16 грудня 2021

Як запуск нового РЦ за 3 місяці допоміг збільшити мережу з 250 до 350+ магазинів

Як запуск нового РЦ за 3 місяці допоміг збільшити мережу з 250 до 350+ магазинів

2238

Consulting for Retail (C4R) стала генеральним партнером з автоматизації логістики на осінній конференції – ХХVI Всеукраїнський день логіста: Success stories у логістиці 2021. У рамках заходу компанія C4R спільно з представником зі сторони клієнта представила свою історію успіху, що надихає.

Основою доповіді став незвичайний кейс, на прикладі якого команда хотіла показати, що досвід вітчизняних фахівців дає змогу оперативно та якісно впроваджувати складні IT-проєкти. І як торговельні мережі на базі своєї команди можуть успішно створювати власні центри компетенції для підтримки та супроводу IT-рішень.

Спікерами виступили Володимир Адамов, керівник напряму логістики у Consulting for Retail та Любомир Калин – IT-директор торговельної мережі «Копійочка».

У своїй частині виступу Володимир розкрив тему побудови власного каналу доставки, а також поділився досвідом запуску розподільчого центру та доставки на мережу магазинів ритейлера. Далі Любомир Калин розкрив проєкт з погляду клієнта: як проходив процес у торговельній мережі та особливості його реалізації. Детально, про що говорили спікери, читайте у статті!

Чому бізнесу потрібні логістичні центри

Тема запуску IT-рішень у стислий термін є актуальною та відповідає сучасним вимогам бізнесу: швидко масштабуватись або переналаштувати свої власні внутрішні процеси.

Які завдання вирішують РЦ у власних каналах доставки ритейлера:

  1. Управління процесами розподілу товарних запасів.
  2. Зниження собівартості процесів у підрозділах мережі.
  3. Забезпечення представленості власних торгових марок.
  4. Обробка імпортних потоків.
  5. Запуск специфічних процесів (виробництво, маркування та додаткові операції).

Володимир Адамов поділився тим, що мав цікаву дискусію з колегами навколо новин щодо можливого приходу в Україну нового гравця на ринку – відомої торговельної мережі Lidl. У зв'язку з такою заявою виникає суперечка навколо питання: що компанія Lidl відкрила б насамперед – перший магазин чи власний РЦ (склад)? На думку Володимира, якби справді Lidl зайшов до України, з великою ймовірністю ритейлер насамперед задумався б про свою розподільчу логістику та відкрив РЦ.

Враховуючи переваги власного каналу доставок, кожна компанія раніше чи пізніше починає замислюватися, як трансформуватися чи реформувати власні процеси. Як один із можливих варіантів запуску власного каналу поставок – делегування та купівля послуг у логістичних операторів.

Як запустити власний канал доставки

Запуск доставки через 3PL-оператора є найпростішим. Але необхідно формалізувати, які саме послуги вам потрібні.

До критеріїв вибору 3PL-оператора можна віднести:

- перелік послуг;

- географію послуг;

- наявність customer service;

- експертність проєктної команди;

- гнучкість IT-рішень для можливої ​​інтеграції;

- можливості доставки (b2b, b2c, включаючи last mile).

Спікер також наголосив на важливому факті з особистого досвіду спілкування з колегами, зайнятими у виробничій логістиці та розподілі товарів по всій території України. Колеги постійно моніторять послуги операторів та підтверджують думку, що неможливо знайти ідеального постачальника, який би покривав усі потреби щодо доставки однаково якісно на всій території України.

Це означає, що логісти змушені продовжувати відрядження до різних регіонів країни з метою моніторингу наявних каналів постачання, контролю рівня сервісу та отримання зворотного зв'язку від клієнтської лінії та формування альтернативних пропозицій.

Як приклад таких альтернативних пропозицій можна навести використання логістичних потужностей оператора для зберігання та обробки товарних потоків при кінцевій доставці b2c під безпосереднім операційним контролем ритейлера. Така модель працює в одному регіоні, а вже в іншому регіоні логістичний оператор може надавати повний комплекс послуг.

Доставка під власним операційним управлінням

Коли компанія тільки приймає рішення про купівлю логістичних послуг, перелік вимог може бути невеликим. Зі зростанням та розвитком компанії кількість вимог до каналу доставки зростає, і йдеться про створення власного каналу доставки. Насамперед це необхідно компаніям для зниження собівартості продукції, для більш гнучкого управління товарними запасами, для забезпечення можливості сформувати клієнтам специфічні пропозиції та товари, недоступні раніше на ринку. За допомогою власного каналу доставки ви це реально зможете зробити.

Найпростіший приклад – e-commerce. Навіть у межах Києва, хто зробить більш вигідну пропозицію, хто швидше доставить, хто зможе надати якнайшвидше клієнтську доставку, той і надасть кращий клієнтський сервіс.

«Якщо говорити про власний канал доставки, щороку є компанії, які переходять від купівлі логістичних послуг на власні канали доставки та власні логістичні центри, – зазначив Володимир Адамов. – Зі свого досвіду можу навести приклад, коли компанія-постачальник дитячих товарів та іграшок від купівлі послуг переключилася на експлуатацію власного РЦ та організацію доставки. Основний мотив такого рішення – зниження логістичних витрат шляхом переформатування бізнесу».

На прикладі іншої компанії – торговельної мережі Казахстану, Володимир розповів, як компанія при масштабуванні та побудові стратегічних планів прийняла рішення про побудову власного каналу поставки, як конкурентної переваги на ринку, і таким чином змогла охопити своїм сервісом усю країну. Поштовхом для цього стало те, що 3PL-оператор не міг забезпечити географію та необхідний обсяг послуг.

Якщо ви розглядаєте можливість побудови каналу поставок для свого бізнесу, вам необхідно вивчати частку логістичних витрат у бізнес-моделі, регулярно заглядати до неї та моделювати її. Саме логістичні витрати та вивчення ринку послуг підкажуть, що вам сьогодні вигідніше: передати послуги сторонньому оператору або вибудовувати власний канал доставки глобально чи в конкретному регіоні.

Як запустити власний канал доставки

Володимир зазначив, що запускати власний канал доставки найлегше за мінімальних товарних залишків і без додаткових операцій з їх обробки. З досвіду роботи команди C4R можна сказати, що це процеси, пов'язані з Cross-dock або PBL.

У проєктах компанії C4R є 5 різних варіацій запуску Cross-dock або PBL:

  1. Транзитний.
  2. Black-box.
  3. Попередній розподіл до прийому.
  4. Розподіл від прийому.
  5. Розподіл від залишку.

Варіант побудови процесів підбирається залежно від товарної групи та асортименту. Маємо досвід, коли один із клієнтів переходив на власний канал поставок за частки Cross-dock операцій на рівні 50%. Інша компанія працює в Казахстані та прийняла для себе аналогічне рішення про перехід навіть за рівня операцій Cross-dock у 70%.

Для вибору процесу обробки товарів необхідно:

- провести моделювання кількох варіантів;

- виконати аналіз кожного з них;

- описати модель.

Отримана модель повинна містити повну інформацію та надати відповіді для побудови ТЗ (технічного завдання) за такими пунктами:

- параметри складу;

- складське обладнання;

- конфігурації процесів у WMS;

- загальні вимоги до WMS та автоматизації.

На українських теренах із завданням побудови логістичного центру для ритейлера команда C4R зустрілася на прикладі торговельної мережі «Копійочка». Більш того, це був незвичайний кейс, оскільки весь проєкт потрібно було завершити у стислі терміни.

Завдання компанії «Копійочка»

Роздрібна мережа звернулася до C4R з наступною ситуацією: коли площа складів та місць зберігання обмежена, старий комплекс не справлявся зі зростаючими обсягами через обмежену пропускну здатність і був непристосований до сучасних логістичних процесів. До того ж існуючу WMS-систему складно було адаптувати до всіх вимог для майбутнього РЦ.

Любомир Калин прийняв естафету виступу та розповів про специфіку процесу впровадження рішення WMS з погляду клієнта. Насамперед спікер відзначив високий рівень зростання мережі. Коли ритейлер заходив у проєкт, у них було 254 магазини, а днями відкрито вже 310 магазин. Тобто за півроку роздрібна мережа зросла майже на 60 магазинів.

Так склалося, що в Івано-Франківську, звідки походить компанія, є певні складнощі зі складськими приміщеннями, точніше, їх просто немає. Старий РЦ розташовувався у районному центрі неподалік Івано-Франківська. РЦ був неправильної форми з двома вантажними ліфтами. Стару WMS адаптували під процеси, наскільки змогли. І як тільки з'явилася можливість взяти склад у відремонтованих приміщеннях, ритейлер нею скористався. Відразу ж постало питання «що робити далі?». До того ж бізнес встановив короткі часові межі: за 3 місяці запустити склад і перша палета на магазин мала виїхати в липні.

«Хочеться додати щодо строків проєкту, – узяв слово Володимир Адамов. –  Коли стояло питання вкластися у строки проєкту, було визначено критерій, як дотриматися дедлайнів. До того ж команда, яка працювала на старому об'єкті та у старих процесах, мала переїхати у новий РЦ та швидко адаптуватися. Тобто також стояло завдання переїзду, у тому числі пошуку або перевезення персоналу, а це – додаткові логістичні витрати».

Критерії вибору партнера

«Ми звернулися за допомогою до колег із C4R, з якими на той час вже було реалізовано 2 проєкти. Провели передпроєктне дослідження та консалтинг, під час якого напрацювали ТЗ. Під час підготовки ухвалили рішення, що запускатимемося з новим РЦ та новими бізнес-процесами», – підкреслив Любомир.

  1. Експертна команда C4R розробила рекомендації щодо цільових процесів, побудувала моделі та запропонувала IT-рішення, засноване на впровадженні WMS відомого та перевіреного вендора.
  2. Досвід упровадження. Залучення партнерів до консалтингових робіт дозволяє прискорити вирішення бізнес-завдань та впевнено будувати власні технічні компетенції.
  3. Застосовування best-practice рішень. Щоб упровадження WMS відбулося в максимально в стислі строки, було застосовано методологію впровадження waterfall.
  4. IT-рішення має підтримувати багато процесів. Одним із ключових моментів був процес комплектації. Конфігуруватись у промисловій WMS-системі може одночасно кілька процесів, а під час пілотного запуску ці процеси можна переключати.
  5. WMS-система повинна була відповідати вимогам: легко конфігуруватися власними силами ритейлера, масштабуватись на інші об'єкти та мати підтримку 24/7/365.

Найкращі рішення були готові до імплементації та налаштування. Одна важлива складова успіху проєкту полягала у якісному опрацюванні процесів та у підготовці людей до змін у роботі складу. А друга важлива частина полягає у підтримці з боку IT-департаменту замовника.

Любомир Калин, як керівник IT-департаменту торговельної мережі «Копійочка» зазначив, що розумів, які завдання стоять перед його відділом. Фахівці з боку замовника у короткі терміни підготували технічний майданчик. У ході реалізації проєкту виникла ще одна непередбачена обставина: через кадрові рішення з проєкту вийшов керівник складської логістики торговельної мережі. Тому Любомиру довелося поєднати функції IT та директора з логістики та підтримувати запуск складських процесів.

«Важливо відзначити, що в ході реалізації проєкту необхідна побудова центру компетенції для підтримки IT-рішень і процесів, навіть якщо ми говоримо про стислі терміни проєкту», – наголосив Володимир, керівник напряму логістики компанії C4R.

Проєкт у цифрах

- за 3 місяці WMS-рішення було впроваджено;

- за 1 місяць було виконано інтеграційні роботи з боку торговельної мережі «Копійочка».

У результаті на побудову власного центру компетенції пішло близько 4 місяців протягом проєкту.

Після завершення проєкту компанія поставила конкретні цілі:

- поглиблювати компетенції своєї команди;

- проводити аудит технічної роботи системи;

- виконувати аудит відповідності процесів сучасним вимогам бізнесу;

- отримувати оновлення системи.

«Коли торговельна мережа так швидко розвивається, робота над побудовою власного центру компетенції має проводитись на регулярній основі. Відкриття нових магазинів, а можливо, і РЦ – постійне завдання, відповідно буде завдання і конфігурувати та масштабувати процеси» – підсумував спільну доповідь Володимир Адамов.

У портфелі C4R 20 IT-рішень для ритейлу, дистрибуції та логістики. Фахівці надають послуги глибокого аудиту та консалтингу бізнес-процесів. Команда має досвід реалізації проєктів різних масштабів, враховує специфіку компанії та адаптує рішення під вимоги бізнесу замовника. З усіх питань надання консалтингових послуг або впровадження IT-рішень пишіть на info@c4r.eu або заповнюйте форму на сайті компанії для замовлення зворотного дзвінка.

Довідка:

Consulting for Retail (C4R) – міжнародна консалтингова компанія. Працює на ринку із 2015 року. За цей час команда реалізувала понад 200 проєктів у сфері логістики, категорійного менеджменту, аудиту, консалтингу, імплементації систем автозамовлення, рішень для управління програмами лояльності, систем управління графіками персоналу. Компанія C4R – це комплексне вирішення завдань бізнесу.

«Копійочка» –  велика торговельно-роздрібна мережа Західної України. Ритейлер відкрив свій перший магазин у 2010 році. Сьогодні мережа налічує понад 350 магазинів. В асортименті торгових точок 4300+ товарних найменувань. Своїм клієнтам мережа пропонує великий вибір посуду та кухонного приладдя, побутових приладів та електротоварів, іграшок та товарів для дітей, косметики та біжутерії, канцелярських товарів та інших товарів для дому за доступною ціною.

 

Портал о розничной и оптовой торговле TradeMaster.UA 
 

 

TradeMaster в социальных сетях 

 

По поводу размещения Ваших материалов на портале пишите на press@trademaster.com.ua

Коментарі

Ваш коментар буде першим.

Додати коментар

Ваше імя*


Захист від спаму

Повідомлення*