10 жовтня 2024

Логістика майбутнього: стратегії оптимізації та перспективи ринку

Логістика майбутнього: стратегії оптимізації та перспективи ринку

852

Стаття представлена з журналу «Сучасні рішення в логістиці та дистрибуції – 2024».

«Бон Буассон» — це динамічна українська компанія, яка займається виробництвом та реалізацією широкого асортименту напоїв. Заснована у 1997 році, компанія стала однією з перших у виробництві якісних і інноваційних напоїв на українському ринку.

Основний асортимент «Бон Буассон» включає безалкогольні напої різних смаків: газовані та негазовані напої,енергетичні напої, мінеральну воду та багато іншого. Компанія постійно працює над розширенням асортименту та впровадженням нових продуктів, щоб задовольнити потреби найвимогливіших споживачів.

Директор з логістики «Бон Буассон» Ігор Кухманський розповів про особливості логістичних процесів компанії та окреслив головні тенденції на ринку логістики в Україні загалом.

— Як ви оцінюєте ефективність поточних логістичних процесів у вашій компанії?

— Загалом, ефективність логістичних процесів у компанії «Бон Буассон» базується на комплексному підході до управління ланцюгом постачання, використанні передових технологій та постійній оптимізації процесів з метою задоволення потреб клієнтів і забезпечення конкурентоспроможності на ринку. Як виробники, ми маємо прямі контакти з мережами, дистриб’юторами і власну мережу філій. Цей аспект відображається у коротких ланцюгах постачання, що є ключовим фактором для оптимізації логістики. Власна мережа філій дозволяє компанії контролювати кожен етап постачання, від виробництва до доставки кінцевому споживачеві. Це зменшує час та витрати на транспортування товарів і робить ланцюг постачання більш прозорим та керованим.

— Які стратегії ви використовуєте для зменшення витрат?

— Як приклад, це прямі поставки зі складів на виробництві. Це дозволяє компанії уникати зайвих витрат і зберігати контроль над постачанням. Шляхом прямого відправлення товарів зі складу на виробництві до клієнтів, «Бон Буассон» зменшує кількість проміжних кроків у ланцюгу постачання, що дозволяє скоротити час доставки та витрати на логістику.

Іншою ефективною стратегією є відвантаження локальним мережам без філіальної логістики. Замість того, щоб використовувати філіальну логістику для кожної окремої мережі, «Бон Буассон» встановлює прямі зв'язки з локальними мережами, що позначається на спрощенні логістичних процесів та зменшення витрат на транспортування.

Також компанія активно встановлює стратегічні партнерства з постачальниками та перевізниками, що дозволяє забезпечити надійність та ефективність постачання. Це включає укладення довгострокових угод із постачальниками на вигідних умовах, а також співпрацю з перевізниками для оптимізації маршрутів та зниження витрат на транспортування.

— Які технології та інновації в області логістики ви впроваджуєте або плануєте впровадити в найближчому майбутньому?

— З 2019 року ми активно співпрацюємо з компанію ANTLogistics, використовуючи ї продукт — хмарну систему «Мурашина логістика» — для планування оптимальних маршрутів філіальної логістики. Партнери з ANTLogistics постійно отримують від нас зворотній зв’язок для удосконалення сервісу. Це значно зменшило витрати і час, необхідний на планування маршрутів.

Перед початком повномасштабної війни ми провели велику роботу з пошуку компанії для впровадження системи WMS на виробництві і складах. Знайшовши надійного партнера, ми вже планували аудит перед впровадженням WMS-системи, але війна внесла свої корективи. Проте сподіваюсь, що дуже скоро повернемося до цього питання.

Також у тісній співпраці з IT відділом компанії через написання технічних завдань змогли максимально автоматизувати процес обробки заказів і формування документів, що дозволило скоротити час обробки і не нарощувати штат у зв’язку з збільшенням кількості клієнтів.

— Як ви вирішуєте проблеми логістичної інтеграції між різними відділами компанії?

— Проблеми інтеграції лежать в площині взаємодії між відділами. Логістика – це процес послідовних операцій, де задіяні на різних етапах практично всі відділи і недолік одного може зламати весь процес. Тому в компанії жорстко прописаний алгоритм дій кожного співробітника, задіяного в процесі.

— Які критерії ви використовуєте для вибору постачальників і партнерів з логістики?

— Головними критеріями є вартість сировини або послуги та їхня якість, а також надійність партнерів. Серед додаткових критеріїв — умови розрахунку, мінімальний об’єм замовлення, розташування постачальника, терміни виконання поточних і спроможність виконання термінових замовлень, ділова репутація та час роботи на ринку.

— Які стратегії ви застосовуєте для забезпечення високого рівня клієнтського сервісу?

— Для мене рівень клієнтського сервісу вважається чимось набагато більшим і таким, що виходить за рамки тільки оптимізації логістики. Побудова системи клієнтського сервісу — це синергія виробництва, логістики, маркетингу та торгової команди. Наша стратегія забезпечення високого рівня сервісу складається з аналізу ринку, споживачів, конкурентів. Ми також розробляємо політику обслуговування клієнтів, стандарт послуг, оцінюємо послуги через показники рівня обслуговування і, зрештою, забезпечуємо контроль і зворотній зв’язок.

— На чому зараз ви робите акцент в оптимізації ланцюга постачань? Які тенденції, на вашу думку, будуть характерні на наступний рік в логістиці?

— Перш за все, моя точка зору може відрізнятися від більшості логістичної спільноти. Розглянемо окремо ланцюги постачань: сировина – виробництво і склад – клієнт. Що стосується сировини та комплектуючих, то акцент змістився з вітчизняних постачальників на закордонних (багато підприємств опинилося на нині окупованих територіях, інші з різних причин припинили виробництво) і зараз перед власниками стоїть важкий вибір щодо розмірів запасів сировини, враховуючи, що світові логістичні шляхи активно змінюються і віддаляються від України.

Я не вірю в активний розвиток зараз в країні виробників преформи ПЕТ, плівки, цукру, концентратів та ін. Тому оптимізацією буде більш тісна співпраця з тими, хто ще залишився, і налагодженні надійних постачань зовні. Що стосується ланцюга постачань склад – клієнт, то раніше оптимальним варіантом для постачальника завжди було відвантажувати авто максимального тоннажу (у нашому випадку — 22 тонни), максимальної кількості одного SKU мінімальній кількості клієнтів. У цьому випадку компанія несе мінімум затрат на складський персонал, складські операції та вартість доставки за максимально короткий час.

Але війна прискорила тенденції, які вже набирали обертів останні роки. І в клієнтів крім бажання максимально знизити товарні запаси, щоб економити на складах, вартість яких постійно зростає, з’явився ризик втрати товару від обстрілів. Тому «жах постачальника» у вигляді «хочу кожен день по одній одиниці» не здається вже таким далеким і нереальним.

— Яким чином можна досягти точності та швидкості доставки вантажів, а також зменшити ризики затримки та помилки в доставці?

— Сьогодні вже важко уявити ситуацію, коли ціла фура їде на одну адресу і можна було максимально точно прогнозувати день і час вивантаження. Велика кількість мереж, розширення асортименту та зменшення об’єму мінімального заказу призвели до того, що в одному авто може бути від двох до п’яти точок вивантаження. Умовами якісної і точної доставки повинні бути:

• наявність надійних, перевірених часом перевізників;

• якісна співпраця транспортного логіста компанії з перевізником;

• максимальна автоматизація процесу створення документів для мінімізації помилок;

• домовленість про розширене «вікно прийомки» на етапі підписання договорів з клієнтом — якщо з усіма жорстко буде прописано день і час вивантаження, проблем не уникнути;

• наявність і дотримання графіка загрузки на складах постачальника;

• високий професійний рівень транспортного логіста, який має володіти ситуацією на дорогах країни (снігові заноси, аварі, теплові режими тощо) і високий комунікативній рівень для вирішення питань, що виникають.

Можна підійти до питання більш академічно. Є три стовпа логістики: час – вартість – якість. Так сталося, що одночасно спрацьовує максимум два. Якщо швидко та дешево, то навряд чи вийде якісно. Якщо дешево й якісно, то не швидко. Кожен обирає варіант по ситуації.

— Наскільки гостро стоїть питання дефіциту кваліфікованих кадрів у сфері логістики, зокрема складського персоналу?

— Це питання в усі часи стояло гостро. Якщо вести мову за склад, то це стосується як кваліфікованих, так і некваліфікованих працівників. Щоб описати ситуацію зараз, треба розуміти, що багато людей виїхало за кордон. Основна маса кваліфікованих співробітників залишились і працюють там, назад повернулися здебільшого некваліфіковані

Також багато чоловіків, а саме водіїв автівок і навантажувачів, призвані до лав ЗСУ. В усіх сферах, де не можна залучити жінок і пенсіонерів, існують великі проблеми і, на жаль, не всі з них можна вирішити.

Також проблемою є й те, що з тих, хто може і хоче працювати, не всі прагнуть офіційно працевлаштуватися. Вихід один — залучати тих, хто є, мотивувати краще ніж середній рівень по регіону, навчати і переводити некваліфіковані кадри у кваліфіковані.

— Як ви реагуєте на непередбачені поді та кризові ситуації в логістичному ланцюжку?

— Нажаль, особливо зараз, такі події трапляються і будуть траплятись. Тому, в першу чергу, реагуємо спокійно, особливо якщо ці події не залежать від наших дій. За інших обставин потрібен холодній аналіз причин — не з метою покарати винних, а щоб запобігти повторенню подібних ситуацій в майбутньому.

— Яким надалі ви бачите розвиток логістики загалом в Україні? Яких рішень потребує бізнес на локальному та національному рівнях у сфері логістики?

— Зрозуміло, що відповіді зараз і до війни є абсолютно різними. У сучасних умовах планування, особливо довгострокове, більше нагадує ворожіння. Зміна та віддалення від України світових логістичних шляхів буде негативно впливати на собівартість продукції та, на жаль, може призвести як до зниження якості самої продукції так і якості логістичного сервісу.

До війни, в презентації на тему «Логістика як конкурентна перевага» я описував, що в ситуації однакового товару за однакової ціни з однаковим рівнем маркетингу саме логістичний сервіс може і має стати конкурентною перевагою. Тепер це мусить трохи зачекати.

Ситуація з орендою складських приміщень буде нагадувати ситуацію з житлом. Вартість і затребуваність будуть дуже відрізнятися в різних областях. Загалом весь розвиток буде на паузі, навряд чи варто очікувати на значні інвестиції.

Рішень для бізнесу, навіть таких як прозорість і спрощення також не варто очікувати. Тут все залежить від влади — якщо це війна, то це перехід всієї економіки на воєнні рейки. Проте досі за весь час війни не було зрозумілої політики влади по відношенню до бізнесу.

— Як ви охарактеризуєте поточний стан і перспективи транспортної логістики в Україні та світі?

— На світову логістику, яка останнім часом стала значно дорожчою за рахунок блокування морів і проливів, протягом 5-10 років чекають нові виклики. Неминучі зміни у відносинах країн – світових лідерів та формування нових міждержавних політико-економічних об'єднань на зразок БРІКС призведуть до формування нових логістичних шляхів і, нажаль, ці шляхи будуть проходити далеко від нашої країни.

Я не великий спеціаліст у морській і залізничній логістиці, а що стосується автомобільних перевезень — вони переживають кризу, у першу чергу, через нестачу водіїв, і ця ситуація погіршується, попри те, що об’єми перевезень зменшились у порівнянні з довоєнним періодом. Вартість перевезень вже зросла після здорожчання пального і буде зростати, коли дефіцит перевізників, що працюють, стане критичним.

— Як, на вашу думку, працюватиме ринок транспортної логістики в Україні наступного з урахуванням нових реалій?

— Ринок транспортної логістики залежатиме від ситуації на кордонах, глибини кризи з водіями, цінами на паливо, ситуацією на фронті, нововведень, пов’язаних з мобілізацією транспортних засобів на потреби армії та взаємовідносин між владою та бізнесом. Також можливе обов’язкове впровадження Е-ТТН, якими нас лякають з 2021 року. Тут ситуація не однозначна. Враховуючи, що за послуги платять постачальники та перевізники і паралельний паперовий документообіг залишається на невизначений термін, нічого, окрім збільшення вартості перевезень, я не бачу. Особливо це стосується роздрібної логістики на філіях, де на одному авто може бути понад 30 клієнтів.

 

 
 

 

TradeMaster в соціальних мережах

 

З приводу розміщення новин пишіть на press@trademaster.com.ua

Коментарі

Ваш коментар буде першим.

Додати коментар

Ваше імя*


Захист від спаму

Повідомлення*