20 серпня 2021

Складні часи ринку дерев’яних палет: тенденції та перспективи

Складні часи ринку дерев’яних палет: тенденції та перспективи

11314

За статистикою на сьогодні в усьому світі використовується близько 5 мільярдів транспортувальних піддонів, близько 90% із яких становлять дерев'яні палети. Із жовтня 2020 року на ринку дерев'яних палет відзначається серйозний дефіцит деревини. Відповідно це зумовило зростання цін на пиломатеріали й така тенденція зберігається без змін і в 2021 році. Дефіцит деревини є як в країні, так і на зовнішніх ринках. Які ж причини, тенденції та перспективи є на сьогодні, редакція вирішила дізнатись в Олександра Желобкова, директора ТОВ «Палетний двір» – лідера національного ринку.

 

– Зараз ринок дерев’яних піддонів має деякі труднощі. Олександре, як ви оцінюєте ситуацію на ринку України? Які б виокремили глобальні проблеми?

– Ринок дерев’яної тари, як і ринок пиломатеріалів загалом, уже другий рік поспіль не лише в Україні, а й у всьому світі переживає нелегкі часи. У результаті збоїв внутрішніх переміщень товарів, а також імпорту та експорту продукції, в усіх європейських державах і країнах пострадянського простору усі без винятку компанії відчули дефіцит палет. Макроекономічні чинники, що так чи інакше вплинули на розвиток подій у лісовій галузі, оцінені різними експертами та дуже добре освітлені у статтях вашого порталу. Ми, знаходячись у вирії подій, констатуємо факт дефіциту вживаних піддонів та складнощі у процесах виробництва дерев’яної тари. По суті ми маємо три канали надходження палет на внутрішній ринок України: власне виробництво, вживані піддони та імпортовані. Усі три канали мають свою внутрішню проблематику. Виробники дерев’яної тари (особливо самозайняті підприємці та малі підприємства) зіштовхнулися зі складною системою закупівель кругляка лісу, ціною самого кругляка та нестачею робочої сили особливо в літній період. На обіг вживаної дерев’яної тари найбільший вплив мають насамперед великі та середні підприємства, що звільняють склади від надлишку обігової тари. Цикли збуту надлишків палет втрачають відносну системність, закономірність, сезонність – натомість ми, оператори палетного ринку, маємо затримку на етапі викупу вживаного піддону і як результат отримуємо нестачу запасів на складах. Гальмуються процеси відновлення та ремонту палет. Ситуацію значно підігріває зростаючий попит з боку європейських споживачів, які «вимивають» з українського ринку ліквідні позиції європіддонів.

– Як останні події відзначились на обсягах і темпах зростання виробництва палет? Є відчутні коливання в імпорті та експорті?

– У виробництві палет на собівартість продукції насамперед впливає рівень цін та умови придбання кругляка лісу, технологія розпилу й збирання піддону. Для самозайнятих і малих підприємств останні два роки видалися досить тяжкими. Більшість із них значно скоротили об’єми виробництва, а деякі взагалі призупинили або згорнули діяльність у цій галузі. Експорті контракти обіцяють цікаві ціни та об’єми, але й вимагають вкладатися в строки та виконувати взяті на себе зобов’язання, а справитися із цим під силу лише достатньо великим та технологічним підприємствам. Мабуть, в усіх галузях відчутний кадровий дефіцит, особливо в літній період, а це також є негативним чинником та суттєво впливає на терміни виконання замовлень.

– Дерево для власного виробництва ви використовуєте українське?

– Перш за все ми виступаємо за збереження зеленого лісу України! Ще на початку нашої діяльності, а це більше 15 років тому, ми започаткували технологію виробництва палет без використання живого лісу, натомість використовуємо сухостій (мертвий кругляк лісу). Технологія розпилу та обробки пиломатеріалу дає змогу отримати палетну дощечку 1, 2 й 3-го сорту, що має вологість 16–22 % та відповідає європейським нормам та ГОСТам. Ми також пишаємося ще однією «зеленою технологією» – використання елементів вживаних піддонів. Цех із розборки некондиції вживаних палет зберігає від 60 куб. м живого лісу в місяць, це два – три лісовози кругляка.

– У зв’язку з дефіцитом деревини наскільки бізнес готовий переходити на пластикові палети? Які тенденції ви можете назвати, аналізуючи попит ваших клієнтів?

– За різними оцінками дерев’яна тара займає 80–90 % серед інших типів транспортної тари. Такий розподіл залишається відносно стабільним уже десятиліття, ймовірність суттєвого перерозподілу обсягів виробництва і продажів пластикових палет не виглядає загрозливим навіть за умов шаленого попиту, але й для цього ми не бачимо чинників, умов та технологій. Суттєвим недоліком пластикової тари є неможливість ремонту та відновлення пошкоджених елементів, а також тривалий процес переробки або утилізації.

– Оцініть у найближчі кілька років, на вашу думку, перспективи розвитку ринку піддонів в Україні? Які існують альтернативи і шляхи вирішення нинішніх проблем?

– На перше запитання щодо шляхів розвитку подій у найближчі два роки можу сказати, що ціновий стрибок на нові піддони вже відбувся (+100 %), тому надалі можливий приріст у ціні, але він буде досить стриманий. Прогнозуємо приріст виробництва протягом осені 2021 – весни 2022 року. Також зросте запит на послугу ремонту та відновлення вживаних піддонів. Але загалом таких шокуючих стрибків цін та хаосу в системі закупівель сировини не має бути. Чи існує альтернатива? Я вважаю, альтернативні шляхи виходу зі складної ситуації були в Китаю, США та Європейсьго Союзу і вони ними скористалися. Маючи дефіцит тари на власному ринку, вони використали економічні та інші ресурсні важелі, скуповували піддони на зовнішніх ринках (Україна не стала винятком). Ми ж на власному ринку дерев’яної тари знаходимось ніби в замкнутій системі – можемо придбати сировину та вживаний матеріал тільки самі в себе, «нагріваючи ціну». Звичайно треба згадати й про «відносно альтернативні» рішення, такі як повторне використання вживаних елементів піддонів, технологія виготовлення шашок (кубиків) для піддонів із подрібнених відходів пиломатеріалів. Ще ми могли б говорити про становлення та розвиток такого явища як «пул піддонів», але ця технологія в тій чи іншій мірі задіяна крупними виробниками та торгівельними мережами. Таким чином, активний обіг дерев’яної тари буде дедалі більше генеруватися в містах-мільйонниках і у той самий час «вимиватися» з бізнес-пасивних регіонів.

Ми вже живемо в часи швидких рішень, це вимагає від кожного уваги та готовності. Які б перспективи та альтернативні шляхи не відкривалися – важливо їх розгледіти, започаткувати або покращити процеси.

Більше корисної та цікавої інформації може дізнатись на офіційному сайті компанії: https://palletdvor.com.ua/ua

За консультацією звертайтесь до фахівців за тел.: +38 067 566 84 24 (багатоканальний).

Email: office@palletdvor.com.ua

 

Читайте також: Паллетный Двор – национальный оператор деревянной тары, расширяет сеть своих представительств

 

Портал о розничной и оптовой торговле TradeMaster.UA 
 

 

TradeMaster в социальных сетях 

Коментарі

Ваш коментар буде першим.

Додати коментар

Ваше імя*


Захист від спаму

Повідомлення*