07 июня 2022

Як управляти ланцюгами поставок в умовах війни?

Як управляти ланцюгами поставок в умовах війни?

4641

Бізнес тільки-но почав адаптуватися до умов суворих пандемічних обмежень, як виникло нове випробування – активні воєнні дії в центрі Європи. Світова спільнота змушена реагувати санкціями навіть на шкоду своїм економічним інтересам. Подорожчання нафтопродуктів та бензину тягне за собою підвищення цін на ресурси та послуги. Чим це загрожує ритейлу, та як управляти ланцюгами поставок в умовах війни – про це поговоримо з Денисом Ромашем, керівником практик управління ланцюгами поставок у Consulting for Retail.

Основні виклики в управлінні ланцюгами поставок

 

Відсутність стабільності в регіоні, а головне – невизначений строк воєнних дій та складнопередбачувані наслідки для економіки всього світу визначають цілу низку причин подорожчання логістики.

– Що провокує підвищення собівартості перевезень?

Посилення антиросійських санкцій викликало зростання цін на паливо та мастильні матеріали. Услід за ним миттєво дорожчає технічне обслуговування автомобілів і запчастини до них: підвищення вартості металу, гуми та інших витратних матеріалів. Зі зростанням цін підвищуються очікування щодо зарплати з боку водіїв та персоналу, який відповідає за ремонт та обслуговування транспорту.

– Які зміни спостерігаються в логістичних ланцюгах?

Насамперед хочеться відзначити розриви ланцюгів логістики, дефіцит інгредієнтів, сировини та матеріалів. Відбулася кардинальна зміна звичних маршрутів, країн та способів відвантаження. Відсутня впевненість, що маршрут, яким компанія користується певний час, за тиждень працюватиме.

– Що відбувається з логістичною інфраструктурою в Україні?

Через воєнні дії та загрози обстрілів змінюються розташування, графіки роботи, а також фізична наявність у регіоні складів, торгових точок, дистриб'юторів, постачальників. Нерідко торгові точки просто зникають фізично, і вже завтра недоцільно їхати до пункту, куди ще вчора активно здійснювалося постачання. Ще кілька місяців тому показник утилізації транспорту в логістиці досягав 90%, а в поточних реаліях його значення ледь перевищує 20-30%. Тобто основне завдання логістики зводиться до «довезти» вантаж до пункту призначення.

Навіть після закінчення воєнних дій повернутись до довоєнного стану торгових зв'язків та логістики буде непросто. Відновлення потребує великих ресурсів, а виділення цих ресурсів – складний та тривалий процес. А поки що бізнес-спільнота стоїть перед новими випробуваннями, коли звичні рішення та процеси не працюють. У сучасних реаліях потрібна максимальна гнучкість і швидкість у прийнятті оперативних рішень.

Управління ланцюгами поставок у нових реаліях: на що насамперед звернути увагу?

 

У мирний час прогнози працювали пів року чи навіть рік. Але тепер зроблені заздалегідь прогнози не відповідають дійсності. Через потенційні ризики торговельні мережі змушені будувати свої плани в межах тижня, максимум двох. Які поради щодо управління ланцюгами поставок можна дати роздробу в такий непростий період?

Забезпечити гнучке управління запасами. Потрібно оперативно змінювати політики поповнення, виходячи з короткострокового прогнозу ситуації – не тільки прогнозу попиту, а й прогнозу затримок і перебоїв у ланцюзі поставок. Тобто ритейлеру необхідно вивчати, як змінюватиметься структура споживання, очікування та потреби покупців, зумовлені міграцією населення, яка збільшилася в рази.

Для зниження ризиків у ланцюзі поставок слід:

- переглянути правила управління запасами: цикли замовлень, min/max розмір партії, плеча доставки. Також потрібно порівнювати можливі варіанти доставки, обробляти можливості попереднього замовлення. По суті, це бронювання критичних для мережі обсягів продукції, які дають упевненість, що через тиждень або інший визначений термін товар буде зарезервований у постачальника;
- проводити спільне планування запасів ритейлера та постачальника – це синхронізація оцінки виробником своїх виробничих можливостей, а для ритейлера – об'єктивна оцінка обсягу продукції, який він може продати у своїй мережі. Тут важливо враховувати дефіцит інших товарів, особливості переключення та канібалізації попиту;
- розосередити запаси відповідно до швидкості доставки, обсягів споживання, потенційних ризиків зберігання. Також не варто одночасно закуповувати товари. В умовах, коли є ризики, що склад чи розподільчий центр може бути знищений, зберігати весь запас в одному місці недоцільно.

Також рекомендується корекція правил для страхових запасів. Слід визначити, для яких товарів варто створити страхові запаси, а для цього рекомендовано регулярний перегляд KVI-кошика, товарів групи А (топкатегорія, запас якої потрібно обов'язково зберігати). Не менш важливо враховувати зміну структури групи А.

Рішення мають бути усвідомленими та підкріпленими об'єктивними розрахунками. Надлишок запасів – зайві витрати як на закупівлю, так і на зберігання та обслуговування. «Вартість» грошей для багатьох компаній у рази вища, ніж у мирний час. І справа не в інфляції, а в наявності обігових коштів у компанії. Багато хто не може або з якихось причин відмовляється платити. Якщо ще пів року тому відстрочка у 90 днів була нормою, то зараз багато постачальників не можуть дозволити собі дати такий кредит ритейлеру. Хоча є й позитивні кейси, коли свідомі ритейлери з «хорошим» фінансовим станом розрахувалися авансом зі своїми постачальниками.

Це дає можливість постачальникам виплатити заробітну плату працівникам та організувати нові партії товарів для того ж ритейлера.

Організувати оперативне управління перевезеннями. Для швидкого реагування на зміни в логістиці важливим є регулярний перерахунок центрів гравітації поставок, аналіз вартості декількох альтернативних варіантів доставки критично важливих товарів/матеріалів/інгредієнтів. Саме тому роздрібним мережам важливо:

- проводити регулярний перегляд умов перевезення (інкотермс), що впливають на загальну вартість перевезення та на собівартість продукції;
- використовувати у прогнозуванні інструменти, які враховують останній період у продажах. Останні місяці, по суті, є форс-мажорними, і традиційні методи просто не працюють. Гнучкий підхід до прогнозування допоможе звільнити обігові кошти, які мають працювати, а не лежати замороженими в надмірних стратегічних запасах.

Як можливий варіант підвищення ефективності ланцюга поставок може виступати перекладання вартості доставки до центру гравітації на виробника. Навіть з урахуванням підвищення вартості та часу простою вантажу на окремих ділянках, таке рішення може дати вагомий бізнес-ефект.

Використовувати гнучкі автоматизовані системи управління перевезеннями. В останні місяці обставини швидко змінюються: щодня вводяться нові обмеження або спостерігається пом'якшення деяких обмежень, закриваються або відкриваються канали доставки та логістичні центри, зростає вартість палива, різко змінюється потреба в товарах та комплектуючих. Така тенденція зберігатиметься найближчим часом. Зі свіжих кейсів для Північно-Західної Європи – додавання до розрахунку маршрутів зарядних станцій, перерв на поповнення запасів електроенергії, облік доріг, що дозволяють на ходу заряджати акумулятори.

У разі різко змінюваних обсягів і можливостей доставки, ризиків, є необхідним оперативне комплексне моделювання різних сценаріїв роботи ланцюгів поставок. Для цього добре мати математичну модель ланцюга поставок. За допомогою таких матмоделей можна спланувати перевезення найближчим часом і прогнозувати, які ризики й вартість логістики будуть у тих чи інших умовах.

Рішення від фахівців

 

Перше, що потрібно розуміти, чи може поточний ланцюг поставок швидко реагувати на зміни. У звичайний час інерція логістики при зміні асортименту на 30% становить щонайменше 5 тижнів. Зараз цього часу немає, тому всі ланцюги повинні бути максимально стислими.

У цій ситуації фахівці надають професійну підтримку бізнесу та пропонують:

- аудит процесів оперативного управління ланцюгами поставок;
- математичне моделювання ланцюга поставок;
- навчання роботі з математичними моделями;
- інструменти для самостійного опрацювання різних сценаріїв ланцюга поставок та пошуку оптимального сценарію буквально на «наступний тиждень»;
- аутсорсинг оперативного логістичного планування: перерахунок політик поповнення, центрів гравітації, маршрутів та графіків доставки.

Експерти допомагають при виборі систем управління транспортуванням, проводять пілотування прототипів процесів та рішень, надають супровід під час імплементації.

Команда C4R об'єднує експертів у сфері ритейлу, логістики, консалтингу та аудиту роздробу. Своє призначення фахівці бачать у тому, щоб стати сполучним містком між потребами клієнта та технологічними рішеннями. Експерти реалізували 200+ проєктів різного масштабу, впроваджують IT-рішення відомих вендорів та розробляють власні продукти для автоматизації бізнес-процесів. Більше про компанію C4R та IT-рішення для бізнесу читайте на сайті компанії.

 

инновации в логистике 2021, Новые технологии в логистике, новые решения в логистике, логистические тренды

Портал о розничной и оптовой торговле TradeMaster.UA 
 

 

TradeMaster в социальных сетях 

По поводу размещения Ваших материалов на портале пишите на press@trademaster.com.ua

Комментарии

Ваш комментарий будет первым.

Добавить комментарий

Ваше имя*


Защита от СПАМА

Сообщение*