24 травня 2022

Ольга Ющенко: Епіцентр забезпечить країну товарами, необхідними для відбудови

Ольга Ющенко: Епіцентр забезпечить країну товарами, необхідними для відбудови

4292

Епіцентр К – найбільший в Україні ритейлер non-food товарів. Станом на початок повномасштабної військової агресії РФ компанія об’єднувала 80 торговельних центрів та була представлена в усіх регіонах України. Незважаючи на повне знищення декількох торгових об’єктів та пошкодження частини ТЦ внаслідок ворожих обстрілів, мережа не лише продовжила працювати, але й активно допомагала українським військовим та цивільному населенню. Загалом компанія направила на гуманітарні та військові потреби продукції більш ніж на 300 млн грн. Значна частина товарів, яких країна найбільше потребувала в умовах війни, належить до відділу Автогрупа та інструмент. В інтерв’ю для TradeMaster директор відділу Ольга Ющенко розповіла про те, як компанія перебудувала свою роботу в нових реаліях і за рахунок чого змогла уникнути суттєвого дефіциту товару та скорочення продажів.

– 24 лютого всі прокинулись у новій реальності. Як почався ваш робочий ранок? Які першочергові виклики виникли перед вами?

– Дійсно, 24 лютого ми опинилися в новій реальності, до якої потрібно було адаптуватися якомога швидше. Найбільш пріоритетними питаннями були й залишаються забезпечення безпеки наших співробітників та продовження безперебійної роботи в тих регіонах, де це було можливим, щоб забезпечувати усім необхідним як українських військових, так і мирне населення.

У перші дні війни важливо було швидко аналізувати ситуацію в регіонах для оперативного прийняття рішень стосовно змін у роботі торговельних центрів. Адже тоді ціла низка регіонів знаходилася під загрозою активних бойових дій та обстрілів. У таких умовах одним із викликів була підтримка морального стану команди та продуктивної роботи кожного з департаментів у віддаленому режимі. Окремо аналізували стан українських виробників та імпортерів, а також логістичні можливості постачальників, основних перевізників та логістичного центру Калинівка. Це дало змогу нам розуміти, постачання яких товарів до мережі може продовжитися, а яким потрібно шукати заміну серед інших виробників в Україні чи за кордоном.

– Чи мали ви значні товарні запаси на початок вторгнення, щоб забезпечити повноцінне функціонування вашого відділу в перші тижні?

– З точки зору товарних запасів відділ був повністю укомплектованим. По-перше, ми заздалегідь готувалися до сезонного зростання попиту, що традиційно відбувається в березні. По-друге, враховували можливість перебоїв із поставками, які в останні роки мали місце у зв’язку з антиковідними обмеженнями. За нашими оцінками, станом на початок широкомасштабного вторгнення товарні запаси відділу складали в середньому 6–7 місяців.

– Які категорії були найбільш дефіцитними? Чи відчувається брак якихось товарів на сьогодні?

– Найбільш дефіцитними в перші тижні війни були генератори, акумуляторні батареї, зарядні пристрої, каністри для палива, вогнегасники, моторні оливи, аптечки для авто, газові балони, засоби індивідуального захисту тощо. Це було пов’язано з великим сплеском попиту на ці категорії товарів, а також із розірванням традиційних ланцюжків постачання. На сьогодні залишається деяка нестача генераторів, будівельного обладнання і газових балонів. Також є гострий дефіцит каністр для палива, але ми активно працюємо над поставками цієї категорії до мережі.

– У вас останні роки була переорієнтація на українських виробників і постійно збільшувалась їх частка. Яка ситуація була із забезпеченням товарного запасу в умовах війни, коли не всі виробники могли працювати?

– Часткове відновлення роботи українських постачальників відбулося орієнтовно через три тижні після початку бойових дій. На жаль, частина українських виробників досі не працює, так як їхнє виробництво знаходиться в зоні бойових дій. До того ж багато українських підприємств повністю чи частково втратили свої склади та виробничі цехи внаслідок обстрілів. Деяким знадобиться більше часу для відновлення, а деяким фактично прийдеться відбудовувати бізнес з нуля.

У той же час у нашому відділі значного дефіциту вітчизняного товару з початку війни не спостерігалося. Зокрема завдяки вчасному вивантаженню складів постачальників, що знаходилися в небезпечних районах.

Крім того, більша частина підприємств у центральних та західних регіонах країни повністю зберігали виробництво в період війни. Тож їхні проблеми насамперед були пов’язані з логістичними складнощами. Зараз ми продовжуємо постійний пошук нових постачальників і максимально збираємо для мережі існуючі на ринку товарні залишки.

– Хто виявився ефективнішим – місцеві чи іноземні виробники? Які нові умови з’явились у договорах за часів війни, і як у таких умовах працювати?

– На сьогодні більш ефективною є робота з українськими виробниками, так як значну частину імпорту зараз завезти проблематично через державні обмеження. Частину товарів стратегічного призначення нам вдалося оперативно імпортувати з Польщі, Литви та інших європейських країн. Розуміючи складність ситуації в Україні, багато європейських постачальників пішли нам на зустріч, змінили свої пріоритети та відвантажили товар позачергово.

У нашому випадку в перший місяць війни сильно допомогли компанії з польськими інвестиціями та великі вітчизняні підприємства. У той же час середній та малий бізнес поки що не демонструє таких швидких темпів відновлення співпраці. Якихось нових умов у договорах не з’явилось, проте суттєво збільшилась частка постачальників, із якими змушені працювати по передоплаті або з коротким відтермінуванням платежу.

– Як змінювалася ситуація з реалізацією в період війни? Наскільки суттєвим був спад продажів у перший місяць війни і чи відчуваєте ви відновлення продажів зараз?

– Завдяки заповненим складам суттєвого спаду продажів у нашому відділі не було. До того ж відбувалось вибіркове зростання багатьох категорій товарів. Наприклад, суттєво зросла категорія «Енергетика» (+371%), що було пов’язано з масовою закупівлею генераторів для потреб військових та цивільного населення. Серед іншого в лідерах зростання були зарядні та пускозарядні прилади (+114%), засоби захисту слуху (+100%), засоби захисту ніг та стегон (+94,5%), автобезпека (+70%), вантажопідйомне і складське обладнання (+94,5%).

Позитивна динаміка також спостерігалась у категоріях захисного одягу (+58%), балонів (+45,5%), верстатів для шліфування та заточування (+29%), компресорів і насосів (+23%), акумуляторів (+21%), електродів (+20,5%).

Які товари зараз користуються найбільшим попитом у вашому відділі? Як у зв’язку з цим трансформуєте власний асортимент та закупівлі?

– Найбільшим попитом на сьогоднішній день користуються генератори, засоби захисту, каністри для палива, автошини, домкрати, автохімія, вогнегасники, автомобільні акумулятори та зарядки для них. Також спостерігається підвищений попит на моторні оливи, аптечки для авто, ящики для інструментів, балони, електроди, свердла, абразивні диски тощо.

– На вашу думку, попит на які товарні категорії продовжить зростати найближчим часом і чому?

– Ми прогнозуємо подальше зростання категорії «Енергетика», адже внаслідок військових дій деякі регіони країни залишилися без електропостачання. До того ж генератори, як і засоби індивідуального захисту, будуть закуповуватися для потреб  ЗСУ та тероборони. Категорії компресорів та зварювального обладнання продовжать зростання на фоні відновлення інфраструктури, а також збільшення обсягів робіт на ремонтних станціях із відновлення техніки. Вантажопідйомне та складське обладнання користуватиметься підвищеним попитом через активний розвиток та відновлення складської інфраструктури, необхідної волонтерам, продуктовим базам та бізнесу, що проводить релокацію в західну частину України.

Також прогнозується зростання практично всіх категорій автогрупи: каністр, вогнегасників, такелажу, аптечок, автошин, тягово-підйомних механізмів, автохімії, олив, акумуляторів та зарядних пристроїв. Збільшенню продажів автотоварів у мережі сприятиме і перерозподіл ринку внаслідок закриття частини невеликих автомагазинів та ринків.

– Які напрями роботи для вас пріоритетні на сьогодні? Які ключові задачі стоять перед вами на найближчий час?

– Серед наших головних пріоритетів – забезпечення мережі найбільш ходовим товаром та продукцією стратегічного призначення для потреб ЗСУ і цивільного населення. Також працюємо над збереженням торгового персоналу та відновленням роботи з постачальниками на загальних умовах. Звичайно, важливим залишається і збереження позитивних показників роботи бізнесу. Проте зараз найголовніше завдання – це підтримка стабільної роботи відділу та торговельних центрів мережі загалом. Ми усвідомлюємо, що зараз країна знаходиться в надскладному становищі. Проте віримо в перемогу і точно знаємо, що увесь наш асортимент стане в нагоді в процесі відновлення та відбудови країни.

 

Читайте також: Епіцентр заявив про відбудову зруйнованих торгових центрів

 новости ритейла украины, Рынок ритейла Украины, интервью от ритейла украины, статьи от ритейла украины

Портал о розничной и оптовой торговле TradeMaster.UA 
 

 

TradeMaster в социальных сетях 

Коментарі

Ваш коментар буде першим.

Додати коментар

Ваше імя*


Захист від спаму

Повідомлення*