платформа призначена для розрахунку оптимальних маршрутів доставки останньої милі.



Рішення про впровадження такої важливої системи, як TMS, вплине на роботу всіх підрозділів компанії, тому зазвичай приймається на найвищому рівні і лише після ретельного аналізу. Для справжніх професіоналів найбільш важливим при виборі TMS є досвід колег по галузі. На їх прикладі можна зробити об’єктивний висновок щодо ефективності тієї чи іншої системи. 

З огляду на це, цікавим і, напевно, корисним вбачається кейс компанії STV Group, яка не тільки впровадила TMS ANT-Logistics у свої робочі процеси, а й зробила ретельний аналіз цього процесу. 

Компанія STV Group  була створена у 1997 році в якості дистриб’ютора товарів народного споживання і постачальника логістичних послуг. 

У 2016 році компанія об’єдналася з трьома іншими великими українськими дистриб’юторами. Наразі STV Group є одним з головних гравців на вітчизняному ринку дистрибуції. 

24 години на добу  компанія відправляє вантажі за 480 маршрутами до 11 тисяч точок доставки з 30 локацій по всій Україні. 

Далі розповідає Віталій Гринишак, заступник керівника розвитку логістики.

Після злиття знадобився цілий рік на об’єднання процесів колись окремих компаній до однієї операційної системи. Наступним логічним кроком для STV Group стало створення нової єдиної системи управління транспортом. 

Керівництвом групи були поставлені задачі:

1. Налаштування системи планування маршрутів. На момент об’єднання різні підрозділи мали різні TMS, серед яких були як програми власної розробки, так і комплекси від сторонніх постачальників. Це вносило певний розлад у керування логістичними процесами, тому виникла потреба створення єдиних правил формування маршрутів, а для цього потрібна була єдина система. 

2. Контроль над рухом автомобільної доставки – для того, щоб швидко змінювати маршрути у разі потреби. 

3. Особливе значення мала інтеграція TMS із системою обліку 1С. Це б дозволило бачити усі транспортні витрати в одній системі, списувати пальне й формувати загальні видатки по компанії в 1С. 

4. Побудова однакової для всіх локацій системи звітності, створення певних KPi для філій. 

5. Скорочення витрат на транспорт, оскільки вони вже сягали 40% від загальних видатків компанії.

Процес вибору потрібної TMS ускладнюється тим, що для повного розуміння, чи підходить будь-яка система для підприємства, слід деякий час з нею попрацювати, тому випробування кількох систем може розтягнутися надовго. 

Майже всі постачальники TMS надають демо-доступ до своїх систем для тестування, проте через різний функціонал, інтерфейс тощо - протестувати їх усі неможливо. Саме тому «Мурашина логістика» пропонує всім замовникам зробити аудити своїх маршрутів. Таким чином, потенційний замовник може оцінити, як TMS функціонувала би з його даними, і зробити впевнений вибір системи. 

У першу чергу, цей аудит продемонструє самому замовнику, наскільки він дійсно готовий до впровадження TMS. Оскільки, якщо компанія не може збирати необхідні дані, вести мову про TMS для неї зарано.

В STV Group прискіпливо підійшли до цього питання, і зрештою було сформовано низку критеріїв вибору TMS:

1. Розміщення програмного забезпечення у постачальника послуг. Попередні TMS STV Group розміщалися на власних серверах компанії, і було вирішено відмовитися від такого варіанту, оскільки власне обладнання потребувало контролю, обслуговування й оновлення – тобто, додаткових витрат. 

Такій вимозі відповідало два варіанти: віддалений доступ і хмарні технології. Щодо хмарних технологій були певні побоювання з приводу безпеки, але зрештою рішення було прийняте на їхню користь, і згодом стало зрозуміло, що це було правильно. 

Хмара на 100% захищена від таких форс-мажорних ситуацій, як аварійне відключення електрики або – ще частіше – тимчасова відсутність інтернету. Таким чином, навіть якщо центральний офіс залишився без інтернету, усі інші підрозділи та віддалені співробітники можуть продовжувати роботу і виконувати свої обов’язки. Також можна відправити на віддалену роботу і працівників центрального офісу, доки не буде відновлено доступ до інтернету. 

2. Мапи України. Для компанії це було важливим, тому що на деяких її попередніх TMS мапи були недостатньо точними, вони незручно коригувалися, тощо. Тому в цьому питанні перевага надавалася тим продуктам, які мали карти, створені на базі Google та Maps.me.

Цікаво, що ANT-Logistics, окрім мапи України, нещодавно отримала й детальну мапу Польщі. Таке оновлення стане в нагоді тим підприємцям, які ведуть бізнес у цій країні, оскільки аналогів цій платформі за ціною та функціональністю у Польщі не існує. 

3. Швидкість роботи системи. Із попередніми TMS формування 5-10 маршрутів потребувало близько 40-50 хвилин, що було дуже критично для компанії. 

Команда TMS ANT-Logistics постійно працює над поліпшенням її продуктивності. Наприклад, рік тому продуктивність системи збільшилась удвічі – наразі система може за один прохід розрахувати тисячу адресних пунктів за не більше як 18 хвилин. Триває робота і над подальшим покращенням алгоритмів. 

4. Коригування маршрутів після їх побудови. Після складання маршрутів, звісно, може виникнути потреба їхнього коригування або зміни автомобілів, водіїв, експедиторів, точок доставки тощо. 

Деякі з TMS, що тестувалися, мали дуже гарну швидкість роботи, але коригування маршрутів вимагало багатьох дій, через що економія часу зводилася нанівець. 

5. Інтеграція з іншими системами. Для STV Group було дуже важливо інтегрувати TMS з 1С та іншими системами – зокрема, системою моніторингу. 

6. Мобільний додаток та GPS. Спочатку був намір використовувати мобільний додаток як функціонал для відображення фактичних пробігів, але після тесту стало зрозуміло, що додаток працює тільки в містах, і не працює за їхніми межами, де зв’язок слабкий або взагалі відсутній інтернет. Тому було прийняте рішення про перехід на GPS-трекери. 

7. Аналітика. Частина попередніх TMS, які використовувала компанія, мала аналітичні функції. Щоб їх доповнити, потрібно було виконати доопрацювання власноруч або винаймати сторонніх фахівців для цього. Альтернативним варіантом була система Microsoft Power BI з чудовими можливостями.

Microsoft Power BI – інструмент, спрямований на забезпечення інтерактивних візуалізацій та можливостей бізнес-аналітики з достатньо простим інтерфейсом, щоб кінцеві користувачі могли створювати власні звіти та інформаційні панелі.

8. Важливу роль мала також технічна підтримка – яким чином відбуваються доопрацювання, скільки часу на них потрібно тощо.

9. Вартість проекту. Цей критерій складався з двох частин – вартості самого впровадження і операційної вартості. 

За такими критеріями було обрано кілька компаній, і за сумою оцінок кожного критерію перемогу здобула «Мурашина логістика».

Безпосереднє впровадження нової TMS на підприємства STV Group було розділено на чотири етапи. 

На першому етапі відбулося тестування TMS ANT-Logistics на одній невеличкій філії. На цьому етапі співробітники філії відпрацювали завантаження та вивантаження даних до TMS і 1С, навчилися формувати маршрути. Під час цих операцій виявилися неточності з даними адрес доставок компанії. Через це виникла потреба перевірки усієї бази даних адрес. 

На другому етапі відбувся фактичний запуск TMS ANT-Logistics на всіх локаціях STV Group. Цього разу також здійснювалось навчання працівників – це був нескладний процес завдяки інформативним відео урокам, підготовленим фахівцями «Мурашиної Логістики», та численним відео-конференціям.

Загалом запуск системи TMS тривав протягом двох місяців, після чого настав третій етап – інтеграція TMS з 1С. Це включало повну синхронізацію довідників водіїв, експедиторів, автомобілів, планових і фактичних пробігів, витрат тощо. 

Заключним етапом стало підключення інструменту аналітики. 

Після впровадження TMS ANT-Logistics минув рік і замовник з упевненістю виявив, що досягнув поставлених цілей - загальні витрати STV Group компанії було зменшено майже на 11%. Це сталося за рахунок кількох факторів: відбулося зменшення пробігу на 10%, зменшилася кількість маршрутів на 7%, на 8% зросла кількість точок на маршруті. 

Слід зазначити, що це середній показник по всій країні. Певні локації не продемонстрували економії, тоді як інші досягли значно кращих результатів – деякі центральні філії навіть скоротили кількість працівників доставки через оптимізацію маршрутів. 

Надзвичайно корисним інструментом TMS виявилась аналітика. Ця функція дозволила компанії аналізувати та прогнозувати витрати, плани-факти по відстані й часу, рентабельність маршрутів. Також у цьому розділі можна створювати систему мотивації та аналізувати навантаження по дням тижня або в розрізі місяця. 

Інформативні графіки виводять інформацію в режимі «світлофора», де зеленим, жовтим і червоним кольорами наглядно позначені позитивні або проблемні показники, які потребують уваги. 

Приклади аналітичних діаграм TMS ANT-Logistics

За час роботи з TMS ANT-Logistics працівники STV Group визначили ключові переваги цієї системи: 

1. Надійність. Хмарні технології довели свою працездатність – за два роки роботи TMS працювала бездоганно без жодного збою. А використання GPS-трекерів дозволяє формувати маршрути без огляду на покриття інтернету, що дуже зручно.

2. Великий аналітичний функціонал. Це дозволяє формувати маршрути в будь-якому розрізі (вартість кілометру, вартість кілограму, вартість об’єму), аналізувати різноманітні показники окремих філій тощо. Цей інструмент виявився дуже ефективним.

3. Технічна підтримка. STV Group отримала спеціально виділеного фахівця, який постійно був на зв'язку та допомагав вирішувати будь-які питання з впровадженням системи TMS. 

У логістиці останньої милі сьогодні відбуваються захоплюючі речі, й рівень технологій, що використовується у цих процесах для розширення меж і часу доставки, стає все складнішим і більш масштабним.

Гравці на цьому ринку мають прийняти до уваги ці тенденції, інакше вони ризикують стикнутися із втратою свої конкурентної переваги, особливо у порівнянні з більш спритними компаніями, відкритими до інновацій. 

Портал о розничной и оптовой торговле TradeMaster.UA 
 

 

TradeMaster в социальных сетях 

По поводу размещения Ваших материалов на портале пишите на press@trademaster.com.ua

 

Раздел: Директору з логістики >

Теги:

Коментарі

Ваш коментар буде першим.

Додати коментар

Ваше імя*


Захист від спаму

Повідомлення*