Людяна логістика в АЛЛО

Національний маркетплейс АЛЛО робив ставку на сервіс, і навіть із повномасштабним вторгненням вектор розвитку не змінився. 2022 рік став справжнім випробуванням для бізнесу, але компанія проявила стійкість, знаходила альтернативи, реалізувала піврічний проєкт за місяць і забезпечує людяну логістику, про що більш детально розповів Ігор Смірнов, директор з логістики групи компаній «АЛЛО»
– У минулому випуску ми з вами говорили про значний ріст електронної комерції і вашу ставку в розвитку логістики на сервіс останньої милі. Чи зазнала змін стратегія протягом року в умовах війни?
– Ні. Це нещастя, яка трапилось із нашою країною, ще більше каталізувало розвиток останньої милі. Зараз, як ніколи, важлива адресна доставка, донесення до покупця товару та послуг, які він замовляє. Ті компанії, які з більшою якістю можуть надати сервіс «Що завгодно, де завгодно і коли завгодно» заберуть долю ринку. Для покупців важливо мати доступ до товару, можливість його замовити, а потім обрати, де отримати в умовах нашої непевної дійсності. Зараз покупці змінюють місце перебування, переміщені особи облаштовуються на новому місці, де раніше ніколи не були, а відвідати торгову точку, оглянути товар заважають то повітряні тривоги, то вимкнення електроенергії.
У нас є своя служба доставки в Києві та передмістях, де ми піднімаємо на поверх, заносимо в квартиру, дозволяємо оглянути товар, робимо увесь клієнтський сервіс, який не робить, на жаль, адресна доставка «Нової пошти». І це стало дуже актуальним, бо в нашій системі координат основний клієнт – це зазвичай жінки з дітьми, які не мають змоги покликати чоловіка на допомогу. Така зараз реальність. Тому кур’єри піднімають, наприклад, пральну машину, заносять її у квартиру, знімають пакування, показують, надають консультацію, встановлюють і забирають пакування. Це той нормальний сервіс, який у нашій сучасності має бути. Раніше остання миля закінчувалась під під’їздом або на площадці перед дверима квартири, ми подовжили її ще в минулому році, але зараз вона конче необхідна. Також у нас безкоштовна доставка до магазинів «АЛЛО», що актуально в нашій ситуації.
– Яких змін загалом зазнав ваш логістичний ланцюг на сьогодні?
– Глобально наш логістичний ланцюг розтягнувся у часі та дуже подорожчав. Ми намагаємося докласти максимум зусиль, щоб це не відобразилося на кінцевій вартості товару, бо ринок не любить таких скачків. Те, що раніше до нас йшло з інших країн морем, зараз йде через Європейські аеропорти, потім завозиться в Україну автотранспортом. Змінилася сама схема транспортування, так як ми зробили релокацію складів на західну Україну. Крім того, зараз товар довше проходить кордон.
– Ви здійснили релокацію складів. Протягом якого часу був реалізований цей проєкт? З якими труднощами зіштовхнулися?
– Це, мабуть, уже зараз можна назвати проєктом, а на той момент ми просто діяли. У перший тиждень повномасштабних воєнних дій була якась розгубленість, а на другому тижні ми всі зрозуміли, або ти щось робиш, або нічого не робиш і йдеш з ринку. Ми прийняли рішення робити.
У нас було 2 склади – один у Києві, який і залишився, а другий неподалік від Борисполя в селі Мартусівка, звідки складніше було робити релокацію, адже там був обмежений доступ і виїзд, неподалік доносились вибухи та літали безпілотники. Це були перші тижні березня, Київ знаходився в облозі й була одна дорога. Велике дякую хочу сказати «Новій пошті», яка допомогла з переміщенням наших складів, а також нашій команді з логістики, кожному, хто виходив на роботу й робив переїзд. Зробили релокацію ми в дуже рекордні строки. Переміщення та розгортання робочого порядку на західній Україні зайняло менше місяця. Я не знаю більше жодної компанії в Україні, яка зробила б це за такі рекордні терміни. На початку квітня ми уже повноцінно працювали, забезпечуючи з нових складів товаром наші магазини, які відновили роботу, де це було можливо, та відновили відправку інтернет-замовлень.
Склад у Києві стратегічно важливий, адже у нас найбільше магазинів у містах мільйонниках. Так історично склалось, що найбільші міста знаходяться у центральній, південній та східній Україні – це Київ, Харків, Одеса, Дніпро, Запоріжжя, тому там більша кількість наших магазинів, бо більший трафік і попит. Також більшість постачальників почали працювати знову в Києві, з якими ми співпрацюємо та отримуємо товари під замовлення. Завдяки цьому ми можемо робити доставку замовлень нашим клієнтам день у день.
– Ви завжди були новаторами, одні з перших намагались впроваджувати системи автоматизації та різні нові рішення. Які з рішень себе виправдали в довгостроковій перспективі і в умовах воєнного часу? Завдяки чому вам вдалося швидко зробити релокацію?
– Усе, що інвестували в розвиток омніканальності та електронної комерції, себе виправдало. Дистанційна робота, дистанційне оформлення замовлень, дистанційні кол-центри, автоматизована логістика, можливість релокації логістики, розгортання баз даних та систем оперування складом як типових, так і нетипових – це все допомагало на всі 100% та було запорукою нашої ефективності.
Нам допомогла система автоматизації WMS, де є чудова можливість розгортати склади в нашій обліковій базі за допомогою технічних спеціалістів. Якщо в минулому році ми обговорювали можливість додавання складів у системі, й це здавалось проєктом мінімум на півроку, то в умовах війни виявилось, що ми можемо це зробити за місяць.
Зробити швидко та якісно релокацію і запустити сервіс на колінці в дуже скорочені терміни нам вдалось насамперед завдяки людям – команді «АЛЛО». Ми зробили профіль, що ми шукаємо, адже це був не склад у базовому понятті. Співвласники компанії Дмитро Деревицький і Максим Раскін поїхали на західну Україну та особисто займались пошуком приміщення, яке знайшли за три дні. Ми орендували колишнє приміщення супермаркету й адаптували його під складські потреби. Колектив відгукнувся, люди приїжджали на роботу, відвантажували, завантажували все чітко по графіку, хоча ситуація була досить неспокійною. Вдячний нашій команді технічних спеціалістів, які віддалено, а також на виїзді, долучилися і запустили проєкт. Завдяки злагодженій роботі ми за два тижні із приміщення в стані «сарай» зробили склад із зонами та робочими місцями. Це супер результат! Люди працювали день і ніч. Цей дуже крутий кейс показав, що ми, українці, в скрутну годину можемо робити таке, що нікому й не снилося.
– Ваш власний асортимент – імпортна техніка. Це вартісний товар і досить габаритний, якщо мова про велику побутову техніку, плюс до всього відбувається ріст валюти і подорожчання логістики. Як у таких умовах ви підходите до формування залишків? Адже з одного боку запас – це може бути економія в перспективі, а з іншого – заморожені кошти і ризики пов’язані з війною.
– У цьому випадку однозначного рецепту немає. Звичайно, війна – це виклик, тому залишки треба мінімізувати.
Варто зазначити, що на початок війни був великий залишок товару, який у воєнний час став неактуальним, хоча до повномасштабного вторгнення ці товари продавалися великими обсягами й були популярними. Після 24 лютого люди продовжили купувати необхідне і лише те, що можна забрати із собою. Стала популярною техніка, яку можна нести в руках або вивезти в машині. Покупці почали відкладати покупки великих телевізорів – 65-75 дюймів по діагоналі, великої побутової техніки та предметів розкоші, без яких можна обійтися, – роботи-пилососи, освіжувачі повітря тощо. Наприклад, на період коранавірусу був підвищений попит на бігові доріжки, але в умовах війни ми уже бігаємо без них.
Деякі вантажі, які були в дорозі до України, 24 лютого уже не відповідали вимогам часу, і ми розвернули їх з Європи назад постачальникам, звісно, заплативши штрафні санкції. Якісь вантажі ми розпродали тут із мінусовою націнкою, щоб лише звільнити приміщення. Так, робили розпродаж сезонних товарів – електротранспорту, велосипедів, спортивного інвентарю. Ми розпродували собі в мінус, щоб вийти на потрібний нам обіг.
Зараз усе змінилося, покупець став іншим. Наші залишки зменшились, стали більше працювати «з коліс» і намагаємось відповідати на виклики часу. Наприклад, останні 2 тижні повербанки, яких у нас багато в асортименті, просто розлітаються. Заходить вантаж, а через одну – дві доби його вже нема. З обігрівачами така ж сама історія. Я не пам’ятаю такого обігу, коли машину лише вивантажують, а товар у замовленнях на сайті розпланований на 2 тижні наперед і залишається ще в дефіциті.
– Які плани у вас на майбутнє? Як зміни прогнозуєте у розвитку логістичного ринку найближчим часом?
– Плани на майбутнє у нас такі, як і в держави, – вижити, перемогти і стати сильнішими. У часи пандемії всі говорили про кризу та можливості, але це все виявилось нісенітницею, адже те, що відбувається зараз, здається гірше бути не може. Війна у XXI столітті. І в таких умовах ми продовжуємо робити бізнес, допомагаємо цим державі, допомагаємо своїм співробітникам, ЗСУ, не перекладаємо свої проблеми на чужі плечі, робимо те, що вміємо робити краще за інших. Уже 75% партнерів маркетплейса, які були до 24 лютого, повернулися й представляють свій асортимент на ALLO.ua. Близько 280 магазинів та точок видачі з 345, що працювали до війни, відновили роботу. У наших планах виконувати свою роботу ще краще, ніж зараз.
Що стосується логістичного ринку, то він дуже швидко змінюється. Якщо раніше бізнес розвивався і був розподілений таким чином, щоб відповідати покупній спроможності в кожній області, то зараз за досить короткий проміжок часу велика кількість людей перемістились на західну Україну, потім багато повернулися в Київ та Харків після звільнення області. Усі ці люди почали задовольняти свої потреби, відновлювати розбиту, розгромлену, згорілу техніку, купувати дітям планшети для дистанційного навчання. Наприклад, з’явилися замовлення із сіл навколо Харкова, куди треба доставити 50 пральних машинок, 100 мікрохвильових печей. Тиждень тому туди ніхто навіть не їхав, а зараз ти маєш доставити в ці населені пункти товар. І зміни відбуваються кожен день.
Зараз, незважаючи на повітряні тривоги й блекаути, ми не припиняємо роботу в Києві. Я гордий, що працюю з людьми, які вважають за необхідне виконувати свою роботу попри все. Якщо є замовлення, то його потрібно доставити вчасно, так як буде зручно клієнту. Наша логістика стає людяною, дивимося, що є потреба переміститися, почекати клієнта, піти йому на зустріч. Це все робота нашого кол-центру, кур’єрів і логістів. Ще ніколи наш клієнт не був для нас настільки цінний, адже це жива людина з її потребами, яку ми кожен день бачимо, яка має такі ж страхи, як ми, має ті ж проблеми. Бувають випадки, коли наші захисники десь проїздом або хтось виїжджає і необхідно оперативно доставити замовлення. Ми це розуміємо і робимо, тому основна зміна логістики – це чинник людяності. Навіть якщо довкола такі агресивні умови, не можна втрачати моральні цінності й пам’ятати, що добро завжди перемагає зло!
РЕЄСТРАЦІЯ на єдиній наймасштабніший в Україні логістичній виставці –VVXIII День Логіста.
Логістичну виставку будемо проводити 8-9 червня 2023 року , м. Київ, Берестейський, 40-Б, ВЦ «АККО Інтернешнл»
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
З приводу розміщення новин пишіть на press@trademaster.com.ua
Раздел: Логістика >
Коментарі
Ваш коментар буде першим.Додати коментар