Глобальна оптимізація всього ланцюга постачань у SAVSERVICE
Останні два роки значно вплинули на логістику в усьому світі, деякі із подій стали палкою в колесах для бізнесу, а інші значно пришвидшили автоматизацію та розвиток логістичної інфраструктури. Зрозуміло, що логістика охоплює майже всю діяльність організації, і якщо вона неефективна, то ні про які зменшення витрат та конкурентоспроможність не може бути й мови. Компанія SAVSERVICE серйозно підійшла до оптимізації логістики й модернізувала практично кожну ділянку. Більш детально глобальними змінами в ексклюзивному інтерв’ю для спецвипуску «Сучасні рішення в Логістиці & Дистрибуції – 2021» поділився керівник департаменту логістики SAVSERVICE Олексій Єгоров.
– Останні події у світі значно вплинули на всі види логістики. Зокрема національні роздрібні мережі активно розвивають останню милю, автоматизують та роботизують процеси, щоб доставляти замовлення день у день. А яким чином протягом останнього часу трансформувалась логістика в компанії SAVSERVICE як провідного дистриб’ютора? Які виклики стояли перед Вами?
– Компанія SAVSERVICE багато років є дистриб'ютором Procter & Gamble, минулого року сталася важлива подія – ми стали єдиним національним дистриб'ютором Procter & Gamble в Україні. Це сприяло розвитку нашого бізнесу на тих територіях, де ми не були представлені або представлені частково в інших сегментах. Таким чином, цей рік був досить цікавим, тому що був пов'язаний із нормалізацією, побудовою ланцюга постачання та структури роботи на нових територіях. Це досить складний процес – запустити всі операції з нуля на якійсь із територій. Тому рік ознаменувався для нас не лише модернізацією нашого ланцюга постачання – складської та транспортної логістики, а й досить великим розвитком нашої логістичної інфраструктури на нових територіях.
Крім цього, SAVSERVICE – це дистриб'ютор повного циклу. Ми – не класичний дистриб'ютор, адже для деяких партнерів надаємо весь спектр послуг, починаючи від імпорту товару й закінчуючи розвитком маркетингової стратегії та бренду на ринку України. Тобто надаємо повний супровід бренду. Логістичні операції ми виконуємо не лише самостійно, а й тісно взаємодіємо із нашими партнерами – логістичними операторами, а на деяких територіях із іншими дистриб'юторами. На сьогодні ми разом із партнерами досить продуктивно працюємо над спільною модернізацією ланцюгів постачання, де SAVSERVICE виступає ініціатором, адже ефективність нашого партнера безпосередньо впливає на здешевлення вартості логістики для наших замовників.
Останні події, насамперед пандемія, досить сильно вплинула на нас, але це не змінило нашої тактики стосовно організації доставки останньої милі, процес організації якої має деякі відмінності, наприклад, від ритейлерів. Ми працюємо в сегменті В2В, де терміни поставок прописані в контрактних умовах, невиконання яких може призводити до значних штрафних санкцій. Ми активно займаємося автоматизацією процесу останньої милі, інтегруємо в нашу систему ТМС нового покоління, що покриває всі потреби, пов’язані з організацією якісної доставки, та фактично змінює нашу роботу в останній милі.
Більше наслідків для нас мали обмеження, що виникли під час перетину кордонів, та доступність трудового ресурсу на ринку праці. Тому наша увага була більше спрямована на стабілізацію та модернізацію всього ланцюга постачань.
До пандемії ми мали розгалужену систему складів, що були представлені фактично в кожному обласному центрі України. Але цей ланцюг постачання став економічно неефективний, адже підтримка великої кількості складів потребує збільшеного товарного запасу для забезпечення потреб замовників. Тому ми зробили ряд трансформацій нашої складської інфраструктури й змінили стратегію управління товарними запасами. У першу чергу зменшили кількість регіональних складів – пунктів накопичення товару. Ми побудували нову модель розташування складів, що на сьогодні налічує 5 РЦ по всій території України, трансформували інші наші склади на 18 крос-докових майданчиків, а 4 локації переформатовали у склади швидкого потоку.
Таким чином, ми сконцентрували запаси на великих РЦ, звідки за методом крос-доку або швидкого потоку почали обслуговувати клієнтів у регіонах. Це дало змогу зменшити кількість складського персоналу складу, що здешевило увесь ланцюг постачання від нас до замовника.
– Так як у Вас було багато проєктів, що стосуються оптимізації всього ланцюга постачання, то пропоную розглянути їх більш детально. Як саме Ви збільшували продуктивність складів й підвищували якість складських операцій?
– Донедавна ми використовували класичні складські операції – це фронтальні стелажі з адресним зберіганням, звідки проводили відбір товару. У наших операціях є всі три розрізи, у яких ми відбираємо товар: відбираємо товар для наших замовників як поштучно, так і в коробках та на піддонах.
Перш ніж приступити до оптимізації ми звернули увагу на те, як працюють інші дистриб'ютори на національному ринку. Але тут фактично лише фармацевтичному бізнесу на той час була характерна автоматизація, де відносно невеликі габарити товару, що в принципі непогано вкладається в концепцію автоматизації. Подивилися на іноземний дистриб’юційний ринок, але там структура операцій відрізняється від властивої українському ринку. Дуже мало операторів, які оперують одиницею продукції, тобто штучкою. Практично всі дистриб'ютори намагаються оперувати якомога більшою упаковкою, піддоном. У нас же є необхідність у підборі унікальних партій згідно з договірними умовами для замовника в різних розрізах (контрактні умови можуть бути обмежені ще додатковими параметром), тому для такого замовника ми маємо робити досить унікальні операції. Це вимагає реалізації на складах як класичного принципу FEFO (first-expire-first-out), характерного для багатьох гравців ринку, так і реалізації різноманітних моделей підбору партій у різних сегментах для виконання різних унікальних умов, що невластиве для багатьох гравців на логістичному ринку.
У нас як у дистриб'ютора реалізовано кілька принципів, що потребує досить складної та сильної IT підтримки, тому що багато речей вирішуються лише за допомогою розвиненої WMS, яку ми безперервно модернізуємо відповідно до нових вимог. Представлені на ринку системи повністю не покривають усіх потреб саме дистриб'юторських операцій, більшість із них спрямовано на реалізацію класичних операцій логістичного оператора. Наша WMS написана винятково під нас та інтегрована разом із нашою ERP системою. Вона постійно доопрацьовується, і на сьогодні своєчасність та якість цих доробок для нашого бізнесу є дуже актуальною. Ми розуміємо, що потреба в подальшій модернізації цих систем зростатиме з кожним роком, тому що змінюватиметься структура операцій, додаватиметься автоматизація, тому важливість IT підтримки залишається на дуже високому рівні.
На даний момент вся модернізація має бути спрямована на те, щоб персонал працював на складі продуктивніше з найменшою кількістю помилок, тому якісне виконання операцій неможливе без належної IT підтримки.
Глибина та ступінь автоматизації складів для компанії визначається величиною товаропотоку, складністю операцій, доступністю та вартістю технологій на ринку. Тому зміна структури розташування складів та товаропотоку в нашій системі дала нам змогу автоматизувати та модернізувати частину наших складських операцій.
Що стосується підбору товару в розрізі штуки, кейса чи піддона й оптимізації цих процесів, то результатом нашої роботи стала реорганізація складського простору на різні групи відбору та розділення пікінга на окремі зони для різних складових частин замовлення. Найбільш витратною частиною для нас був відбір товару у штучному еквіваленті, тому зосередились на оптимізації цього процесу.
Вивчаючи досвід повної автоматизації поштучного відбору, зрозуміли, що доступні на сьогодні технології на нашому ринку або дуже дорогі, або не можуть покрити наших запитів, оскільки розмір нашої одиниці коливається від, наприклад, зубної щітки до 15-кілограмового порошку й на ринку не представлені маніпулятори, що однаково ефективно могли би працювати з двома такими різними одиницями товару. Відповідно ми для себе звернули увагу більше на різноманітні системи, що розподіляють товаропотік на дрібніші партії товару. Проаналізувавши пропозиції, найбільш доступною та економічно доцільною автоматизацією, яка мала справді економічну ефективність, стало впровадження конвеєрної системи, що значно пришвидшило поштучний відбір. Також у процесі реалізації цього проєкту був впроваджений ваговий контроль на виході товарів із конвеєрів. Тобто всі замовлення, що проходять у штучному еквіваленті, обов'язково зважуються, що дає змогу виявити розбіжності, які можуть виникнути в результаті відбору, і суттєво підвищує якість опрацювання замовлення.
Ми знаємо, що багато дистриб'юторів зараз реалізують таку ж концепцію. Ми раді, що разом з ними розвиваємося на цьому ринку, а спільний досвід дає можливість подальшої трансформації наших операцій та підвищення ефективності логістики.
Паралельно першими серед дистриб'юторів ми запустили проєкт доставки товару в єдиній оборотній пластиковій тарі, що використовується в дистриб’юторських операціях і для складських операцій, і для доставки клієнту. Це дало змогу зменшити витрати часу на перекладання товару зі складської тари у транспортну та гарантувати збереження його під час доставки.
Але наші операції не знаходяться лише в зоні поштучного відбору, є ще кейси й палети. У підборі кейсів ми розглядали дві концепції – це роботизація і системи, що розподіляють товар між замовниками – системи сортінгу. Вивчаючи можливість застосування цих систем, ми прийшли до висновку, що обсягу наших операцій на не вистачає, щоб система сортінгу працювала протягом тривалого часу в добовому циклі на кожному із РЦ, а подальша зміна структури розміщення складів викликає досить великі ризики в ланцюгу постачання. Якщо розглядати роботизацію, пов'язану з підбором кейса, то в запропонованих нам моделях для ефективної роботи необхідно було б змінити структуру та дизайн складських зон, що з нашим товаропотоком призводило б до істотного збільшення площ складських приміщень і це за умови тривалого періоду окупності. Але ми навпаки працюємо над скороченням складських площ, враховуючи постійний ріст цін на комерційну нерухомість. Для роботи з кейсами однією з наших змін було впровадження концепції паралельного відбору, коли один комплектувальник збирає кілька замовлень для різних замовників одночасно, що забезпечується нашим IT-рішенням.
Відбір піддонів здійснюється класично, тому що на даний момент рішення для автоматизації таких операцій досить дорогі й вимагають повної зміни дизайну приміщень складів, а також не відповідають існуючій структурі операцій в нашому бізнесі.
Таким чином, ми модернізували найбільш витратну частину й на сьогодні розуміємо, що подальші трансформації можливі за умови значного зменшення доступності персоналу на ринку праці. Перехід до такої структури роботи та модернізація наших складів дало змогу на 15-25% збільшити пропускну спроможність наших локацій.
– Товарні запаси – основний ресурс торгової компанії, від якості управління яким залежать фінансові показники бізнесу. Як Ви мінімізуєте витрати, пов'язані із утримуванням запасів, з урахуванням карантинних обмежень і проблем із морською логістикою, що залишило значний відбиток на імпорті?
– SAVSERVICE є імпортером великого обсягу товарів із країн Європи та Азії різними видами транспорту, зокрема ми - офіційний дистриб'ютор компанії Perfetti Van Melle, де певну частину товару доставляємо саме морем. Звичайно, ми зіткнуся з проблемою минулого року, що виникла абсолютно в усіх операторів, – доступність контейнерів на ринку та збільшення вартості фрахту. Особливо це відчувалося у грудні. Щоб вирішити це питання, ми вимушені були реорганізувати наш ланцюг постачання, розширити кількість постачальників експедиційних послуг та їх агентів, які доставляють для нас товар. Свідомо ведемо проактивну роботу щодо можливих поставок, резервуємо контейнерне обладнання та місця на лініях заздалегідь. Сподіваємося, що спільно з нашими партнерами у 2021 році ми цю проблему вирішили.
Щодо управління товарними запасами, то всі наші проєкти протягом останнього часу були спрямовані на зменшення товарного запасу в системі. Ми зменшили складські площі за останні 2 роки приблизно на 20 000 кв. м. Із проєктами реорганізації в нашій компанії було впроваджено систему управління товарним запасом, що допомагає нам справлятися з формуванням якісного товарного запасу й прогнозувати попит клієнтів. Очікування від роботи нашої системи – це зменшення товарного запасу приблизно на 10% за умови збереження чи навіть покращення існуючого рівня сервісу.
– Яких змін у цьому році зазнала транспортна логістика?
– Транспортна стратегія SAVSERVICE завжди спиралась на концепцію використання свого транспорту для забезпечення високої якості операцій. На даний момент структура нашої доставки розподіляється на 2 складові – регіональну та міжрегіональну доставку. У регіональній доставці ми завжди намагалися використовувати свій транспорт, для доставки міжрегіональної ми використовували комбінацію між своїм та найманим транспортом.
Основні зміни у структурі роботи торкнулися саме регіонального транспорту. Ми перестали використовувати лише свій транспорт для доставки продукції в регіонах. Зараз наша транспортна інфраструктура побудована для регіональної доставки таким чином, щоб покривати мінімальний обсяг доставок, необхідний на постійній основі, своїм транспортом, а всі піки та коливання ми закриваємо за рахунок наших партнерів. Використання найманого транспорту дає нам певну економію витрат і можливість досить гнучко реагувати на зміни – збільшення чи зменшення попиту та обсягів замовлення. Це стало можливо завдяки системно побудованій роботі зі сторонніми перевізниками та транспортними компаніями.
Друга частина змін – це спільне використання ресурсів разом із нашими партнерами та іншими дистриб'юторами. Ми запускаємо ці проєкти в південних областях, зараз вони проходять тестування, результатами якого зможемо поділитися у майбутньому.
Третім важливим моментом стало впровадження системи ТМS нового покоління, що дає більше можливостей. По-перше, це зміни у формуванні маршрутів: ми використовуємо гнучкі математичні алгоритми, що аналізуються нейромережею та вносять коригування в побудову маршрутів. Завдяки цьому ми більш ефективно використовуємо весь потенціал доступного нам транспортного ресурсу. По-друге, ми значно покращили якість програмного продукту, із яким працює безпосередньо експедиція для більш якісного обслуговування наших клієнтів. Процес змін продовжується і надалі.
– Один із останніх проєктів – склади швидкого потоку. Яких показників Ви досягли завдяки його реалізації?
– На сьогодні у нас функціонує 4 склади швидкого потоку. Але їх запуск можливий лише з якісно працюючими РЦ у нашій системі. Передумовою організації таких складів є аналіз попиту на продукцію на територіях, які вони обслуговують. Тобто це проміжна ланка між складами РЦ та кросс-доковими площадками. Ми розуміли, що маємо потребу розподіляти значні обсяги продукції на регіональних площадках, а для глибокої автоматизації розподілу, в комбінації штуки, кейси та піддони приблизно в однаковому відсотковому обсязі, нам потрібно буде встановити декілька систем, що розподілятимуть увесь товар, і це економічно недоцільно. Проаналізувавши наш товаропотік, ми вирішили впровадити IT-рішення, що дає змогу використовувати кілька технологій одночасно, а також впровадити технології мобільних складів. Фактично відбір товару на складах швидкого потоку походить із так званих мобільних місць зберігання, не вимагає розподілу товару на складі, значно прискорює наші операції з відбору, не потребує додаткових операцій пов'язаних з інвентаризацією та супутніми роботами на складі. Крім зростання продуктивності, завдяки проєкту за два роки кількість людей, які обслуговують товаропотік у нашій структурі, зменшилася приблизно на 20%, що має досить суттєвий економічний ефект з погляду вартості логістики й вирішує проблему кадрів.
Показник, якого ми зараз досягли, – це збільшення продуктивності більш ніж на 20-35% залежно від груп товару на цих складах.
– Які із інновацій збираєтесь впроваджувати найближчим часом у компанії?
– Коли у світі пом’якшились карантинні обмеження й відкрили кордони, ми відчули досить суттєвий відтік персоналу, що вплинуло на його вартість та доступність на ринку. Ми припускаємо, що надалі ситуація з персоналом не покращиться, тому формуємо наш технологічний план розвитку таким чином, щоб він зменшував залежність складських операцій, їх якість і швидкість від складського персоналу, зокрема від його кількості та якості.
Ми маємо кілька сценаріїв розвитку нашої логістичної інфраструктури, що залежить від великої кількості чинників та зовнішніх умов на логістичному ринку. Якщо ситуація на ринку залишатиметься приблизно такою ж без глобального погіршення, плануємо впроваджувати AGV техніку на наших складах. Я маю на увазі безпілотну техніку, що виконуватиме базові операції переміщення товарів на наших локаціях. Це операції, що не потребують досить кваліфікованого персоналу й з погляду технологічного розвитку можуть бути повністю заміщені технікою. Також у планах трансформація конвеєрного обладнання, розширення його на інші сегменти бізнесу, модернізація системи відбору. Зараз вивчаємо можливості розширення технологій, що використовуємо на інших наших локаціях, – це pick-by-line, put to light та інші, що спрощують роботу й підвищують якість для рядового комплектувальника. Такий загалом головний вектор для нас на майбутнє.
Якщо ж на ринку відбудеться ще більший відтік персоналу, як будь-якого із гравців ринку це змусить нас зануритись в автоматизацію ще глибше. Але на цей випадок ми маємо свої сценарії, що уже опрацьовані з нашими партнерами, тому ми націлені на подальшу автоматизацію складів і трансформацію операцій.
Ще більше корисної інформації ви знайдете в журналі «Сучасні рішення в Логістиці & Дистрибуції – 2021», а також у вас є можливість підписатись на безкоштовне отримання нового номеру, що вийде у травні 2022 році, або поділитись у ньому своїми досягненнями у сфері логістики та дистрибуції.
Читайте також: SAVSERVICE: нові підходи до розвитку дистрибуції
инновации в дистрибуции, найти дистрибьютора, дистрибьюторы украины
Раздел: Статті >
Теги: SAVSERVICE , дистриб
Коментарі
Ваш коментар буде першим.Додати коментар