21 лютого 2022

Аудит планограм: зробіть плани викладки ефективними!

Аудит планограм: зробіть плани викладки ефективними!

11498

Поки немає впевненості, що розроблена в ЦО (центральному офісі) планограма реалізована в магазині, вона залишається картинкою на папері. Якщо ви хочете отримати ефект від планограмування, аудит є просто необхідним. Поговоримо про способи аудиту планограм, порівняємо їх та розберемо інструменти реалізації процесу з експертом категорійного менеджменту та Head of Space & Assortment Management у компанії C4R Ігорем Федорюком.

Навіщо потрібен аудит планограм?

Уявіть собі, ЦО розрахував ефективний асортимент, розподілив категорії за ролями, зробив якісні планограми. А магазин, наприклад, вирішив не виконувати плани або робить це неякісно. У результаті, коли ЦО отримує дані про продажі та оборотність, то не може зрозуміти, в чому причина відсутності віддачі від коштів, вкладених у процес розробки клієнтоорієнтованого асортименту та ефективних планограм.

Або інша ситуація: категорійник увів до асортименту новий товар, дав якісну планограму, мережа вклала кошти в закупівлю, а товар не продається. І все тому, що товар не виставляється та не виконується планограма, яку дав категорійник. Як це все контролювати?

Власне, аудит планограм – гарантія того, що робота ЦО зі створення таргетованого асортименту та його грамотного розміщення на полиці буде доведена до логічного завершення. Це процес, коли фактична викладка на полиці звіряється з планограмами із ЦО.

Процес аудиту планограм можна розділити на 2 етапи:

підтвердження – це не зовсім аудит у загальноприйнятому розумінні. Це можливість для торгової точки підтвердити, що планограму справді реалізували. Оскільки нераціонально відбирати для аудиту планограми, реалізацію яких магазин не підтвердив. Рішення C4R із доставки планограм дозволяє надіслати підтвердження від магазину про реалізацію плану розміщення товарів або повідомити про виникнення проблем із виконанням;

аудит планограм як перевірка відповідності фактичної викладки товарів розрахункам та планам із ЦО.

Моніторити роботу магазинів із планограмами необхідно на постійній основі. Потрібно відстежувати сам факт того, чи працює магазин із планограмами в принципі, чи змінює він їх статус і чи звітує про реалізацію. А якщо торгова точка відзвітувала, що виставила, то необхідно відстежувати, чи ті товари та в якій кількості, чи вистачило у співробітників компетенції, щоб реалізувати все те, що зображено на планограмах та на аркуші товарів.

Поки ЦО не здійснює контроль за виконанням планограм, неможливо робити висновки щодо ефективності прийнятих рішень і тим більше приймати правильні стратегічні рішення на майбутні періоди. Як налагодити контроль, які є способи, їх плюси та мінуси? Про це далі!

Порівняння способів аудиту планограм

Насправді способів аудиту планограм існує безліч, але зупинимося на деяких з них.

Перший спосіб – із використанням фотозвітів. Це засіб контролю, з якого зазвичай починають усі. Його можна застосовувати не маючи спеціального інструменту, тобто організувати роботу з фотозвітами можна просто в месенджері або за допомогою файлообмінника.

Такий інструмент має чимало недоліків: по фотозвіту важко співвіднести, чи той це стелаж у принципі. Наприклад, є три стелажі з продуктами. При невисокій якості фотографій або інших нюансах фотографування неможливо зрозуміти, другий це стелаж викладки або перший.

Крім того, зробити якісне фото, щоб було видно етикетку, досить складно. Одна справа, коли це пляшки або банки, або велика упаковка – варіант цілком можливий. Але практично неможливо перевірити планограму за вологими серветками, пачками з печивом або іншими товарами в дрібній упаковці. На практиці ті ж самі пресерви в холодильнику стоять під кутом, у результаті на отриманому для звіту фото неможливо зіставити етикетки на товарі із цінником. Виходить, потрібно робити знімки кожної полиці, а це в масштабах мережі колосальний обсяг даних, які потрібно доставляти, зберігати та обробляти.

Результати такого аудиту планограм будуть дуже приблизними, і ось чому:

– за фото всього стелажу можна буде оцінити загальну експозицію викладки, а детальної інформації щодо товарів та брендів не буде;

– із детальних фото буде незрозуміло, як співвідносяться між собою знімки, на якому стелажі/полиці вони зроблені.

По суті, фотозвіт передбачає створення фото та обробку знімків людьми, а це велике поле для різноманітних неточностей: відправка фото, зроблених безпосередньо після реалізації викладки, а не в момент запиту або знімки з іншого стелажу, які потрібно буде уточнювати. До того ж потрібно буде продумувати хронологію та систематизацію фотографій.

Другий спосіб – це аудит планограм із використанням ШІ (штучного інтелекту, AI). Тобто процес обробки фотографій із використанням ШІ. Але за допомогою комп'ютерного зору визначити товар за фотографією зі смартфона – непросте завдання. Адже щоб AI зміг дізнатися, який товар на фото, його потрібно навчити. Для цього створюють 3D-моделі кожного SKU або велику кількість фото з різних ракурсів (приблизно до 200 фото). А це терабайти інформації, яку постійно треба актуалізувати.

З перерахованого вище можна виділити 3 основних недоліки:

1) Вимоги до ресурсів для зберігання знімків, 3D-моделей товарів.

2) Витрати на закупівлю та зберігання готових 3D-моделей. До того ж існує ймовірність, що використовувати їх можна буде тільки в одній системі.

3) Витрати на створення власних 3D-моделей: закупівля устаткування, обслуговування і робочий час працівників.

Інший варіант використання ШІ для аудиту планограм розглянемо на прикладі рішення CAPTANA від компанії «SES-Imagotag». Команда C4R вже кілька років співпрацює з «Bizerba» – офіційним партнером «SES-Imagotag» в Україні.

CAPTANA – це хмарне рішення з використанням бездротових міні камер розміщених на стелажах, інтегроване з електронними цінниками цього ж виробника, яке аналізує стан полиці для покращення доступності товару та скорочення відходів.

В результаті інструмент дозволяє контролювати правильність розміщення товарів, визначати порожні місця на полиці або виявити той факт, що товар знаходиться не на своєму місці. Основна перевага системи полягає в тому, що контроль можна виконувати в режимі реального часу. Частоту, з якою здійснюється контроль, можна регулювати.

Однак таке рішення залишається чутливим до фронтального розташування SKU. Ще на результат аудіювання планограм може вплинути розташування камери. Тобто камера може сигналізувати про відсутність фейсингів на передньому плані, тоді як у глибині полиці ще залишилися товари цього SKU.

Для об'єктивного аудиту планограм за допомогою ШІ важливим фактором є освітлення. Система з AI може просто не побачити товарний запас на полиці, або буде похибка у його оцінці.

Третій спосіб – аудит планограм із залученням аудитора. Це безпосередній фізичний контроль, що проводиться працівником мережі або працівником аутсорсингової компанії. Цей спосіб позбавлений недоліків фотозвітів, тому що немає помилок у роботі зі знімками, він не такий дорогий у реалізації, як системи з ШІ. З досвіду роботи нашої команди – це доступний спосіб у впровадженні, що довів свою ефективність на практиці. У портфелі C4R є готове рішення, яке працює у багатьох торгових мережах України та за кордоном.

З переваг даного рішення можна назвати те, що система аудиту планограм:

– не вимагає від аудитора специфічних знань про торгівлю;

– надає всі необхідні дані, щоб аудитор міг провести аудит: дані про розташування товару, зрозуміле меню з простими запитаннями та варіантами відповідей;

– реалізує будь-який набір правил, який необхідно перевірити;

– дозволяє контролювати заповнюваність у глибину, терміни придатності, що недоступно системам із ШІ та аудиту за фото;

– забезпечує можливість повного аудиту планограми від першого артикулу до останнього;

– дозволяє проводити розподілені аудити для випадкової вибірки товарів або категорій з усіх планограм, які магазин підтвердив як виконані.

Повна перевірка викладки вимагає значних витрат часу та ресурсів, а ось розподілений аудит планограм дозволяє налагодити регулярний контроль з оптимальними вкладеннями. Причому мережа самостійно може визначити, який відсоток підтверджених планограм слід перевірити. Система зробить вибірку із планів, викладку за якими підтвердив магазин. Серед переваг вибіркової перевірки можна назвати те, що аудитор може охопити більше планограм, більше магазинів. А також обирати потрібну кількість товарів під час створення відомості аудиту, що дозволяє регулювати час, протягом якого аудитор перебуватиме в магазині.

Для аудиту планограм команда C4R упроваджує рішення на основі SR RV-M.Audit. Система, що легко налаштовується, дозволяє проводити перевірки досить гнучко в плані часу та вибору асортименту, підбирає і точно показує дані, які потрібно перевірити. Аудит планограм із використанням рішення – один з оптимальних промислових варіантів, які просто масштабувати.

Більше про рішення для категорійного менеджменту читайте на сайті компанії або пишіть запитання на пошту info@c4r.eu.

Бажаємо вам та вашому бізнесу ефективних рішень!

Читайте також Ефективність використання термінового та планового поповнення

 

Портал о розничной и оптовой торговле TradeMaster.UA 
 

 

TradeMaster в социальных сетях 

По поводу размещения Ваших материалов на портале пишите на press@trademaster.com.ua

Коментарі

Ваш коментар буде першим.

Додати коментар

Ваше імя*


Захист від спаму

Повідомлення*